Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte en Airport Express (A1264) för att kunna få ett nätverksuttag i andra sidan rummet från routern. Det är alltså den versionen som släptes 2008 som har både 2,4 Ghz och 5 Ghz.
Just nu så är airport expressen bryggad till en ASUS RT-AC68U router via 5 Ghz nätverket. Testade att koppla in datorn med kabel å körde bredbandskollen å fick endast ut ca 40 Mbit som snabbast (högst 20Mbit på 2,4 Ghz). Kör jag datorn direkt på 5 Ghz nätet så får jag ut runt 250 Mbit.

Nu till min fråga......Varför får jag ut så lite?
Kan det bli snabbare om jag köper Gen 2, dvs den nyare som är platt som apple TV?

Den gamla har 802 Draft n, medans den nyare har 802n om det skulle göra någon skillnad?

https://en.wikipedia.org/wiki/AirPort_Express

Senast redigerat 2019-10-30 22:24
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-10-30 22:44

Frekvensen är bara en del av det hela, din Asus router använder den nyare AC-standarden som är betydligt snabbare än gamla N.
AC är dessutom på väg att ersättas av WiFi 6 (AX).

Köp en nyare accesspunkt med stöd för AC om du vill ha högre hastighet (lämpligtvis en från Asus eftersom du har en sådan router).

Ursprungligen av Json_81:

Frekvensen är bara en del av det hela, din Asus router använder den nyare AC-standarden som är betydligt snabbare än gamla N.
AC är dessutom på väg att ersättas av WiFi 6 (AX).

Köp en nyare accesspunkt med stöd för AC om du vill ha högre hastighet (lämpligtvis en från Asus eftersom du har en sådan router).

Köpte faktiskt en Asus RT-AC55, men den fungerade riktigt dåligt, Stereoförstärkaren tappade hela tiden kontakten med Airplay av någon anledning. Därför jag köpte en Airport express istället. långsammare hastighet, men förstärkaren tappar inte kontakten med airplay längre.
Med asusen så fick jag faktiskt ut ca 250 mbit, men airplay krånglade.

OBS! Använder förstärkarens inbyggda Airplay å inte via airport expressen.

Senast redigerat 2019-10-30 23:08
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-10-31 08:44

Ok, då är Ubiquiti mitt tips.
Har inte haft ett problem alls med nätverket sen jag bytte till deras prylar för några år sen.

Eller dra en sladd, det är alltid det bästa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-10-31 11:21

Jag hade först testat att byta firmware till OpenWRT eller DD-WRT.

1
Bevaka tråden