Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fara med att återställa till Mojave?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en ny MacMini som kom med Mojave och när det plingade till om Programuppdatering uppdaterade jag till Catalina utan att tänka igenom det hela innan. Nu visar det sig att vissa program (inte minst mjukvaruinstrument till min studio) har slutat att fungera, och när jag läser på tillverkarnas sidor har de ingen fungerande version i nuläget! Eftersom allt fungerade finfint med Mojave undrar jag nu hur jag återställer utan att behöva ominstallera alla program? När jag läser om att "nedgradera" står det "...with any of the downgrade methods, you’re going to lose all the data currently on your Mac." och detta gör mig hypernervös! Jag har lagt ner väldigt många timmar på att få min nya MacMini att fungera som min förra (från 2009) och det har varit ett mödosamt arbete som jag absolut inte vill göra om. Jag hade tänkt att återskapa via TimeMachine som har en backup av Mojave från igår. Hur lätt är detta att göra?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-11-06 16:10

Det går inte att återgå i version av macOS utan att formatera hårddisken. Uppgradering av macOS från Mojave till Catalina kommer inte som en uppdatering utan den var du tvungen att aktivt välja i AppStore

  • Medlem
  • 2019-11-06 16:19

Har du någon säkerhetskopia från tiden då du hade Mojave på datorn?
I så fall kan du formatera om hårddisken och återställa till Mojave via Recovery Mode. På så sätt behöver du inte installera om alla program.

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-11-06 17:07
Ursprungligen av Innis:

Det går inte att återgå i version av macOS utan att formatera hårddisken. Uppgradering av macOS från Mojave till Catalina kommer inte som en uppdatering utan den var du tvungen att aktivt välja i AppStore

Är du säker på det? På mina två Mac-datorer kom uppmaningen att uppdatera via "Software Update" i "System Preferences".

Nu gjorde jag dock en "clean install" av Catalina på båda maskinerna, så jag körde faktiskt inte uppgraderingen, men en röd ring var det allt innan.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-11-06 17:15
Ursprungligen av chrme109:

Är du säker på det? På mina två Mac-datorer kom uppmaningen att uppdatera via "Software Update" i "System Preferences".

Nu gjorde jag dock en "clean install" av Catalina på båda maskinerna, så jag körde faktiskt inte uppgraderingen, men en röd ring var det allt innan.

Uppmaning ja. Men aldrig automatisk installation som uppdateringarna.

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-11-06 17:20
Ursprungligen av iller:

Uppmaning ja. Men aldrig automatisk installation som uppdateringarna.

Det är riktigt, automatiskt var det ju inte.

Har dock för mig att tidigare var det som Innis skrev, att ny versioner kom via Mac app store.

Går det att göra en helt ren installation av OS från uppdateringsappen på samma sätt som att boota från en USB-sticka?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-11-06 17:43
Ursprungligen av primu[s]®:

Går det att göra en helt ren installation av OS från uppdateringsappen på samma sätt som att boota från en USB-sticka?

Nej det måste göras när man antingen bootar från USB eller internetåterställning. Går inte att formatera en disk som du bootar från.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-11-06 17:45
Ursprungligen av chrme109:

Är du säker på det? På mina två Mac-datorer kom uppmaningen att uppdatera via "Software Update" i "System Preferences".

Nu gjorde jag dock en "clean install" av Catalina på båda maskinerna, så jag körde faktiskt inte uppgraderingen, men en röd ring var det allt innan.

Beror lite på från vilken version av macOS du går ifrån. High Sierra så är uppgradering i AppStore. Med Mojave så har den flyttats till inställningarna men uppgraderingen sker inte automatiskt mellan så stora versioner.

Ursprungligen av Dalle:

Har du någon säkerhetskopia från tiden då du hade Mojave på datorn?
I så fall kan du formatera om hårddisken och återställa till Mojave via Recovery Mode. På så sätt behöver du inte installera om alla program.

Ok, då undrar jag hur jag återställer via Recovery Mode? Som jag skrev har jag ju en backup via TimeMachine från igår kväll innan jag installerade Catalina, men jag har aldrig gjort en återställning innan så därför ber jag bara om lite vägledning.
Och om det nu inte skulle bli så bra med att återställa då kan jag förhoppningsvis gå tillbaka till nuvarande läget, dvs med Catalina som OS? Jag har ju nämligen backups från idag också.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-11-06 18:31
Ursprungligen av iller:

Lite katastrof nu!
Jag körde en återställning men mitt i allt så avbryts den med ett felmeddelande! Helt plötsligt har jag nu två HD, en Macintosh HD -Data och en Macintosh HD, men jag kan ju bara återställa till en av dem och då är ju utrymmet mycket mindre. ?
Jag får inte upp alternativet att återställa från TimeMachine och OS, utan enbart från TimeMachine. Jag känner mig plötsligt maktlös!
Hjälp, please!!

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-11-06 20:04

Vad för felmeddelande?

Ursprungligen av Innis:

Vad för felmeddelande?

Att vissa filer inte gick att återskapa och att jag var tvungen att avbryta. När jag inte visste hur jag skulle gå till väga provade jag att starta om med Command + R igen och då får jag bara upp en skärm med ett blinkande frågetecken. ?

Jag hade startat med Skift-Alternativ-⌘-R, raderat skivan i skivverktyg och sen valt att återställa från TimeMachine:
https://support.apple.com/sv-se/HT204904

Ursprungligen av suddgummi:

Jag hade startat med Skift-Alternativ-⌘-R, raderat skivan i skivverktyg och sen valt att återställa från TimeMachine:
https://support.apple.com/sv-se/HT204904

Tack! Det ska jag prova för det verkar vara det mest logiska. Återkommer när jag vet om det funkar. ?

Efter samtal med Apple Support, vilket var nödvändigt, kan jag med glädje konstatera att allt är tillbaka i normalläge, dvs med MacOS Mojave och en fullt fungerande studio!
Tack för alla tips och råd.
Love you all! ❤️

1
Bevaka tråden