Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ibook 12" bra köp?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-03 21:55

Tjenare.

Har varit med och läst på detta forum ett par månader nu, men aldrig skrivit något.

Själv är jag en stackars PC-användare, men jag har tänkt att köpa mig en bärbar mac snart. Mest för att de är små och har bra batteritid och sen så har jag hört så mycket positivt om OS X.

Min första tanke var att köpa en powerbook 12", men nu lutar det mer åt en ibook 12" eftersom den är så mycket billigare.

Jag kommer mest att surfa, hålla på med ordbehandling och dyligt. Ibland kommer photoshop att användas, men inte allt för ofta. Den kommer inte att användas till några tyngre grejer, utan mest som en ingångsdator till mac och som ett kompliment till min stationära PC.

Nu kommer frågorna, räcker det med en ibook 900mhz 12" till detta, hur klarar den sig i OS X.2 och så vidare...(självklart skall det köpas till mer RAM)

Känns lite fel att köpa en G3 när G5 har kommit, men ni som vet kanske kan förklara hur det står till...

Det finns faktiskt väldigt många här på 99mac som kan rekommendera iBook. Om du söker på "iBook" och "nöjd" så lär du få mer än en träff om vi säger så.

Beträffande G3 så är det en högst kapabel processor fortfarande, faktiskt. Även om den ligger två generationer tillbaka. Kolla mitt inlägg här, där länkar jag två tidigare trådar som diskuterar iBook/PowerBook och G3/G4.

Själv är jag väldigt nöjd med min iBook 800. Jag hade en iBook 500 innan och på den gick OS X lite segt, men på denna går det rätt bra. Fast nästa dator (om än det dröjer tills jag har råd) blir nog en Powerbook, men då är det främst för att få fler pixlar på skärmen (alltså inte en PowerBook 12").

• Medlem
  • 2003-09-03 23:03

knata iväg till Macoteket och kläm på en av varje. Om du inte upplever skillnader värda prisglappet är ju valet enkelt. Ska du ha bärbart G5 får du vänta, och om du bara ibland kommer att använda tunga PS i kombo med tunn plånbok så låter det som iBook räcker rätt långt. Själv har jag en iMac G4, men skulle ofta klara mig med en G3.

Ett tillägg:

Jag var på Umdac här i Umeå idag och såg en iBook där som hade vit plast istället för magnesiumskal på insidan. Det hela kändes väldigt plastigt och inte i närheten av hur elegant det är med magnesiumskalet. Jag hade inte sett det innan, bara läst om det. Tror det är den billigaste av iBookarna som har plast, men jag är inte säker.

Hursomhelst, mitt råd är ändå att köpa en med combodrive. Att kunna se på DVD är väl inte så viktigt, men att kunna bränna skivor är otroligt smidigt faktiskt. Både för att ta backup och för att t.ex. göra en musikskiva när man är på resande fot.

Och sen, som du säkert redan vet; bygg ut minnet till max direkt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-03 23:30

Jag är helt övertygad om att en iBook 12:a kommer göra dig nöjd. Med max minne går det mycket väl att köra PS lite då och då också.

Beträffande G3-processorn så kan du kanske jämföra med en snabb PIII, vilken enligt min mening inte alls är en oäven processor på PC-sidan för dina ändamål om man inte har lust att betala för det absolut snabbaste eller senaste.

Citat:

Skrevs ursprungligen av trissen
Jag kommer mest att surfa, hålla på med ordbehandling och dyligt. Ibland kommer photoshop att användas, men inte allt för ofta. Den kommer inte att användas till några tyngre grejer, utan mest som en ingångsdator till mac och som ett kompliment till min stationära PC.

…tycker att du själv har svarat på din fråga ganska bra - en iBook är det bästa alternativet. Varför lägga ut mer än nödvändigt om det viktigaste är litenhet och låg vikt samt att datorn endast är ett kompliment till en befintlig stationär burk?

Har själv en gammal 12-tummare på 700 som jag använder till allt från Photoshop till textredigering och surfning. Är supernöjd, främst för att dess låga vikt som är av betydelse då jag släpar på den varje dag mellan hem och jobb.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2003-09-04 14:24

Från denna tråd:

Råkade tippa ned en 17" skärm från ett skärmstativ (ca 1dm högt) över den öppna iBooken som tog smällen på kanten av locket, smälldes igen och blev liggande med stora, tunga, skärmen över sig.
Skräckslagen lyfte jag bort den externa skärmen och var beredd på att ha krossat lcd:n på iBooken.
Men det fanns inte ett spår av katastrofen, förutom ett litet "ärr" i form av en repa i kanten av locket, där den stora skärmen slagit ned.

Hade detta hänt med ex min PowerBook G4 15 (titanium) hade den förmodligen knäckt såväl skärm som chassi, eftersom titan bockas betydligt enklare än vad plast gör...

Hur de nya PowerBookarna i aluminium står emot ovan beskrivna behandling, kan jag inte uttala mig om, men klart är att jag blev än mer imponerad av iBook!

Dessutom har jag ännu inte hört fläkten, så jag anser den knäpptyst.

För övrigt har jag framgångsrikt öppnat upp firmware för extern skärm med ökad upplösning samt möjlighet att stänga av skärmspegling. Klockrent!

---

Tillägg:
Det handlar alltså om den "plastigare" billighetsmodellen utan combodrive.
Jag blev ganska besviken först över plastigheten, men tror den är lättare att hålla repfri samt att den tål belastningen av fallande 17"-are bättre...

(Det hade dock inte gjort ont med en Combodrive)fd

• Oregistrerad
  • 2003-09-05 02:46

Är titan egentligen titan? I så fall varför flagnar färgen bort där man har handlederna? Titan PB är av plast målad med titanfärg. Annars kan jag inte förstå hur titanet kan börja flagna.

//Rob

Jag är mer än nöjd med min iBook 12", ett bra köp. Men du behöver mer än 128mb minne.

• Medlem
  • 2003-09-13 21:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av trissen
Den kommer inte att användas till några tyngre grejer, utan mest som en ingångsdator till mac och som ett kompliment till min stationära PC.

Detta var exakt min tanke när jag köpte min iBook 12". Eftersom jag blev så otroligt imponerad slutade det hela med att jag köpte en PowerMac att ersätta den stationära PC:n med.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-15 10:34

Jag fick min första ibook för ett par dagar och eftersom den ingår i min kursavgift på skolan blev det den billiga varianten i plast, 800mhz och 128mb Minne och jag måste säga att det är den segaste skiten jag har suttit på.
Det första jag gjorde var att springa till macoteket och leka med deras ibook av samma model fast minnet maxat (600) och då gick helt plötsligt allt så himmla mkt snabbare så om du maxar minnet är den helt ok inget monster men den funkar.

Den delen av 15" Powerbooken som flagnar är av plast, medan locket, undersidan samt "insidan" (innanför plastkarmen) är av titan.

Om du har garanti kvar så byts plasten ut smärtfritt...

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-15 12:48

Jag har en iBook 900 12" och är störtnöjd.
Vad mer ska jag säga?

1
Bevaka tråden