Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min crush på Chrome

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-27 22:39

Lite historia bakom IEs uppgång och fall:

https://youtu.be/3Sy5ify-R0w

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-12-28 04:54

Skiljer så lite mellan dagens webbläsare. Personligen aldrig gillat Safari på macOS, men med många flikar uppe slår den både Firefox och Chrome på fingrarna. Att Safari dessutom värnar om din integritet, synkar native med andra iOS enheter – ja det gör att jag mer och mer använder Safari på datorn.
Jag älskar Firefox, men den är inte lika rapp.

Hade det inte varit för att Windows10 Spring Update 1803 totalförstörde Chrome (ERR_TIMED_OUT) för mig så hade jag fortfarande kört med Chrome i mobilen och datorn. Men nu är det Safari och Edge som gäller, iaf tills att Microsoft och Google hittar en lösning på mitt och många andra problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-28 20:12
Ursprungligen av timofej:

Lite historia bakom IEs uppgång och fall:

https://youtu.be/3Sy5ify-R0w

Lättsam sammanfattning, bra tips!

Firefox på allt! ALLTID! Kör dock Google Chrome på grejer som har med Google att göra!

Känns som jag kört Firefox 100 år nu. Firefox har inte alltid varit på topp dock. Men nu är den riktigt bra! Kärlek! <3

Jag kör med alla 3 samtidigt. Ser inte så stor skillnad med att Chrome kan hantera många flickar utan att den slöar och att det går snabbare att sätta bokmärken med Firefox och Chrome. Gillar firefox men min hänger sig ibland så jag vågar inte lita på helt och hållet på den. Kan bero på att det blir för många flikar som är öppnade samtidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-29 11:53
Ursprungligen av calinou:

Jag kör med alla 3 samtidigt. Ser inte så stor skillnad med att Chrome kan hantera många flickar utan att den slöar och att det går snabbare att sätta bokmärken med Firefox och Chrome. Gillar firefox men min hänger sig ibland så jag vågar inte lita på helt och hållet på den. Kan bero på att det blir för många flikar som är öppnade samtidigt.

Det var längesen jag använde Firefox någon längre stund nu. Vad är det du tycker bra om med Firefox?

Ursprungligen av Ischy:

Det var längesen jag använde Firefox någon längre stund nu. Vad är det du tycker bra om med Firefox?

Testa Firefox en lite längre sväng! Nya Firefox Quantum är snabb, bra och håller ditt privatliv någorlunda bra! Går man på djupet med about:config så kan man göra det mesta. Addons finns la det mesta som Chrome har. Om inte mera!

Ursprungligen av Ischy:

Det var längesen jag använde Firefox någon längre stund nu. Vad är det du tycker bra om med Firefox?

Firefox: Flikar man sparar är bra synliga (knapparna där uppe). Jämfört med Safari som har väldigt små symboler som är svåra att tyda när man ska öppna en flik.
Däremot gillar jag i Safari att när man trycker + för att öppna en ny flik så ser man alla favoritmappar på framsidan och kan välja direkt där vilken bokmärkta sida man vill öppna.
Det finns en del Add On i synnerhet för säkerhet som man kan installera via Firefox
Förut hade jag Firefox som huvud-webbläsare pga det fanns en Add-on som man kunde ha sparade Flikar på flera rader vilket tyckte jag var praktiskt att komma åt dessa. Nu fungerar inte denna Add-on.
Vad gäller säkerhetsaspekterna har jag ingen aning vilket som är bäst av alla 3.

Ursprungligen av SweSG:

Testa Firefox en lite längre sväng! Nya Firefox Quantum är snabb, bra och håller ditt privatliv någorlunda bra! Går man på djupet med about:config så kan man göra det mesta. Addons finns la det mesta som Chrome har. Om inte mera!

Uppdaterade min Quantum precis nu och det stämmer nog att den verkar vara snabbare samt att dom har ökat med säkerheten verkar som. Gillar att det finns inbyggd pga man vet inte alltid vilka Add On som ska installeras för att surfa säkert.

Ursprungligen av calinou:

Uppdaterade min Quantum precis nu och det stämmer nog att den verkar vara snabbare samt att dom har ökat med säkerheten verkar som. Gillar att det finns inbyggd pga man vet inte alltid vilka Add On som ska installeras för att surfa säkert.

Såg att v65 kom nyss. Jag har inte startat om webbläsaren ännu dock!

Ursprungligen av calinou:

Uppdaterade min Quantum precis nu och det stämmer nog att den verkar vara snabbare samt att dom har ökat med säkerheten verkar som. Gillar att det finns inbyggd pga man vet inte alltid vilka Add On som ska installeras för att surfa säkert.

Tillägget uBlock Origin är bra om man vill hålla lite extra koll på anslutna domäner. Försök att hålla det på så några som möjligt utan att förstöra för mycket på sajten. Går inte att blockera allt. Då går sajten helt sönder.

YT-klipp på uBlock Origin:

Där kan du lära dig en del!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-30 08:43
Ursprungligen av SweSG:

Testa Firefox en lite längre sväng! Nya Firefox Quantum är snabb, bra och håller ditt privatliv någorlunda bra! Går man på djupet med about:config så kan man göra det mesta. Addons finns la det mesta som Chrome har. Om inte mera!

Jag har börjat säkra upp mitt varande på nätet, så det här kanske ligger bra i tiden. Jag ska titta lite närmare på den igen

Ursprungligen av Ischy:

Jag har börjat säkra upp mitt varande på nätet, så det här kanske ligger bra i tiden. Jag ska titta lite närmare på den igen

Det gör du rätt i! I Firefox 65 har dom tagit tag i det här med skydda ditt privatliv ännu mera! Tyvärr har det blivit lite fult idag och säga att man vill ha ett privatliv även på nätet. Då håller man på med olagliga saker! Annars har man ju inget att dölja menar ja.

Facebook, Twitter m.m. behöver för bövelen inte veta att du t.ex. sitter på 99 3 timmar om dagen! Ett exempel bara!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-31 09:26
Ursprungligen av SweSG:

Det gör du rätt i! I Firefox 65 har dom tagit tag i det här med skydda ditt privatliv ännu mera! Tyvärr har det blivit lite fult idag och säga att man vill ha ett privatliv även på nätet. Då håller man på med olagliga saker! Annars har man ju inget att dölja menar ja.

Facebook, Twitter m.m. behöver för bövelen inte veta att du t.ex. sitter på 99 3 timmar om dagen! Ett exempel bara!

Eller hur, mitt 99-surfande ska de ge tusan i!

Men efter 99-poddens avsnitt med Karl Emil Nikka så har jag verkligen börjat steppa up mitt game med nätsäkerheten. Det känns som att Mozzilla försöker sticka ut i säkerhetsaspekten. Tyckte att det var intressant att surfa runt på hemsidan och se vad de skriver och så: https://blog.mozilla.org/internetcitizen/2017...

Kanske dags för en data detox också!

Ursprungligen av Ischy:

Eller hur, mitt 99-surfande ska de ge tusan i!

Men efter 99-poddens avsnitt med Karl Emil Nikka så har jag verkligen börjat steppa up mitt game med nätsäkerheten. Det känns som att Mozzilla försöker sticka ut i säkerhetsaspekten. Tyckte att det var intressant att surfa runt på hemsidan och se vad de skriver och så: https://blog.mozilla.org/internetcitizen/2017...

Kanske dags för en data detox också!

Lyssnade på den också och tyckte den var intressant! Ett av dom bättre avsnitten. Jag är väldigt svag själv för säkerhet och nätverk! Håller på väldigt mycket med det. Läser allt, pillar med allt! Lär mig hela tiden!

Ska kika lite på länken vid tid!

Tänkte på det här med att du har kärlek till Chrome. Du har ju Brave Browser att välja också. Den är la byggd på Chromium. Den har Tor fönster + massa annat smått och gott redan från start!

Om du inte fastnar för Firefox då. Vilket du dock kommer att göra

Brave rockar fett. Sådant som man behöver en massa extensions för i andra bläddrare funkar rakt av i Brave. Ingen reklam, inga trackers, inga tredjepartscookies och finkornig inställning av vilken javascript som tillåts köra. Snabb. Minneseffektiv.

Det här är något jag alltid ändrar på min Firefox i about:config.

1: privacy.resistFingerprinting = True
2: beacon.enabled = False
3: dom.battery.enabled = False
4: dom.event.clipboardevents.enabled = False
5: geo.enabled = False
6: media.peerconnection.enabled = False
7: media.video_stats.enabled = False
8: plugin.scan.plid.all = False
99: privacy.donottrackheader.enabled = True

Finns så mycket att pilla med för att få Firefox att skvallra mindre till sajter m.m.

Något att tänka på är att man ska ta det lite försiktigt i about:config!

@Ischy Testkört Firefox nu?

Testkör den nya Microsoft Edge en sväng!

Känns som Google Chrome! Inte så konstigt då den är byggd på Chromium. Vet inte vad jag tycker om att allt ska byggas på Chromium nuförtiden! Gamla Microsoft Edge var i alla fall något eget. Jag kommer nog hålla mig på min kära Firefox!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-27 13:07
Ursprungligen av SweSG:

Testkör den nya Microsoft Edge en sväng!

https://i.imgur.com/yu2vW49.jpg

https://i.imgur.com/500qXh7.jpg

Känns som Google Chrome! Inte så konstigt då den är byggd på Chromium. Vet inte vad jag tycker om att allt ska byggas på Chromium nuförtiden! Gamla Microsoft Edge var i alla fall något eget. Jag kommer nog hålla mig på min kära Firefox!

Gränssnittet ser rätt välbekant ut. Den ser rätt snitsig ut faktiskt. Men jag vet inte heller vad jag tycker att de kör på Chromium!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-03-27 13:34
Ursprungligen av SweSG:

Testkör den nya Microsoft Edge en sväng!

https://i.imgur.com/yu2vW49.jpg

https://i.imgur.com/500qXh7.jpg

Känns som Google Chrome! Inte så konstigt då den är byggd på Chromium. Vet inte vad jag tycker om att allt ska byggas på Chromium nuförtiden! Gamla Microsoft Edge var i alla fall något eget. Jag kommer nog hålla mig på min kära Firefox!

Ja det finns ju en debatt om det, att det blir en Made for Chrome-situation precis som det blev Made for Microsoft Explorer under 90- och 00-talet. Webbsidor utvecklas för att fungera bra i Chromium, vilket i vissa fall kan leda till att de inte fungerar lika bra hos konkurrenter som Firefox (och de olika webbläsarmotorerna som används på Linux-plattformen). Nu tror jag inte att det blir ett jättestort problem i praktiken eftersom de flesta ligger väldigt nära varandra i hur de hanterar webbformaten, till skillnad från hur det var på 90-talet, men i de få fallen där det blir problematiskt är det ju trist för den som vill använda alternativen.

Finns någon liknande knapp: "visa fliköversikt" i Chrome?
Den finns i Safari och är så praktiskt för navigering när man kommit i för många antal flikar.

Ursprungligen av calinou:

Finns någon liknande knapp: "visa fliköversikt" i Chrome?
Den finns i Safari och är så praktiskt för navigering när man kommit i för många antal flikar.

Det finns numera ”tab hover cards” som berättar om fliken. En slags flytande fönster som dyker upp när man pekar på fliken. Inte samma sak, men ça y est!

Det verkar som det är "one tab"? Då har jag 64 flickar igång fast det syns inte direkt. Fasta flikar är tyvärr med på listan - om man råkar ta bort en sådan av misstag.

Bevaka tråden