Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ordnar du programmappen?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-25 20:22

Jag har många program installerade och har grupperat dem i mappar. Men nu funderar jag på att bryta upp detta. Särskilt på grund av två orsaker:

* Installera via brew cask är väldigt kraftfullt och attraktivt. Och brew cask saknar stöd för att lägga program i olika mappar.
* Allt fler program följer inte Apples riktlinjer och kan inte flyttas till undermappar. De kräver att få ligga i programmappen. Så mönstret är redan brutet.

Utan undermappar så skulle min programmapp bli mycket stökig. Dock öppnar jag sällan program den vägen, använder nästan alltid Spotlight sök. För vissa program som jag sällan använder så måste jag gå till rätt mapp och leta.

Men det går att dumpa alla program rakt in i /Applications om man använder taggar. Är det någon här som gör så? Grupperar program med taggar?

Senast redigerat 2019-11-25 21:32
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-11-25 20:55

Använder Spotlight sök och Launchpad istället.

Alltså lägger jag alla applikationer direkt i foldern.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-11-25 20:57

Skulle aldrig få för mig att organisera dom program jag använder på något sätt. Söker med Spotlight eller letar reda på det i Finder i bokstavsordning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-25 21:31

Ok, två som kör "svarta hålet" metoden.
Taggar någon program?

Senast redigerat 2019-11-25 21:47
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-11-25 21:32

40GB ram och supersnabb SSD, behöver inte stänga mina tre webbläsare med 500 flikar eller de andra 30 programmen. macOS har sjukt bra minneshantering, så jag når det mesta med ⌘ + tabb eller Launchbar.
Är dock inne i programmappen direkt efter en installation, innan den nya appen har hunnits indexerats. ⌘ shift A
Och därefter V L C enter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-25 21:43
Ursprungligen av reboot81:


Och därefter V L C enter.

?

Det är alltså flera avancerade användare här som går via Launchpad. Klart intressant, jag trodde det mest var för folk som inte var vana vid OS X. Själv använder jag aldrig Launchpad, blir mest irriterad på den vyn.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-11-26 09:36

Ordnar inte alls, alla appar ligger i programmappen. Öppnar program främst genom Spotlight eller Siri. Om jag inte kommer ihåg vad jag vill öppna (det händer ) använder jag Launchpad.

Jag har mapparna Program och Verktygsprogram i docken och öppnar programmen via lista. När listan går upp i överkant och jag måste skrolla så avinstallerar jag antingen ett program eller så lägger jag det i användarmappen (genväg i docken). Detta är säkert ett udda och konstigt beteende men så går det till. Jag är fullt medveten om smidigare sätt men vanans makt är stor.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-26 12:30
Ursprungligen av Zeugma:

Jag har mapparna Program och Verktygsprogram i docken och öppnar programmen via lista. När listan går upp i överkant och jag måste skrolla så avinstallerar jag antingen ett program eller så lägger jag det i användarmappen (genväg i docken). Detta är säkert ett udda och konstigt beteende men så går det till. Jag är fullt medveten om smidigare sätt men vanans makt är stor.

Helt ok, det fina med OS X är att man kan göra på flera olika sätt. Jag öppnar nästan allt via Spotlight men jag har även som du programmappen i Docken (tror att det förr var förvalt från installation), dock är mappen ordnad efter namn i rutnät.

Ursprungligen av iSweden:

Helt ok, det fina med OS X är att man kan göra på flera olika sätt. Jag öppnar nästan allt via Spotlight men jag har även som du programmappen i Docken (tror att det förr var förvalt från installation), dock är mappen ordnad efter namn i rutnät.

Tack! Ja, mina vanor går tillbaks många år och bygger väl just på hur det såg ut från början, även om jag inte minns i detalj hur det såg ut...
En liknelse är att jag har bytt till en Android-telefon där det finns en mycket smidig Google assistant som man kan öppna med rösten och ge kommandon. Ändå blir det så att jag knappar in allting när jag söker. Jag ska försöka bättra mig...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-11-26 14:00
Ursprungligen av iSweden:

?

Det är alltså flera avancerade användare här som går via Launchpad. Klart intressant, jag trodde det mest var för folk som inte var vana vid OS X. Själv använder jag aldrig Launchpad, blir mest irriterad på den vyn.

Inte Launchpad, den har jag aldrig använt. Launchbar går däremot varm hos mig. Tänk dig Spotlight på steroider.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-26 14:23
Ursprungligen av reboot81:

Inte Launchpad, den har jag aldrig använt. Launchbar går däremot varm hos mig. Tänk dig Spotlight på steroider.

Ah, fel av mig. Launchbar har jag testat, men gick över till Alfred. Blandar Spotlight med Alfred.
Undrade även vad du medlade med V L C, VLC känner jag till.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-11-26 19:47
Ursprungligen av iSweden:

Ah, fel av mig. Launchbar har jag testat, men gick över till Alfred. Blandar Spotlight med Alfred.
Undrade även vad du medlade med V L C, VLC känner jag till.

Han menar att man skriver just de tecknen i Launchbar som ett ex.

  • Medlem
  • 2019-11-26 21:01

Jag kör Spotlight eller Alfred och någon gång Launchpad. Att hålla på med att gruppera och organisera programmen i programmappen ser jag ingen nytta med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-26 21:04
Ursprungligen av iller:

Han menar att man skriver just de tecknen i Launchbar som ett ex.

Haha, jepp. Nu hajar jag. Lite trög idag. Ser även att det är precis det som det står ovan. Allting blev rörigt när jag blandade ihop LaunchBar och Launchpad.

Har istället kastat ut alla program jag inte använt de senaste 1 - 2 åren. Bra-o-ha grejor brukar manju snabbt tappa kollen på.
Inte svar på trådens ursprungsfråga men städar oftare datorn än boendet.........

Förlåt min okunskap, men launchpaden, vad gör man med den? Jag hade en liten förhoppning om att kunna lägga lite script där eller kanske gruppera om lite, men det verkar väldigt statiskt. Missar jag något?

Har aldrig någonsin sett behovet av att kunna gruppera program på något sätt. Jag öppnar dem i 99% av fallen med Spotlight, och om jag känner behovet att "titta på dem" så går jag in i programmappen där de ligger i bokstavsordning.

/mina två cent

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-09 11:51
Ursprungligen av klarabara:

Förlåt min okunskap, men launchpaden, vad gör man med den? Jag hade en liten förhoppning om att kunna lägga lite script där eller kanske gruppera om lite, men det verkar väldigt statiskt. Missar jag något?

Det är ett annat sätt att starta program. Launchpad efterliknar gränssnittet på iOS, ex. du kan flytta runt ikonerna precis som på iOS.

1
Bevaka tråden