Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CarPlay Kartor närmast oanvändbart

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Innis:

Så vad händer om du inte använder dongeln. Jag gissar att det är den som förvränger bilden.

Det ser lika illa ut även med kabel, så det handlar inte om dongeln.

Men med kabeln får jag Dark Mode efter solnedgång, och det är ganska likartat som bilens egna kartor. Men på dagtid med den ljusa bilden så är det katastrofalt dålig läsbarhet på Apple Kartor jämfört med bilens egen navigation.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-05 20:48
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Det ser lika illa ut även med kabel, så det handlar inte om dongeln.

Men med kabeln får jag Dark Mode efter solnedgång, och det är ganska likartat som bilens egna kartor. Men på dagtid med den ljusa bilden så är det katastrofalt dålig läsbarhet på Apple Kartor jämfört med bilens egen navigation.

Är helt klar någon inställning i din bil. Har en vän som har en Sharan och där ser det bra ut.

Ursprungligen av MatsOlov:

Nu förstår jag inte hur detta fungerar. Kanske för att jag har en 20 år gammal bil, men, du måste alltså ha din iPhone kopplad till din bil med en sladd för att få Carplay? Jag trodde den tjänsten var inbyggd i bilens system.

Speglar bilen bara iphonen eller?

Tror ändå att problemet ligger hos din bil.

Du håller förmodligen din telefon fel väg. När du skall fota i landskapsläget skall linsen vara uppåt.
Att det blir rätt i telefonen beror på att din telefon (iOS) vet detta och automatiskt vänder bilden.

Andra system känner inte av det, tex forum.

Oavsett bil med CarPlay så krävs det en iPhone med i bilen för det ska funka, med kabel eller trådlöst. VW fick trådlöst med induktiv laddplats till årets årsmodell, tidigare bara kabel ink laddning.

Möjligt att jag håller luren fel för korrekt bildrotation på vissa nätsidor etc. Men.....

Ursprungligen av xms67:

Stämmer det där? På iPhone tex sitter ju volymknapparna så att linsen kommer på nersidan. Volymknapp=avtryckare.

.... just det, så fotar jag. Håller iPhone i landskapsläge så att de båda volymknapparna kommer uppåt vilket då blir avtryckare precis på samma sätt som en vanlig kamera. Inte fan trycker man med tummen på undersidan.... Och bilderna blir i princip alltid i rätt rotation, ja förutom nu dessa inlägg...

Ursprungligen av Gäddnos:

En iPhone vänder alltid bilden rätt, oavsett hur du håller den.

Det är min erfarenhet med, med extremt få undantag.

Ursprungligen av hummel:

JPEG-formatet innehåller information om bildens rotation. Klarar inte "läsaren" av det bör man uppdatera läsaren!

Det kan man tycka ja

Ursprungligen av Innis:

Är helt klar någon inställning i din bil. Har en vän som har en Sharan och där ser det bra ut.

Finns mig veterligen ingen mer inställning att fingra på, vare sig i bilens alla menyer eller i lurens. Och tro mig, jag har letat igenom alla menyer många gånger.

Men håller du med om att det är betydligt mer svårläst än bilens egna kartor...?

Ursprungligen av MatsOlov:

Finns massor om detta på internet.

https://www.iphonelife.com/content/how-to-fix...

Prova att googla.

I JPEG-filen står det klart och tydligt orientering på bilden. Hur kan det vara så svårt att implementera JPEG-formatet?

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Ett exempel till, med max skärmljus.
Kan ni förstå nu vad jag menar när jag säger att Apple Kartor är alldeles för ”bleka” och svårlästa från förarplats, i synnerhet om man med en snabb blick ska försöka urskilja vägar etc. Mycket svårare än på bilens originalkartor som är mycket tydligare. Detta måste fixas, och om det sen ligger på Apple, eller VW, eller båda vet jag inte, men som det är nu rimmar dåligt med trafiksäkerhet. Man ska lätt kunna läsa av en karta även under färd, vilket man kan med bilens originalkartor men inte med Apples.

Jag håller med om att Carplay vyn är helt klart svårare att läsa av i din bil än de inbyggda kartorna, men jag slås också av att din skärm är väldigt röd i färgtonen.

Jag tog en bild på hur det ser ut med Carplay i min A6:a.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-01-06 11:58
Ursprungligen av Innis:

Är helt klar någon inställning i din bil. Har en vän som har en Sharan och där ser det bra ut.

Lika dålig i min Nissan, nästan oläslig. Och bilden är ju dålig även i iPhone, så det är ju i Kartor felet ligger.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-06 12:03
Ursprungligen av kenjon:

Lika dålig i min Nissan, nästan oläslig. Och bilden är ju dålig även i iPhone, så det är ju i Kartor felet ligger.

Väldigt märkligt för inte i någon bil jag testat har Kartor i CarPlay sett ut sådär.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-06 12:04

Ser ju ut som att ni har Night Shift läget på som finns i iPhone (inte dark mode)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-01-06 12:08

Inte jag. Och Google Maps ser mycket bättre ut.

Tveksamt om iPhonens inställningar för Night Shift följer med över till den externa skärmen i en bil, men ska testa och se.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-06 14:07
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Tveksamt om iPhonens inställningar för Night Shift följer med över till den externa skärmen i en bil, men ska testa och se.

Kolla också om bilens infotainmentsystem har någon inställning som påverkar vitpunkten. Om du fick bort det rosa sticket skulle Apples kartor i alla fall bli bra mycket tydligare.

Ursprungligen av IngoX:

Kolla också om bilens infotainmentsystem har någon inställning som påverkar vitpunkten. Om du fick bort det rosa sticket skulle Apples kartor i alla fall bli bra mycket tydligare.

Finns ingen sådan inställning vad jag vet.

Rödsticket kan möjligen bero på Night Shift i luren, men har inte kunnat kolla än om det följer med över till bilens skärm.
I verkligheten, alltså i bilen, så ser det inte så rödtonat ut som det ser ut på bilderna här.
Och kartorna blir ju inte alls särkilt mer lättlästa i iPhone/iPad även om man slår av True Tone och Night Shift, så det lär inte vara där det felar, utan det är i grunden hur dåligt färgschema Apple valt. De må vara stilrent och vilsamt för ögonen och utgör inget direkt problem när man sitter i lugn och ro och glor på paddan i knät. Men när man kör bil och behöver kolla kartan med en snabb blick på skärmen så är det katastrofalt dåligt

På bilderna du postade såg jag bara en kartbild utan navigering aktiverad. När du drar igår en navigering ser bilden annorlunda ut.

Jag har CarPlay i min Volvo och skulle nog använda CP för navigering om man kunde få upp navigeringen från CP i HUD och på instrumentpanelen. På Volvo så förkunnar den inbyggda navigeringen att navigering sker via CP, så bilen vet ju uppenbarligen om att CP sköter navigeringen. Varför då inte integrera fullt ut och skicka upp navigeringen i instrumentpanelen och HUD:en?

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-01-07 15:51

Nu blev jag väldigt nyfiken på hur det ser ut i min bil (Mazda 6). Jag växlar friskt mellan Mazdas egna nav och CarPlay och har aldrig tänkt på några kontrastproblem med CarPlay.

Men när jag tänker på det inser jag att om jag verkligen inte vet vart jag ska kör jag nog oftast Mazdas nav eftersom man får upp navigeringen i HUD:en. Och det innebär kanske att jag bara har Apple Maps som lite lätt stöd och inte funderar så mycket över vilka detaljer jag ser.

Ska försöka komma ihåg att screen shot:a lite närmaste dagarna...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-07 16:42

Nu har flera nämnt det stora problemet, att Cp inte syns i hud eller i instrumentpanelen. Jag har Passat. Ibland lyckas jag lura systemet så att bilens navi syns i hud och instrumentpanel. Har dock inte fattat vad jag gör då. Har många gånger försökt återskapa det läget men misslyckats. Sedan funkar det när man inte tänker på hur man gör det. Bugg? eller lyckas ni andra med bilar från VAG få till det där?

Ursprungligen av pmarriott:

På bilderna du postade såg jag bara en kartbild utan navigering aktiverad. När du drar igår en navigering ser bilden annorlunda ut.

Jag har CarPlay i min Volvo och skulle nog använda CP för navigering om man kunde få upp navigeringen från CP i HUD och på instrumentpanelen. På Volvo så förkunnar den inbyggda navigeringen att navigering sker via CP, så bilen vet ju uppenbarligen om att CP sköter navigeringen. Varför då inte integrera fullt ut och skicka upp navigeringen i instrumentpanelen och HUD:en?

Den enda skillnad som blir vid aktiverad navigering, är att den planerade rutten blir blåmarkerad. Fortfarande så är alla andra vägar och bakgrunden alldeles för dåligt åtskilda med färgschema och linjer etc.

Man får inte upp CP i bilden HUD (eller i instrumentet framför ratten) där kan bara bilens egen navigation visas. På min Passat -18 alltså.

Ursprungligen av Gurra:

Nu blev jag väldigt nyfiken på hur det ser ut i min bil (Mazda 6). Jag växlar friskt mellan Mazdas egna nav och CarPlay och har aldrig tänkt på några kontrastproblem med CarPlay.

Men när jag tänker på det inser jag att om jag verkligen inte vet vart jag ska kör jag nog oftast Mazdas nav eftersom man får upp navigeringen i HUD:en. Och det innebär kanske att jag bara har Apple Maps som lite lätt stöd och inte funderar så mycket över vilka detaljer jag ser.

Ska försöka komma ihåg att screen shot:a lite närmaste dagarna...

Se svar ovan

Ursprungligen av xms67:

Nu har flera nämnt det stora problemet, att Cp inte syns i hud eller i instrumentpanelen. Jag har Passat. Ibland lyckas jag lura systemet så att bilens navi syns i hud och instrumentpanel. Har dock inte fattat vad jag gör då. Har många gånger försökt återskapa det läget men misslyckats. Sedan funkar det när man inte tänker på hur man gör det. Bugg? eller lyckas ni andra med bilar från VAG få till det där?

Har du ratt med manöverknappar på höger vänster sida, så kan man välja olika vyer genom att bläddra höger/vänster på högra rattekerns knappar. Så är det på min, men jag har ju en maxad bil med Active Info Display (hel skärm som instrument) och kan även göra kartbilden större eller mindre i yta genom att förminska varvmätare och hastighetsmätare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-08 03:18
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Den enda skillnad som blir vid aktiverad navigering, är att den planerade rutten blir blåmarkerad. Fortfarande så är alla andra vägar och bakgrunden alldeles för dåligt åtskilda med färgschema och linjer etc.

Man får inte upp CP i bilden HUD (eller i instrumentet framför ratten) där kan bara bilens egen navigation visas. På min Passat -18 alltså.

Se svar ovan

Har du ratt med manöverknappar på höger vänster sida, så kan man välja olika vyer genom att bläddra höger/vänster på högra rattekerns knappar. Så är det på min, men jag har ju en maxad bil med Active Info Display (hel skärm som instrument) och kan även göra kartbilden större eller mindre i yta genom att förminska varvmätare och hastighetsmätare.

Yes, jag har rubbet. Men får du upp bilens Navi mellan mätarna och i hud medan du har annan navi(Apple etc.) i ”stora fönstret”?

Ursprungligen av xms67:

Yes, jag har rubbet. Men får du upp bilens Navi mellan mätarna och i hud medan du har annan navi(Apple etc.) i ”stora fönstret”?

I min bil kan jag visuellt se annan navigation, t ex Apple Kartor, Waze, CarPilot etc i stora skärmen samtidigt som jag kan se bilens egen navigation mellan mätarna. Men kan bara få upp visning av den egna navigationen mellan mätarna, ingen annan kan visas där

Men jag tror inte det går att få det att visas så, och i HUD om jag har nån aktiv navigering. Då har jag vad jag minns fått ett meddelande om att annan navigation var aktiv och denna då bara visades på stora skärmen och ingen navigation alls, ingen karta heller av bilens egna navigation visas mellan mätarna eller i HUD

Hade en del folk på VW-forum som menade att det var bortkastat att betala för bilens dyra original navigation, när man så lätt kunde använda flera andra navigationer från sin iPhone. Men så här efteråt är jag förbannat glad över att jag var envis och letade efter, och valde, en bil med största original navigation. För även om det funkar med navigation från iPhonen, så är det sannerligen en hel del man missar då.
Som det nu blev så har jag flera olika alternativ för visning av kartor och navigering, och alla har sina för och nackdelar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-09 13:15
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

I min bil kan jag visuellt se annan navigation, t ex Apple Kartor, Waze, CarPilot etc i stora skärmen samtidigt som jag kan se bilens egen navigation mellan mätarna. Men kan bara få upp visning av den egna navigationen mellan mätarna, ingen annan kan visas där

Men jag tror inte det går att få det att visas så, och i HUD om jag har nån aktiv navigering. Då har jag vad jag minns fått ett meddelande om att annan navigation var aktiv och denna då bara visades på stora skärmen och ingen navigation alls, ingen karta heller av bilens egna navigation visas mellan mätarna eller i HUD

Hade en del folk på VW-forum som menade att det var bortkastat att betala för bilens dyra original navigation, när man så lätt kunde använda flera andra navigationer från sin iPhone. Men så här efteråt är jag förbannat glad över att jag var envis och letade efter, och valde, en bil med största original navigation. För även om det funkar med navigation från iPhonen, så är det sannerligen en hel del man missar då.
Som det nu blev så har jag flera olika alternativ för visning av kartor och navigering, och alla har sina för och nackdelar

Gör du någor särskilt för att få upp bilens Navi mellan mätarna när du kör CarPlay på stora?

Ursprungligen av xms67:

Gör du någor särskilt för att få upp bilens Navi mellan mätarna när du kör CarPlay på stora?

Nä, väljer bara navigeringsmenyn med knapparna för vyer på ratten.
Sen väljer jag att visa Kartor i Carplay på stora skärmen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2020-01-09 18:43
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Oavsett bil med CarPlay så krävs det en iPhone med i bilen för det ska funka, med kabel eller trådlöst. VW fick trådlöst med induktiv laddplats till årets årsmodell, tidigare bara kabel ink laddning.

Möjligt att jag håller luren fel för korrekt bildrotation på vissa nätsidor etc. Men.....

.... just det, så fotar jag. Håller iPhone i landskapsläge så att de båda volymknapparna kommer uppåt vilket då blir avtryckare precis på samma sätt som en vanlig kamera. Inte fan trycker man med tummen på undersidan.... Och bilderna blir i princip alltid i rätt rotation, ja förutom nu dessa inlägg...

Det är min erfarenhet med, med extremt få undantag.

Det kan man tycka ja

Du kan ta en screensgot så får du med både skärmen på iPhonen och bilden från CarPlay ?

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Efter lite testande ikväll så har jag listat ut ett par saker.

Jag har använt en dongle till bilen som fixat CarPlay trådlöst (detta kom som standard på VW först 2020)
När jag kör dongle så blir det inte Dark Mode på Kartor.

Kör jag med kabel som det är tänkt, så får jag Dark Mode på Kartor. Det ger bättre läsbarhet i alla fall i mörker.
Kunde inte skifta till vanligt ljust läge hur jag än gjorde med inställningar i iPhone eller bilens menyer. Men jag vet ju hur dålig läsbarhet det har ändå. Men Dark Mode är ju inte så bra i dagsljus.

Jag kör också med den trådlösa CarPlay dongeln i min Volkswagen https://www.eftermontering.se/musik-interface...

Använder dock uteslutande Google maps och där har jag inte haft några problem. Ska testa kartor imorgon och se hur det funkar hos mig.

Senast redigerat 2020-01-31 00:45
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-31 09:27

Apple lanserar nytt utseende på kartorna i USA. Kommer till Europa "senare i år". Tycker ni det är bättre?

https://www.apple.com/newsroom/2020/01/apple-...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-02-03 10:06

Nej, de verkar ju inte ha ändrat färgerna

Misstänker att det kan vara det underliggande systemet (bilens system) som ändrar färgerna. Färger i kartan är det samma hos alla iPhone.

När man tittar närmare på bilderna ser man att visa bilar återger färgerna på kartorna korrekt, medan andra blir det förändrade. För att sammanställa detta bör alla uppge vilket bilmärke man har och vilket ljudsystem som är installerad i bilen och eventuellt om man kan hitta, vilken version av det underliggande systemet man kör, samt iOS version.

Ursprungligen av The Real Viking:

Misstänker att det kan vara det underliggande systemet (bilens system) som ändrar färgerna. Färger i kartan är det samma hos alla iPhone.

När man tittar närmare på bilderna ser man att visa bilar återger färgerna på kartorna korrekt, medan andra blir det förändrade. För att sammanställa detta bör alla uppge vilket bilmärke man har och vilket ljudsystem som är installerad i bilen och eventuellt om man kan hitta, vilken version av det underliggande systemet man kör, samt iOS version.

I mitt fall så är det enligt mig ingen skillnad på färgerna mellan iPhone/iPad och när de visas på bilens skärm
Utan det grundläggande problemet är att Apple valt att göra Kartor så stilfull. Med minimala gränslinjer på vägar etc, och ett ”blekt” färgschema. Detta kan funka helt ok när man sitter i lugn o ro och glor på skärmen på de mobila enheterna på nära håll. Men påsen styv armlängds håll och när man bara kan kasta snabba blickar under färd, så blir det alldeles för svårt att hinna urskilja vägar och annat. Med ett färgschema etc mer likt konkurrenternas så blir det ju genast mycket mer lättläst.

Bevaka tråden