Lite mer bakgrund:
Använder sedan ett par år Hem/HomeKIt som samling för ett minst sagt brokigt system (Trådfri, Hue, Lifx, Fibaro, Koogeek). De senaste månaderna har det mesta funkat fint. Trådfri-gatewayen är det som oftast behöver startas om, när IKEA-lamporna inte svarar i Hem-appen. Någon gång i veckan ungefär, numera (ett tag var det dagligen).
Men så i går kväll hjälpte inte en omstart. Jag gjorde några till, med allt längre tid utan ström emellan. No go. Jag öppnade IKEA's egna Home Smart-app. Där hade jag, av "säkerhetsskäl", loggats ut och behövde scanna gatewaykoden för att anslutas igen. Men när jag kommer in är gatewayen helt tom på lampor, kontroller, rum och timers. Appen föreslår klämkäckt att jag ska lägga till mina första enheter. Det är som om den blivit fabriksåterställd (vilket jag garanterat inte gjort). Startade om gatewayen, Apple TV:n och nätverket några gånger till. Resultatlöst.
Gatewayens LED-symboler för ström och nätverk lyser med fast sken, medan den för enheter (eller vad det står för) blinkar. Problemet är alltså inte bara att IKEA-lamporna inte svarar i Hem-appen - de är som bortblåsta från Trådfri-gatewayen.
Jag har (hade?) rätt många IKEA-lampor och kontroller anslutna, så att behöva göra om den installationen, initiera varje lampa och kontroll, lägga till dem först i Trådfri-appen och sedan i Hem, med alla automatiseringar som påverkas – det har jag inte lust med.
Har insett att det inte finns något sätt att få tillbaka datan och bytt till en ny gateway. Om det här händer en gång till får IKEA ta tillbaka varenda Trådfri-grej.