Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Det du döljer i en skärmdump kan enkelt tas fram igen

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har du någon gång tagit en skärmdump på din iPhone och sedan använt markeringspennan för att kladda över något som du inte vill att mottagaren ska se?

Läs hela artikeln här

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-01-13 21:41

Skitch appen pixlar rätt bra annars:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-01-14 10:08
Ursprungligen av reboot81:

Skitch appen pixlar rätt bra annars:

Men då måste man väl först ta screenshoten, spara den, starta Skitch, öppna sparad bild och sedan editera?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-01-14 11:56
Ursprungligen av zinned:

Men då måste man väl först ta screenshoten, spara den, starta Skitch, öppna sparad bild och sedan editera?

Jo. Men åtminstone jag gör så ändå när jag skickar ut bilder på internet, för jag vill filtrera bort GPS-positionen. Blur app är bra på att både sudda till saker och ta bort GPS-infon.

  • Medlem
  • International user
  • 2020-01-16 18:50

Hur går det om man stryker över och sedan tar en skärmdump av den?
Eller finns det en viss transparens i den konstant?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-01-21 08:44
Ursprungligen av juanito:

Hur går det om man stryker över och sedan tar en skärmdump av den?
Eller finns det en viss transparens i den konstant?

Det kan jag aldrig tänka mig, då är det en helt ny bild och ny bilddata.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-21 10:33
Ursprungligen av juanito:

Hur går det om man stryker över och sedan tar en skärmdump av den?
Eller finns det en viss transparens i den konstant?

Det kan jag tänka mig. Även om det är en ny bild så kan de små skilnaderna i pixlarna från den underliggande texten ligga kvar i skärmdumpen. Det är nyanser som är för små för att uttryckas av bildskärmen på din mobil/dator på ett sätt som ditt öga uppfattar, men de finns där (förutsatt att du inte tog skärmavbild som ett foto av din skärm med en kamera, men det är ju inte det du menar med skärmdump)

För att bevisa min tes: Jag tog på min iphone en skärmdump av en del av Marcus första bild i denna artikel.

Efter lite enkel manipulation i Bilder på iphonen:

(jag fick sedan minska skärmavbildernas storlek 50% för att kunna ladda upp dem)

Så gör på rätt sätt, måla inte över med en halvgenomskinlig penna. Tänk om Säpo skulle censurera sina pappersdokument med neongul överstrykningspenna?"Det funkar nog om man bara stryker över tillräckligt många gånger!"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-21 10:45
Ursprungligen av reboot81:

Skitch appen pixlar rätt bra annars:

Jag använder också Skitch ibland. Men artificiell intelligens kan kanske knäcka pixelering. Om den har en bra databas av varianter av grundmotivet att utgå ifrån. Bokstäver är en välkänd och lättillgänglig databas.
99mac: Google kan skapa detaljer i pixliga bilder

Ursprungligen av Marcus Attefors:

Har du någon gång tagit en skärmdump på din iPhone och sedan använt markeringspennan för att kladda över något som du inte vill att mottagaren ska se?
...
Visste du om detta?

Läs hela artikeln här

Ingenting är helt nytt på 99mac
https://www.99mac.se/forum/t/325826-maskera-t...

1
Bevaka tråden