Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV+ strömmar inte

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick gratis Apple TV+ efter köp av ny dator för ett tag sedan. Nu har jag börjat kolla på en serie och det funkar inte alls att strömma program.

Jag har 100 mbit.

Dator och iPad
När jag startar ett avsnitt så spelas första minuten sen stannar det och är därefter omöjligt att få ström. Det finns en knapp för nerladdning. Om jag trycker på den så den börjar ladda ned filen så går det direkt efter knapptrycket att se programmet utan avbrott.

Apple TV (4)
Uppträder på samma sätt men här finns ingen knapp för ladda ned så det är omöjligt att titta via AppleTV.

Kopplar upp datorn via internetdelning i mobilen och den strömmar direkt, men såg ut att vara lite lägre kvalitet.

Så den är alltså omöjligt att strömma via mitt Wi-Fi.

Några tips?

Ursprungligen av Anders T:

Jag fick gratis Apple TV+ efter köp av ny dator för ett tag sedan. Nu har jag börjat kolla på en serie och det funkar inte alls att strömma program.

Jag har 100 mbit.

Dator och iPad
När jag startar ett avsnitt så spelas första minuten sen stannar det och är därefter omöjligt att få ström. Det finns en knapp för nerladdning. Om jag trycker på den så den börjar ladda ned filen så går det direkt efter knapptrycket att se programmet utan avbrott.

Apple TV (4)
Uppträder på samma sätt men här finns ingen knapp för ladda ned så det är omöjligt att titta via AppleTV.

Kopplar upp datorn via internetdelning i mobilen och den strömmar direkt, men såg ut att vara lite lägre kvalitet.

Så den är alltså omöjligt att strömma via mitt Wi-Fi.

Några tips?

Inga direkta tips men kan vi försöka eliminera möjliga problem?

Vad får du får hastighet på din dator när du mäter via BBK eller Speedtest?

Vad har du för internetleverantör?

Vad har du för wifi-router?

Kan du koppla in dig trådat och se om streamningen fungerar? Men jag misstänker att du inte har någon RJ45 kontakt så det är nog inte möjligt.

Det som jag är ute efter är främst att förstå om det är din internetleverantör eller om det är wi-fi är som problemet.

Har nyaste Macbook Pro 16" och blev häpen när jag mätte. Bredbandstestet visar 98-99 mbit. Tror det låg på typ 70 mbit med äldre macen.

Lokalt kabel-tv är internetleverantör.

Apple TimeCapsule som router.

Jag har ingen ethernet-kontakt i datorn.

Ursprungligen av BlackSmp:

Inga direkta tips men kan vi försöka eliminera möjliga problem?

Vad får du får hastighet på din dator när du mäter via BBK eller Speedtest?

Vad har du för internetleverantör?

Vad har du för wifi-router?

Kan du koppla in dig trådat och se om streamningen fungerar? Men jag misstänker att du inte har någon RJ45 kontakt så det är nog inte möjligt.

Det som jag är ute efter är främst att förstå om det är din internetleverantör eller om det är wi-fi är som problemet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-27 10:55
Ursprungligen av Anders T:

Dator och iPad
När jag startar ett avsnitt så spelas första minuten sen stannar det och är därefter omöjligt att få ström.
...
Kopplar upp datorn via internetdelning i mobilen och den strömmar direkt, men såg ut att vara lite lägre kvalitet.
...
Lokalt kabel-tv är internetleverantör.
Apple TimeCapsule som router.

Börja med omstart av kabel-moden och router, kan göra underverk.
Pröva om alternativ DNS än internetleverantörens gör skilnad.

Hoppas att det löser sig. Du är ju en rätt "gammal" medlem så jag trodde inte på några av mina "grundläggande" frågor men ibland så missar även vi de enklaste grejerna

Det här låter ju verkligen superskumt!

- Hur fungerar övriga strömningstjänster?
- Vad har du för router och WiFi?
- Har du provat med några andra enheter?
- Kan du dela internet via din iPhone och testa där?

Magkänslan säger routern...

Ursprungligen av carlsson:

Det här låter ju verkligen superskumt!

- Hur fungerar övriga strömningstjänster?
- Vad har du för router och WiFi?
- Har du provat med några andra enheter?
- Kan du dela internet via din iPhone och testa där?

Magkänslan säger routern...

Jag nämnde det längre upp. Apple TimeCapsule som router.

Har nu startat om kabelmodemet och router och ingen skillnad.

Övriga appar i Apple TV strömmar obehindrat, TV4, Viafree, Youtube, SVT.

Jag får väl kontakta Apples support.

Upptäckte en till grej som pekar mot att Apple har problem. När jag startar ett avsnitt på iPad så börjar den spela en en stund sen stannar den. Nu upptäckte jag att den stannar på samma ställe varje gång.

Om avsnittet t ex börjar med en vinjett och en kort resumé "previously on..." så stannar den efter detta. Eftersom den speltiden inte är samma mellan avsnitten såg det helt random ut men det verkar alltså vara vid samma break i filmen.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-02-02 19:22
Ursprungligen av Anders T:

Jag får väl kontakta Apples support.

Upptäckte en till grej som pekar mot att Apple har problem. När jag startar ett avsnitt på iPad så börjar den spela en en stund sen stannar den. Nu upptäckte jag att den stannar på samma ställe varje gång.

Om avsnittet t ex börjar med en vinjett och en kort resumé "previously on..." så stannar den efter detta. Eftersom den speltiden inte är samma mellan avsnitten såg det helt random ut men det verkar alltså vara vid samma break i filmen.

Hur kan felet ligga hos Apple när det är "bara" du som har problem? Du menar väl inte att alla har sin personliga bandbredd hos Apple?
Kan vara så att det är något fel på själva Tv+ appen. En återställning av ATV kan vara lösningen.

Ursprungligen av Innis:

Hur kan felet ligga hos Apple när det är "bara" du som har problem? Du menar väl inte att alla har sin personliga bandbredd hos Apple?
Kan vara så att det är något fel på själva Tv+ appen. En återställning av ATV kan vara lösningen.

Det uppträder på samma sätt i alla hårdvaror som jag nämnde i början av tråden. Det är inte hårdvaran AppleTV som inte kan strömma. Det är tjänsten AppleTV+ i alla hårdvaror. Mobil, iPad och dator. Alla andra play-tjänster funkar.

Det är även hopplöst att googla i ämnet då alla sökningar dränks i frågor rörande hårdvaran AppleTV. Så svårt att hitta om fler har liknande problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-02 21:34
Ursprungligen av Anders T:

Kopplar upp datorn via internetdelning i mobilen och den strömmar direkt, men såg ut att vara lite lägre kvalitet.

Så det fungerar via din mobiluppkoppling, men inte via ditt wifi/fasta internet? För att fullt ut felsöka, kan du offra lite surfpott genom att internetdela från mobilen en längre stund? Och testa med din MBP och iPad på en annan adress.

Ursprungligen av IngoX:

Så det fungerar via din mobiluppkoppling, men inte via ditt wifi/fasta internet? För att fullt ut felsöka, kan du offra lite surfpott genom att internetdela från mobilen en längre stund? Och testa med din MBP och iPad på en annan adress.

Internetdelning funkar. Jag kan testa med mobilen på jobbet imorgon.

Då är det ju något lurigt med ditt nätverk. Exakt vad är svårt att säga, men prova t ex att ändra DNS:er, Reseta Routern och ställ in den igen, utan några manuella påslag (dvs ställ allt på auto), ändra vilken frekvens du kör på, och kör inget separat 5GHz-nät.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-02-03 08:41

Vad har du för modell och märke på ditt kabelmodem? Vill minnas att vissa modeller kan bete sig med olyckliga kombinationer av inställningar.

Nu fick jag tid över för att gräva lite djupare och problemt är löst.

För en månad sen blev mitt internet uppdaterat från 100 till 500 mbit. Nu när jag skulle prova lite körde jag appen Speedtest i Apple TV. Den maxade ut på 100 men bredbandskollen i datorn med wifi ligger runt 400/450. Då blev jag påmind att Apple TV använder en ethernet-sladd kopplad till Timecapsule. Provade att ta bort kabeln och köra wifi med Apple TV. Farten hoppade upp till 400 och problemet med att strömma Apple TV+ försvann lika snabbt.

En gång i tiden när Apple TV var nytt så strömmade jag film från datorn till teven. Men eftersom filmerna ligger på hårddisken på Timecapsule blev det rundgång då datorn skulle hämta filmen via wifi och sen strömma tillbaka den. Det laggade fruktansvärt. Med ethernetsladd i Apple TV så försvann laggningen. Och sen dess har sladden suttit där även när jag bytt till nyare Apple TV.

Jag vet inte varför det inte funkar via sladd men tror inte jag behöver bry mig heller.

1
Bevaka tråden