Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imessage låst till fel nummer

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-01-30 09:36

Hjälpte mamma att byta operatör nyligen, hon satte i det nya sim-kortet på kvällen, portering skedde under natten. Hon påstår att hon inte tryckt på något (men jag tvivlar) och nu är det tillfälliga numret som var på sim-kortet innan porteringen satt som imessage nummer.

Jag har försökt gå igenom apples guider, loggat in och ut, nollställt nätverk, bytt lösenord osv.
Enbart hennes riktiga nummer finns under icloud nu, men på imessage och facetime finns bara det tillfälliga, går inte att ta bort det eller lägga till det riktiga.
Försökte chatta med apples support men blev bara länkad till samma artikel jag gått igenom samt en kommentar om att kontakta operatören för att öppna det tillfälliga numret igen så det går att avregistrera.

Det kan ju inte vara på riktigt att det ska vara så besvärligt att få bort ett nummer och dit det riktiga igen?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-01-30 10:39

Tidigare fanns det en länk till en sida hos Apple för att koppla ifrån ett nummer från imessage när man bytte/sålde sin mobil men hade glömt att koppla ifrån. Detta användes även om man bytte från iOS till android vill jag minnas.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-01-30 10:52
Ursprungligen av frazze:

Tidigare fanns det en länk till en sida hos Apple för att koppla ifrån ett nummer från imessage när man bytte/sålde sin mobil men hade glömt att koppla ifrån. Detta användes även om man bytte från iOS till android vill jag minnas.

Den länken finns, men den bygger ju på att man kan ta emot sms'et...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-02 10:58

Prova att stänga av iMessage/FaceTime och sedan slå på det igen. Då borde det aktivera med nya numret. Jag har tidigare varit med om samma sak och då tog det något dygn innan det porterade numret kom med istället för det tillfälliga. Det kommer att lösa sig, ha tålamod.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-02-02 11:10
Ursprungligen av tony:

Prova att stänga av iMessage/FaceTime och sedan slå på det igen. Då borde det aktivera med nya numret. Jag har tidigare varit med om samma sak och då tog det något dygn innan det porterade numret kom med istället för det tillfälliga. Det kommer att lösa sig, ha tålamod.

Testade det ett flertal gånger, nu är det avstängt så ska jag testa slå på det igen nästa gång jag är där.
Då har det varit av en vecka ungefär, hoppas det fungerar sen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-02 18:30

Märkligt.
Var mobilen avstängd när SIM-kortet byttes? Kan tyckas att det borde räcka med omstart. Inte mycket man kan göra med iOS.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-02 21:57

Jag funderar, hur blir det om du:

Loggar ur Apple-ID och iCloud > Stäng av > Ta ut SIM-kort.
Sätt på > Koppla upp via Wifi > Logga in med Apple-ID och på iCloud.

Så att telefonen blir som en iPad/iPod utan SIM-kort. Går det då att radera det felaktiga numret?

Senast redigerat 2020-02-02 22:34
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-02-03 09:26
Ursprungligen av IngoX:

Jag funderar, hur blir det om du:

Loggar ur Apple-ID och iCloud > Stäng av > Ta ut SIM-kort.
Sätt på > Koppla upp via Wifi > Logga in med Apple-ID och på iCloud.

Så att telefonen blir som en iPad/iPod utan SIM-kort. Går det då att radera det felaktiga numret?

Bra idé, ska prova om det inte lossnat när jag är där igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-15 07:47
Ursprungligen av Json_81:

Testade det ett flertal gånger, nu är det avstängt så ska jag testa slå på det igen nästa gång jag är där.
Då har det varit av en vecka ungefär, hoppas det fungerar sen.

Hur har det gått? Har du fått ordning på det?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-02-17 08:45
Ursprungligen av tony:

Hur har det gått? Har du fått ordning på det?

Tyvärr inte. Tittar på settings, kontot och den telefonen står fortfarande det tillfälliga numret där och verkar inte gå att ändra.
Ska testa att nollställa telefonen men hann inte sist jag var förbi.

1
Bevaka tråden