Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-01-31 14:55
Ursprungligen av garda:

Samma för mig

Vi får se vad @BlackSmp svarar kring hur det var för honom.

Ursprungligen av zinned:

Vi får se vad @BlackSmp svarar kring hur det var för honom.

Vi har diskussion i två trådar:)

Jag skaffade curve under hösten så... mina erfarenheter är inte relevanta för detta fall eftersom jag redan hade kortet när de introducerade AP

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-31 20:59

Curve kundtjänst funkar alldeles utmärkt.
Råkade klicka fel och beställde Black, det med avgift.
Efter ca. 10-15 fick jag svar och några mejl till så var kortet bytt till Blue, det avgiftsfria.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-02-01 00:10
Ursprungligen av ne100:

Curve kundtjänst funkar alldeles utmärkt.
Råkade klicka fel och beställde Black, det med avgift.
Efter ca. 10-15 fick jag svar och några mejl till så var kortet bytt till Blue, det avgiftsfria.

Motsatsen för mig. Jag beställde korrekt kort men skickade andra frågor till dem, bl a gällande det påstådda omedelbara virtuella kortet samt hur man lägger till det i Wallet. Fick ett svar men inte en enda stavelse gällde något av det jag frågade. Vederbörande hade inte läst ett uns av vad jag skrev.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-02-01 08:58

Vad är det Curve gör pengar på, hoppas de att man tar deras kort som inte är gratis eller samlar de in data på kunder?

Ursprungligen av mattiL:

Vad är det Curve gör pengar på, hoppas de att man tar deras kort som inte är gratis eller samlar de in data på kunder?

De skär antagligen emellan på avgifterna som tas ut av handlarna. Men det är bara en gissning.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-02-01 15:07
Ursprungligen av BlackSmp:

De skär antagligen emellan på avgifterna som tas ut av handlarna. Men det är bara en gissning.

Ja hellre det än att de hoardar kunddata.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-04 20:26

iCard och Curve är nya tillägg i dagens uppdatering av Apples lista av banker som stöder Apple Pay.
https://support.apple.com/en-us/HT206637

Det konstiga är att Swedbank efter två månader och cirka 4 uppdateringar av sidan ännu inte tagits med. Mailade Apple om det för några veckor sedan.

  • Medlem
  • 2020-02-04 20:33
Ursprungligen av IngoX:

iCard och Curve är nya tillägg i dagens uppdatering av Apples lista av banker som stöder Apple Pay.
https://support.apple.com/en-us/HT206637
Det konstiga är att Swedbank efter två månader och cirka 4 uppdateringar av sidan ännu inte tagits med. Mailade Apple om det för några veckor sedan.

Ja det är konstigt. Dock är listan pinsamt liten om man jämför med grannen Danmark. Där har Apple Pay exploderat. Här hemma pågår fortfarande en pinsam återhållsamhet. SEB och en rad banker sover vidare. Näst på tur verkar bli CarPay

  • Medlem
  • Lund
  • 2020-02-04 20:37
Ursprungligen av zinned:

Motsatsen för mig. Jag beställde korrekt kort men skickade andra frågor till dem, bl a gällande det påstådda omedelbara virtuella kortet samt hur man lägger till det i Wallet. Fick ett svar men inte en enda stavelse gällde något av det jag frågade. Vederbörande hade inte läst ett uns av vad jag skrev.

Var hittar du infon om virtuellt kort?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-04 20:53
Ursprungligen av Vesto:

Dock är listan pinsamt liten om man jämför med grannen Danmark. Där har Apple Pay exploderat.

Länge var det bara Nordea och Jyske bank i Danmark. Den stora "explosionen" var i april förra året när alla dessa "Sparekasser" anslöt sig. Men listan ljuger lite jämfört med svenska förhållanden eftersom många av dessa banker är mycket små och täcker kanske motsvarande en kommun. Ungefär som om varenda sparbanksförening (i det som så småningom blev Swedbank) hade haft en egen rad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-02-04 21:21
Ursprungligen av Cribe:

Var hittar du infon om virtuellt kort?

Jag lyckades inte hitta den igen men jag vet att jag läste det någonstans precis innan jag registrerade mig förra veckan. Själv inväntar jag det fysiska kortet i brevlådan nu, vilket nu verkar krävas för att man ska kunna aktivera i appen.

Ursprungligen av zinned:

Jag lyckades inte hitta den igen men jag vet att jag läste det någonstans precis innan jag registrerade mig förra veckan. Själv inväntar jag det fysiska kortet i brevlådan nu, vilket nu verkar krävas för att man ska kunna aktivera i appen.

Menade dom inte att ”kortet/kontot” gick att använda direkt - som virtuellt kort - tills det fysiska kommer? Så uppfattade jag det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-02-05 12:38
Ursprungligen av adress@mac:

Menade dom inte att ”kortet/kontot” gick att använda direkt - som virtuellt kort - tills det fysiska kommer? Så uppfattade jag det.

Det tolkar jag som samma sak.

Men då har jag en fråga, hur skulle man praktiskt kunna göra det? Hur använder jag detta "virtuella kort" för att kunna köpa något? Jag kan inte se hur det skulle gå till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-10 11:30

Idag kom kortet i brevlådan.
Beställt, fredag kväll 31/1 och kom idag måndag fm. 10/2.
5 arbetsdagar, en vecka om man är snäll.

Nyfiken på att testa, speciellt hur man väljer vilket tillagt kort man vill betala med.

Jag svalde prestigen en aning och testade Curve. Inser plötsligt att behovet av att Handelsbanken inför Apple Pay är obefintligt. Den här lösningen fungerar superbra för mig. Jag har lagt in både mitt kort från Handelsbanken och det kreditkort som jag har från SEB (SJ Prio Mastercard). I appen väljer jag enkelt vilket av korten som ska vara aktuellt i samband med köp på mitt Curvekort (som för övrigt är riktigt snyggt designat då de valt att inte ha kortnumret på framsidan). När betalningen sker i butik (har inte testat på internet) så debiteras det exakta beloppet på kontot och det står Prel. CRV*butik. Med andra ord på samma sätt som det står med Klarna men med fördelen att pengarna dras direkt istället för att man ska vänta på dragningarna genom autogiro.

Som sagt, det här har ju löst det mesta i fråga om Apple Pay. No need to wait på att resterande banker ska implementera det.

Curve verkar för övrigt också ha ett vettigt skydd vid felaktiga debiteringar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-02-10 11:37
Ursprungligen av ne100:

Idag kom kortet i brevlådan.
Beställt, fredag kväll 31/1 och kom idag måndag fm. 10/2.
5 arbetsdagar, en vecka om man är snäll.

Nyfiken på att testa, speciellt hur man väljer vilket tillagt kort man vill betala med.

Vad kul! Då hoppas jag att mitt kort också trillar ner i brevlådan idag, jag beställde också i fre 31/1 De gav då också beskedet att kortet kommer att komma den 10/2.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-02-10 11:40
Ursprungligen av thekai:

Curve verkar för övrigt också ha ett vettigt skydd vid felaktiga debiteringar.

Vad skulle det vara för felaktiga debiteringar, menar du?

Ursprungligen av zinned:

Vad skulle det vara för felaktiga debiteringar, menar du?

Är inte felaktiga debiteringar lite självförklarande? Bedrägerier eller uteblivna leveranser av betalda produkter som exempel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-02-10 11:53
Ursprungligen av thekai:

Är inte felaktiga debiteringar lite självförklarande? Bedrägerier eller uteblivna leveranser av betalda produkter som exempel.

Jag är mer nyfiken på Curves del i en sådan händelsekedja. Det är ju din sannolikt svenska bank och ditt konto där som blir belastat, vilka skyldigheter har den banken då med dig som kund kontra Curve som inte är en bank i den meningen?

Ursprungligen av zinned:

Jag är mer nyfiken på Curves del i en sådan händelsekedja. Det är ju din sannolikt svenska bank och ditt konto där som blir belastat, vilka skyldigheter har den banken då med dig som kund kontra Curve som inte är en bank i den meningen?

Betalningsförmedlaren är ju Curve vid debiteringar som sker mot deras formella betalkort. Därför bör ansvaret rimligtvis hamna hos Curve att återbetala felaktiga belopp, vilket de också antyder på webbplatsen. De är dock tydliga med att tala om att om man har vänt sig till underliggande kortutgivaren så tar de inte längre ansvar för att återföra debiteringen. Sedan finns det, som vanligt, en rad undantag då deras skydd inte gäller och då får man ju så klart höra med underliggande kortutgivare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-02-10 13:03

@thekai

Ok, det låter ju vettigt.

  • Medlem
  • 2020-02-11 10:27

Fick mitt kort igår, då var det bara aktivera och då kunde jag lägga till i wallet (iphone och watch). Nu är det dags att avsluta st1-kortet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-02-11 12:01
Ursprungligen av garda:

Fick mitt kort igår, då var det bara aktivera och då kunde jag lägga till i wallet (iphone och watch). Nu är det dags att avsluta st1-kortet.

Jag fick mitt också, aktiverat på fem sekunder. Lustigt dock att det endast krävdes de fyra sista siffrorna i kortnumret för att aktiveras...men men

Jag vill minnas att jag läste att kortet måste användas med pin vid första köpet också för att aktiveras för contactless framöver, har du gjort detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-11 12:11
Ursprungligen av zinned:

Jag vill minnas att jag läste att kortet måste användas med pin vid första köpet också för att aktiveras för contactless framöver, har du gjort detta?

Har inte använt kortet fysisk ännu.
Apple Pay med mobilen inga problem - timeline -att kunna flytta betalning - till annat kort tog några timmar/dag.
Har inte testat att flytta betalning, tänkte vänta någon dag och se hur och vilken dag det bokförs på.

  • Medlem
  • 2020-02-11 12:19
Ursprungligen av zinned:

Jag fick mitt också, aktiverat på fem sekunder. Lustigt dock att det endast krävdes de fyra sista siffrorna i kortnumret för att aktiveras...men men

Jag vill minnas att jag läste att kortet måste användas med pin vid första köpet också för att aktiveras för contactless framöver, har du gjort detta?

Nä, har inte gjort något... har inte köpt något heller så jag vet inte om det funkar

Nån som hört nått om Länsförsäkringar?

Ursprungligen av breather:

Nån som hört nått om Länsförsäkringar?

De har inga planer på att införa Apple Pay och hänvisar till att de inte kan tillmötesgå de krav som ställs för införande. Men vi har diskuterat Curve här. Använd den tjänsten. Den fungerar med Länsförsäkringar också.

Ursprungligen av thekai:

Jag svalde prestigen en aning och testade Curve. Inser plötsligt att behovet av att Handelsbanken inför Apple Pay är obefintligt. Den här lösningen fungerar superbra för mig. Jag har lagt in både mitt kort från Handelsbanken och det kreditkort som jag har från SEB (SJ Prio Mastercard). I appen väljer jag enkelt vilket av korten som ska vara aktuellt i samband med köp på mitt Curvekort (som för övrigt är riktigt snyggt designat då de valt att inte ha kortnumret på framsidan). När betalningen sker i butik (har inte testat på internet) så debiteras det exakta beloppet på kontot och det står Prel. CRV*butik. Med andra ord på samma sätt som det står med Klarna men med fördelen att pengarna dras direkt istället för att man ska vänta på dragningarna genom autogiro.

Som sagt, det här har ju löst det mesta i fråga om Apple Pay. No need to wait på att resterande banker ska implementera det.

Curve verkar för övrigt också ha ett vettigt skydd vid felaktiga debiteringar.

En sak att tänka på är att alla butiker inte accepterar utländska kort vilket jag fick surt fick erfara då jag fick "medges ej" hos min lokala tobakshandlare då försökte betala med Curve där. I det fallet hade jag behövt mitt vanliga kort i plånboken.

Ursprungligen av thekai:

Jag svalde prestigen en aning och testade Curve. Inser plötsligt att behovet av att Handelsbanken inför Apple Pay är obefintligt. Den här lösningen fungerar superbra för mig. Jag har lagt in både mitt kort från Handelsbanken och det kreditkort som jag har från SEB (SJ Prio Mastercard). I appen väljer jag enkelt vilket av korten som ska vara aktuellt i samband med köp på mitt Curvekort (som för övrigt är riktigt snyggt designat då de valt att inte ha kortnumret på framsidan). När betalningen sker i butik (har inte testat på internet) så debiteras det exakta beloppet på kontot och det står Prel. CRV*butik. Med andra ord på samma sätt som det står med Klarna men med fördelen att pengarna dras direkt istället för att man ska vänta på dragningarna genom autogiro.

Som sagt, det här har ju löst det mesta i fråga om Apple Pay. No need to wait på att resterande banker ska implementera det.

Curve verkar för övrigt också ha ett vettigt skydd vid felaktiga debiteringar.

Tycker det går fort med Klarna om du sätter beloppet högt för vad som skall betalas direkt. Å andra sidan är ju själva idén med Klarna att du får produkter och enkelt kan invända/stoppa inom 10 dagar från faktura.
Curve fungerar också bra. Vet inte hur det ser ut om du väljer Klarnakortet. Lite moment 22.......

Bevaka tråden