Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ICA-kortet går nu att lägga till i Wallet

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Sperious:

Håll scannern 20-40 cm från telefon/klocka så går det utmärkt.

Så enkelt är det inte. Det fungerar helt enkelt inte på alla ställen.

Ursprungligen av BlackSmp:

Så enkelt är det inte. Det fungerar helt enkelt inte på alla ställen.

Menar du att funktionen ännu inte är införd eller att det är tekniskt fel på utrustningen? Jag hade nämligen själv enorma problem vid utcheckning när jag försökte scanna min QR-kod med handscannern på utcheckningsterminalen eftersom jag höll den för nära. Att hålla scannern 20-40 cm ifrån QR-koden känns inte speciellt intuitivt.

Ursprungligen av Sperious:

Menar du att funktionen ännu inte är införd eller att det är tekniskt fel på utrustningen? Jag hade nämligen själv enorma problem vid utcheckning när jag försökte scanna min QR-kod med handscannern på utcheckningsterminalen eftersom jag höll den för nära. Att hålla scannern 20-40 cm ifrån QR-koden känns inte speciellt intuitivt.

Jag har utgått från att funktionen inte är införd på betalstationen på min Ica-butik men jag kanske har fel. Ska försöka igen nästa gång jag passerar Ica Maxi men samtidigt så har jag aldrig problem med att plocka ut handscannern från utcheckningstället.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-01-29 13:57

Önskar att min ICA Maxi hade fått tummarna ur och möjliggöra att man kan få lös en handskanner med hjälp av QR-kod. I nuläget och sedan evigheter så tar de bara det fysiska kortet. Något man givetvis inte bär med sig.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har utgått från att funktionen inte är införd på betalstationen på min Ica-butik men jag kanske har fel. Ska försöka igen nästa gång jag passerar Ica Maxi men samtidigt så har jag aldrig problem med att plocka ut handscannern från utcheckningstället.

Men varför skulle dom infört möjligheten att plocka ut handscannern med QR om du ändå måste använda ICA-kortet för att lämna tillbaka den? Eller har du slagit in personnummer för hand?

Ursprungligen av zinned:

Önskar att min ICA Maxi hade fått tummarna ur och möjliggöra att man kan få lös en handskanner med hjälp av QR-kod. I nuläget och sedan evigheter så tar de bara det fysiska kortet. Något man givetvis inte bär med sig.

Min butik införde det (äntligen) i förra veckan. Om man använder ICA-appen för att lägga in sin inköpslista så finns den numera även tillgänglig direkt i handscannern vilket jag tycker är sjukt smidigt, för att slippa kolla på telefon eller klocka. Dock använder jag Siri 99% av gångerna jag lägger till något till min inköpslista och det fungerar förstås inte med ICA-appen så när jag måste välja mellan Siri eller inköpslistan i handscannern så blir det ändå Siri, tyvärr.

Ursprungligen av Sperious:

Men varför skulle dom infört möjligheten att plocka ut handscannern med QR om du ändå måste använda ICA-kortet för att lämna tillbaka den? Eller har du slagit in personnummer för hand?

Min butik införde det (äntligen) i förra veckan. Om man använder ICA-appen för att lägga in sin inköpslista så finns den numera även tillgänglig direkt i handscannern vilket jag tycker är sjukt smidigt, för att slippa kolla på telefon eller klocka. Dock använder jag Siri 99% av gångerna jag lägger till något till min inköpslista och det fungerar förstås inte med ICA-appen så när jag måste välja mellan Siri eller inköpslistan i handscannern så blir det ändå Siri, tyvärr.

För hand

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-01-30 16:11
Ursprungligen av Sperious:

Om man använder ICA-appen för att lägga in sin inköpslista så finns den numera även tillgänglig direkt i handscannern vilket jag tycker är sjukt smidigt

Det har dock funnits ett bra tag nu, håller med om att det är smidigt om man inte använder någon annan lösning. Personligen använder jag manuell inmatning samt diktering genom Shortcuts för att lagra saker som ska köpas i Påminnelser.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-01-30 17:26
Ursprungligen av Sperious:

Menar du att funktionen ännu inte är införd eller att det är tekniskt fel på utrustningen? Jag hade nämligen själv enorma problem vid utcheckning när jag försökte scanna min QR-kod med handscannern på utcheckningsterminalen eftersom jag höll den för nära. Att hålla scannern 20-40 cm ifrån QR-koden känns inte speciellt intuitivt.

Provade 40cm. Blipp direkt, tack!
Västtrafik har börjat att scanna qr-koder på ToGo appen, och där skall man hålla mobilen kloss an läsaren.

Skit bakom spakarna. Jag satte klockan under scannern istället för framför

Nu fungerade det klockrent även vid utcheckning och mitt självförtroende fick en törn

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-02-01 21:50

Först och främst - äntligen har min Ica Maxi uppdaterat sina terminaler och jag kan nu enkelt låsa upp en handskanner för att använda i butiken

Nu till min fråga. Senast jag gjorde detta, hade skannat alla varor och skulle betala så satte jag skannern i hållaren och blippade mitt betalkort (den gången inte via Apple Pay) och då blev jag på skärmen informerad om att betalkortet inte var kopplat till mitt Ica-konto och jag var tvungen att antingen dra mitt Ica-kort (som man givetvis inte vill släpa med sig) eller mata in personnummer för att kunna betala. Jag kollade först med en i personalen (som lustigt nog hade en stor bricka på jackan där det stod ”Koppla kortet?”) om hon kunde koppla mitt kort men hon påstod att det inte var möjligt. Jag vill minnas att man skulle kunna göra detta, att det skulle vara en smal sak.

Hur fungerar det för er? Inte ska man väl vara tvungen att mata in personnummer varje gång man ska betala? Det är ju vansinnigt osmidigt.

Ica och Apple Pay

Så där, nu har jag testat att koppla mina betalkort (fysiska och Apple Pay) till Ica. Mina erfarenheter:

  • Det går bra att att koppla kort i Apple watch och iPhone till Ica för att sedan betala kortlöst med Apple Pay och samtidigt registrera sitt Ica-kort. Kopplingen måste göras i bemannad kassa.

  • Det går även bra att logga in i självscanningsutcheckningen direkt med klockan eller mobilen. För att få ut en scanner funkar QR-kod i de fall systemet i butiken är uppdaterat, annars krävs Ica-kort. QR-koden går att få in i Apple Wallet via Ica-appen.

  • Kort, Apple Watch och iPhone måste alla kopplas var för sig separat till Ica. Varje kort kräver alltså tre slotar hos Ica om du vill ha både kort, Apple watch och iPhone registrerat hos Ica. Ica har kommunicerat att man tillåter koppling av max fem kort, så det räcker ju inte så långt om man har några betalkort.

  • Man kan logga in på Ica och se vilka kort man har registrerat (fyra sista siffror) (inställningar > Dina kort). Apple genererar nya kortnummer för korten i Apple Pay, och Ica använder kortnumret för att verifiera dig som Ica-kortinnehavare.

Senast redigerat 2020-02-24 09:44
Bevaka tråden