Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svullet batteri i MacBook Pro Retina 2015?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-19 17:06

Köpte nyligen en MacBook Pro 15" 2015. Tänkte att det kunde vara bra att se efter så det inte är en massa damm inuti datorn som försämrar kylningen. Så jag köpte luft på burk och lossade undersidan. Där fanns en del damm. Det var inga problem att få bort det med luften. Däremot så reagerade jag på att batteriet ser svullet ut. Att clipsen hade släppt är också ett tecken på det. Men det är första gången jag skruvar med dessa datorer. Vad säger ni?

Det finns ett återkallningsprogram för batterier som gäller just min modell men när jag skriver in mitt serienummer där så står det att min dator inte är drabbad. Batteriet har 167 cykler vilket inte är så mycket.

https://support.apple.com/sv-se/15-inch-macbo...

Kontakta Apple support för hjälp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-19 22:23

Har kontaktat dom. Trots att det finns ett återkallningsprogram är det möjligt att jag får stå för kostnaden för ett batteribyte själv. Tycker själv att slitaget verkar onormalt då det har så få cykler men ändå ser ut som det gör.

Jästa batterier är farliga, använd inte datorn och se till att den är placerad brandskyddat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-02-20 11:02

Kontakta Apple igen och be att få prata med en Senior Advicer.

Buktar aluminiumskalet ut när det är monterat? Antar nämligen att batterierna inte är 100% flata ens som nya. Min gamla MBP 2011 hade ett enda stort batteri och det var en aning utbuktande både före och efter utbyte. Har dock inte varit inne och skruvat i din modell. Det ser lite mycket ut, dock.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-20 16:30

Om det buktar ut vet jag inte men clipsen går inte går att klicka i på grund av svullnaden.

Som tidigare påpekats, det börjar likna en bomb, skicka den till IS, dom gillar sprängmedel. Byt batterier och destruera dom jästa så snart som möjligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-20 16:58
Ursprungligen av hummel:

Som tidigare påpekats, det börjar likna en bomb, skicka den till IS, dom gillar sprängmedel. Byt batterier och destruera dom jästa så snart som möjligt.

Jag har ringt till Apple igen och pratat med senioravdelningen. Jag hänvisade till den här tråden och de tycker att ni överdriver lite gällande brandrisken. Men de håller med om att batteriet ser suspekt ut, har laddat upp bilder på Apples server. Även fått en personlig kontakt som ska hjälpa mig igenom ärendet tills det är löst. Det är möjligt att de kan hjälpa mig med kostnaden efter att en auktoriserad verkstad gjort ett utlåtande och skrivit in i systemet om det nu är så att slitaget är onormalt.

...annars finns det prisvärda batterier på https://www.batteriexperten.com.

Kräver dock lite pill att byta, men det är fullt görbart. Instruktion finns på https://www.ifixit.com

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-27 20:25

Jag lämnade in datorn till Macforum i Göteborg i tisdags. Deras bedömning är att svullnaden kan vara normal på grund av batteriets ålder, detta trots att det bara har 167 cykler. Apple vill därmed inte stå för kostnaden. Har fått en offert på 3600 kr för bytet. Detta trots att jag var förbi butiken den 21 januari i år och frågade om priset för ett byte inkl. arbete och då fick beskedet att det skulle gå på ca 2600 kr.

Apple tar för övrigt 1995 kr för samma jobb. Men då måste man lämna in datorn till en Apple Store och någon sådan finns inte i Göteborg.

https://support.apple.com/sv-se/mac/repair/se...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-02-27 20:28
Ursprungligen av P1200VB:

Jag lämnade in datorn till Macforum i Göteborg i tisdags. Deras bedömning är att svullnaden kan vara normal på grund av batteriets ålder, detta trots att det bara har 167 cykler. Apple vill därmed inte stå för kostnaden. Har fått en offert på 3600 kr för bytet. Detta trots att jag var förbi butiken den 21 januari i år och frågade om priset för ett byte inkl. arbete och då fick beskedet att det skulle gå på ca 2600 kr.

Apple tar för övrigt 1995 kr för samma jobb. Men då måste man lämna in datorn till en Apple Store och någon sådan finns inte i Göteborg.

https://support.apple.com/sv-se/mac/repair/se...

Byta batteri är lätt. Batteriet är limmat men det skär man lätt bort med kraftig tandtråd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-27 20:32
Ursprungligen av Innis:

Byta batteri är lätt. Batteriet är limmat men det skär man lätt bort med kraftig tandtråd.

Det står "Difficult" i iFixits guide. Har inga grejor till det så tänker inte ge mig på det själv.

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+15-I...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-02-27 20:37
Ursprungligen av P1200VB:

Det står "Difficult" i iFixits guide. Har inga grejor till det så tänker inte ge mig på det själv.

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+15-I...

Jag vet vad det står och jag har själv gjort det. Stark tandtråd eller starkt snöre så kommer du spara många kronor.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-27 20:57

Det billigaste alternativet är att låta bli att byta batteriet. Det har trots allt runt 80 % av kapaciteten kvar och enligt Apple Senior Advisor och Macforum i Göteborg har det åldrats normalt. Då det bara har använts 167 cykler och ska klara 1000 cykler utan att gå under 80 % av kapaciteten så borde det gå att använda i flera år till. Skulle datorn börja brinna kan jag skicka in en fin bild till Aftonbladet efteråt och påtala att jag varit i kontakt med Apple som tycker att datorn är i normalt skick för sin ålder.

https://macworld.idg.se/2.1038/1.721178/byta-...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-02-27 21:03
Ursprungligen av P1200VB:

Det billigaste alternativet är att låta bli att byta batteriet. Det har trots allt runt 80 % av kapaciteten kvar och enligt Apple Senior Advisor och Macforum i Göteborg har det åldrats normalt. Då det bara har använts 167 cykler och ska klara 1000 cykler utan att gå under 80 % av kapaciteten så borde det gå att använda i flera år till. Skulle datorn börja brinna kan jag skicka in en fin bild till Aftonbladet efteråt och påtala att jag varit i kontakt med Apple som tycker att datorn är i normalt skick för sin ålder.

https://petapixel.com/assets/uploads/2019/07/3-2.jpg

https://macworld.idg.se/2.1038/1.721178/byta-...

Många faktorer som spelar in när det handlar om batterihälsan och inte bara antal cykler.
Hat batteriet utsatts för hög värme eller kyla så försämras hälsan mer än normalt.

Ja det billigaste alternativet är att inte byta men det absolut farligaste också.
För antingen klämmer det sönder datorn eller så kan det explodera.
Är det värt att riskera bara för att hamna i tidningen och få "rätt" mot Apple

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-28 20:39

Nej du har rätt. Det blir till att byta batteri. Men man kanske inte bara ska titta på det billigaste alternativet. Nytt Top Case med tangentbord och trackpad kan vara värt en del det med.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-02-28 20:56
Ursprungligen av P1200VB:

Nej du har rätt. Det blir till att byta batteri. Men man kanske inte bara ska titta på det billigaste alternativet. Nytt Top Case med tangentbord och trackpad kan vara värt en del det med.

Inte om det inte är något fel på dom. Om man inte är helt obegåvad och har tummen mitt i handen byter man batteriet på 30min. Synd att jag inte filmade så du kunde få se hur enkelt det är.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-03-06 21:00

Nu är batteriet bytt. Apple sade innan jag lämnade in datorn att de kunde tänka sig att stå för kostnaden förutsatt att svullnaden berodde på ursprungsfel. Men Macforum skrev i sin rapport att det kunde bero på slitage. Så jag fick stå för kalaset själv.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-03-07 02:50

Vad menar de är slitage? 167 cykler ska det lätt klara. Överklaga!

Ursprungligen av kenjon:

Vad menar de är slitage? 167 cykler ska det lätt klara. Överklaga!

Datorn är fem (5) år gammal. Det finns ingen garanti i världen som täcker det, inte ens i Sverige. Eller menar du att det finns ett förlängt garantiprogram?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-03-07 11:32

Då är det åldersrelaterat, inte slitage.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-03-07 12:53

Det finns ett förlängt garantiprogram, har länkat till det i det översta inlägget. Hade det inte funnits hade jag inte bemödat mig att kontakta Apple. Det gäller just min modell. Så Apple har erkänt att det finns problem med batterierna. I vissa fall har datorerna börjat brinna. Mitt serienummer bedöms dock inte vara drabbat. Men att det inte bedöms vara drabbat betyder inte nödvändigtvis att det inte kan finnas brister i kvalitén även vad gäller senare serienummer. Svårt att bevisa givetvis och Apple tog därmed beslutet att jag fick bekosta bytet själv.

Ursprungligen av carlsson:

. Eller menar du att det finns ett förlängt garantiprogram?

Se inlägg #1.

Ursprungligen av hummel:

Se inlägg #1.

Sorry, missade det och var för lat för att bläddra upp.... ?‍♂️

Spara kvittot. Ibland kan program utökas/förlängas. Då kanske ditt serienummer plötsligt ingår.

När jag reparerade min MBP 2011 med det famösa grafikkortsfelet fanns det inget reparationsprogram utan jag fick betala själv. En kort tid efteråt gick Apple ut med sitt då nya program och jag fick utan problem pengarna tillbaka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-03-09 23:01

Japp det ska jag göra. I fredags kväll, samma dag som jag hämtat ut datorn märkte jag att escape-knappen kändes underlig. Tryckte man till höger på den funkade den som den skulle, men tryckte man lite åt vänster så ploppade högersidan upp. Var förbi Macforum med datorn idag och visade upp och de kommer byta Top Case igen, denna gången på Apples bekostnad. Så nu är man utan dator igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-03-10 22:55

Nu är Top Case bytt igen och allt fungerar. Fick ett batteri som var två månader nyare än i det förra Top Case.

Tycker inte svullnaden såg överdriven ut, jag hade kört på faktiskt. Så länge det inte ”böjer” höljet.

Ursprungligen av RStolpe:

Tycker inte svullnaden såg överdriven ut, jag hade kört på faktiskt. Så länge det inte ”böjer” höljet.

Det är mycket olämpligt även med "lite" svullnad på lipo-batterier. Är det värt risken?

Senast redigerat 2020-03-16 00:22
Bevaka tråden