En disk kan ju gradvis fyllas med dåliga block som automatiskt kompenseras upp till en viss gräns. Kanske att disken råkade passera just denna "point of no return" samtidigt som TS försökte formatera om? Kör man med ultralåg budget så får man räkna med lite spill. Bara att kasta.
Om det är 3,5" det handlar om (står ej i tråden vad jag kan se - en iMac kan ju även köras med 2,5" i 3,5"-adapter), så måste den vara i det närmaste urgammal om den är på 500GB. Är det en 2,5" är den kanske "bara" 5-10 år, men laptopdiskar brukar enligt min erfarenhet ha kortare livslängd än de stora. (Är dock _väldigt_ besviken på att startdisken i min PM G4 anno 1999 uppenbarligen klappat ihop när jag teststartade den för några dagar sedan )
Och varför snurrdisk? En iMac (eller vilken dator som helst) blir ju kopiöst mycket snabbare och mer användbar med SSD. Kostar bara några hundringar för 120-128GB och gör exvis en 10 år gammal 21" iMac i3 i högsta grad användbar idag. Om vi nu inte snackar museala G4or och G5or förstås...