Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

My Photo Stream

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-02-29 16:19

Apple skriver följande om sin tjänst:

"You can take a photo with your iOS or iPadOS device, or import photos from your digital camera to your iPad or your Mac or Windows computer. iCloud automatically pushes the photos to your other devices, over any available Wi-Fi or Ethernet connection. Up to 1,000 photos taken over the past 30 days are available in My Photo Stream."

Hos mig sparas innehållet i bildströmmen betydligt längre än 30 dagar. Någon som kan förklara varför?

(Obs! jag använder inte iCloud Photos.)

Jag väljer att importera foton i Bilder på macen och då sparas förstås fotona från Min bildström så länge datorn hänger med.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-02-29 17:01
Ursprungligen av Zeugma:

Jag väljer att importera foton i Bilder på macen och då sparas förstås fotona från Min bildström så länge datorn hänger med.

Tittar du i Min Bildström på datorn då? Hur ser i så fall samma album ut i dina andra enheter (om du har några)?

Ursprungligen av lensv:

Tittar du i Min Bildström på datorn då? Hur ser i så fall samma album ut i dina andra enheter (om du har några)?

Eftersom jag kopierar fotona så ser jag dem både i bilder och min bildström. Men fotona i bildströmmen försvinner förstås med tiden (jag brukar slänga dem i iPhone) men stannar kvar i bilder. Eftersom de har kopierats.
Jag har bara en iPhone och ingen iPad. Jag har två macar men har bara aktiverat min bildström i en av dem.
Jag använder min bildström som extra backup. Jag slutade använda programmet bilder på macen för drygt ett år sedan eftersom jag har gått över till Google Foto.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-02-29 17:34

Hos mig kopieras bilder också in automatiskt till "Bilder" i datorn och där ser faktiskt bildströmmens innehåll ut att hålla sig till 30 dagar, men i telefonen ligger det betydligt fler och äldre bilder i samma album. Frågan är varför?

Ursprungligen av lensv:

Hos mig kopieras bilder också in automatiskt till "Bilder" i datorn och där ser faktiskt bildströmmens innehåll ut att hålla sig till 30 dagar, men i telefonen ligger det betydligt fler och äldre bilder i samma album. Frågan är varför?

Jag vet inte, jag rensar där, som sagt (= tömmer papperskorgen).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-02-29 18:23
Ursprungligen av Zeugma:

Jag vet inte, jag rensar där, som sagt (= tömmer papperskorgen).

Okej, i så fall kanske du har samma "problem" (bara att du inte ser det för att du raderar manuellt)?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-03-01 07:10

Någon annan som kan tänkas ha en idé om hur det här med bildströmmen hänger ihop?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-03-01 08:27
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-03-01 09:48

Vet inte om jag missar något, men vart på den sidan ser du att bildströmmen kan behålla objekt som är äldre än 30 dagar?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-03-01 10:09
Ursprungligen av lensv:

Vet inte om jag missar något, men vart på den sidan ser du att bildströmmen kan behålla objekt som är äldre än 30 dagar?

Googlar man så inser jag att det är många, väldigt många som inte får 1000st/30dgr att fungera som dom själva tolkar apples förklaring. Vissa användare har 7 år gamla bilder i bildströmmen. Möjligen anar jag att många verkar ha färre än 1000st bilder och då ligger allt kvar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-03-01 10:19
Ursprungligen av frazze:

Möjligen anar jag att många verkar ha färre än 1000st bilder och då ligger allt kvar.

Ja, så skulle det kunna vara. Det framgår dock inte i någon av Apples texter (iaf. inte vad jag kan se).

En annan konstig grej är att bildströmmens innehåll ej är identiskt överallt. Borde den inte visa exakt samma innehåll oavsett i vilken enhet den öppnas?

Ursprungligen av lensv:

Ja, så skulle det kunna vara. Det framgår dock inte i någon av Apples texter (iaf. inte vad jag kan se).

En annan konstig grej är att bildströmmens innehåll ej är identiskt överallt. Borde den inte visa exakt samma innehåll oavsett i vilken enhet den öppnas?

Kanske att bilderna inte hunnit komma in på alla enheter? Ibland dröjer det länge för mig. Kolla att alla bockar är på. Kollar själv aldrig på Bildström pga blir bara förvirrad. Den sköter sitt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-03-01 14:11
Ursprungligen av calinou:

Kanske att bilderna inte hunnit komma in på alla enheter? Ibland dröjer det länge för mig. Kolla att alla bockar är på. Kollar själv aldrig på Bildström pga blir bara förvirrad. Den sköter sitt.

Det är framför allt äldre bilder (mer än 30 dagar) som inte dyker upp överallt, men det verkar även vara enstaka nyare bilder som hanteras lite slumpartat. Således kan man ju undra ifall tjänsten verkligen sköter sitt?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-03-01 18:12

Lade nu märke till en annan skum grej. När jag ansluter telefonen till datorn visas dess aktuella foton (albumet "Senaste") som nya, redo att importeras i Mac'ens Photos, trots att de redan är importerade där sedan tidigare från Bildströmmen... Det känns inte helt korrekt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-03-01 20:05
Ursprungligen av lensv:

Lade nu märke till en annan skum grej. När jag ansluter telefonen till datorn visas dess aktuella foton (albumet "Senaste") som nya, redo att importeras i Mac'ens Photos, trots att de redan är importerade där sedan tidigare från Bildströmmen... Det känns inte helt korrekt.

Nja, Bildströmmen ska du inte betrakta som en aktiv referens. Typ som övriga bilder etc. Det går inte att läsa/importera från Bildströmmen. Det är Bilder som automatiskt fyller på den allt eftersom du fotograferar.

Ursprungligen av frazze:

Nja, Bildströmmen ska du inte betrakta som en aktiv referens. Typ som övriga bilder etc. Det går inte att läsa/importera från Bildströmmen. Det är Bilder som automatiskt fyller på den allt eftersom du fotograferar.

Jo, om man väljer att kopiera i Bilders inställningar så importeras bilder från min bildström till macen. De finns iallafall där även om jag tar bort dem från min iPhone.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-03-02 10:58
Ursprungligen av Zeugma:

Jo, om man väljer att kopiera i Bilders inställningar så importeras bilder från min bildström till macen. De finns iallafall där även om jag tar bort dem från min iPhone.

Japp, så är det... Eller så är det iaf. tänkt att det ska vara. Tråkigt att Apple inte har någon support på sina tjänster… Eller kan de möjligtvis tänkas ha det, på något väl dolt ställe?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-03-02 11:11
Ursprungligen av Zeugma:

Jo, om man väljer att kopiera i Bilders inställningar så importeras bilder från min bildström till macen. De finns iallafall där även om jag tar bort dem från min iPhone.

Här är mina två möjligheter i Photos för att välja kopiera så att Photos impoterar bilder från bildströmmen till datorn. Kan du berätta vilken av alla dessa som kopierar?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-03-02 11:18
Ursprungligen av frazze:

Här är mina två möjligheter i Photos för att välja kopiera så att Photos impoterar bilder från bildströmmen till datorn. Kan du berätta vilken av alla dessa som kopierar?

Du ser troligtvis inte alternativet för att du har iCloud Photos aktiverat.

Visste inte att man kan ha Bildström utan iCloud. Varför har du inte det eftersom man får viss utrymme gratis.
Har du redigerat bilderna? då kanske att dom inte överförs som det är tänkt enl. länken.
https://support.apple.com/sv-se/HT205743

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-03-02 12:05
Ursprungligen av calinou:

Visste inte att man kan ha Bildström utan iCloud. Varför har du inte det eftersom man får viss utrymme gratis.
Har du redigerat bilderna? då kanske att dom inte överförs som det är tänkt enl. länken.
https://support.apple.com/sv-se/HT205743

Gratis = 5GB (vilket troligtvis inte räcker för någon med mer en ett fåtal bilder i biblioteket).

Hos mig har inga bilder redigerats. Problematiken ser således ut att vara "default".

Ursprungligen av frazze:

Här är mina två möjligheter i Photos för att välja kopiera så att Photos impoterar bilder från bildströmmen till datorn. Kan du berätta vilken av alla dessa som kopierar?

Först i Iphone:

Sedan i Bilder på macen:

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-04-05 11:30

En ny iaktagelse...

För att städa upp (och reda ut) rensade jag fotoströmmen på samtliga enheter, men då försvann det en hel del bilder ifrån det ordinarie biblioteket i Mac'en. Om jag återställer dessa bilder från datorns "raderade objekt" kommer de tillbaka, men de dyker då även upp i dess fotoström och det bör tyda på att den automatiska kopieringen inte har fungerat som den ska (för dessa bilder).

Det som är extra konstigt här är att bilderna i fråga inte syns i fotoströmmen på någon av mina andra enheter. Om jag däremot lägger in en helt ny bild i biblioteket skickas den automatiskt ut i fotoströmmen på samtliga enheter, direkt. Man kanske kan tänka sig att de "konstiga" bilderna är skadade på något sätt, men hur ska man veta det? Jag kan inte se någon röd tråd alls (verkar vara helt slumpmässigt).

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-04-05 11:54

Jag skulle inte lägga någon tid på Bildströmmen, den är ”gammal” och ska bort. Nya användare (nya Apple-ID konton) kan väl inte ens aktivera den om jag förstått rätt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-04-05 16:19
Ursprungligen av Gäddnos:

Jag skulle inte lägga någon tid på Bildströmmen, den är ”gammal” och ska bort. Nya användare (nya Apple-ID konton) kan väl inte ens aktivera den om jag förstått rätt.

Intressant, men vad är då alternativet?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-04-05 17:17
Ursprungligen av lensv:

Intressant, men vad är då alternativet?

ICloud bildbibliotek

Då kan man styra om någon enhet ska ladda ner alla bilder eller en miniatyr för att spara utrymme.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-04-06 06:52

Läs gärna hela tråden. Det framgår på flera ställen att iCloud Photos inte är aktuellt här.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-04-06 07:57
Ursprungligen av lensv:

Läs gärna hela tråden. Det framgår på flera ställen att iCloud Photos inte är aktuellt här.

Det framgår på ett ställe att du inte vill betala för mer utrymme än dom 5GB som är gratis. Några andra anledningar kan jag inte hitta som omöjliggör användandet att iCloud photo.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-04-06 09:02
Ursprungligen av lensv:

Läs gärna hela tråden. Det framgår på flera ställen att iCloud Photos inte är aktuellt här.

Ja då får du väl krångla då.

Bevaka tråden