Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plexgear HDD adapter USB till IDE o SATA duger inte för Mac?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-03-10 17:05

Hej!

Har i tidigare inlägg talat om mina besvär med 3 st G4 och en G5 som inte fungerar. När det inte gått att få fram någon lösning på någon av dem har jag nu tagit loss HDarna och försökt att föra över innehållet till en fin G5 som jag fått "ärva". Eftersom det inte längre finns några kabinett som passar gamla IDE-diskar fick jag rådet att använda den rubricerade adaptern även om det är en engångslösning. Har 2 st kabinett som tyvärr inte längre fungerar, båda trafona mankerar.

Jag har alltså skaffat grejen, och det var lätt att koppla in i respektive HD (jag har 5 st HD som behöver tömmas...). Jag lyckades föra över innehållet i 2 av dem, men när jag skulle fortsätta med de övriga var det tji. Fick en anmärkning: "SKIVINMATNING, Datorn kan inte läsa den inmatade skivan." Vid kontroll på förpackningen såg jag att det står Specifications: OS: Windows. Detta bekräftades när jag ringde Kundservice. Trots att jag sagt vid köpet att jag har Mac var det ingen som nämnde det.

Är det någon som vet hur jag ska hantera "räddningen" av HDarnas innehåll med dessa premisser?
- Finns någon annan metod att göra det som klarar MacOS?
- Har det blivit fel på HDarna? Vet tyvärr inte hur mycket de innehåller och om det lönar sig att anlita proffshjälp? Två av dem satt i min hustrus dator som jag inte haft uppsikt över.

(Vet inte om detta hamnat rätt eller om jag skulle fortsatt i min tidigare tråd).

Hoppas att någon kan ha någon lösning.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-03-11 07:13

"båda trafona mankerar", betyder det att spänningsadaptern har pajat? Finns i så fall nya att köpa på t ex Kjell&Co. Kolla spänning, polaritet och kontakten (ta med adaptern till affären).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-03-11 08:34

Om diskarna har suttit i G4/G5 så betyder väl det att filsystemet är HFS/HFS+. Och om redan 2 av 5 diskar fungerade i din adapter är ju argumentet ”Windows only” en felaktig bortförklaring, eller hur? Dom kanske menade ”kompatibel med Windows” vilket är ett vanligt konsument-påstående. Men det påståendet utesluter inte Linux, macOS eller andra OS som kan köra disk över USB. Sedan behövs ju en drivrutin för filsystemet inne i datorn. That’s it!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-03-11 08:35

Vilken Plexgear-produkt är det mer specifikt?

Om det är Kjelles adapter så ser det ut som att den strömadaptern som är med är väldigt liten. Det kan ju vara som så att den inte levererar tillräckligt med ström för att disken ska starta. iFixit har en adapter som levererar 2A vilket nog är lite i överkant, men en del gamla diskar drar ordentligt med ström i startögonblicket. Vad levererar adaptern egentligen? Den behöver ha både 12V och 5V matning för att det ska fungera alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-03-12 03:40
Ursprungligen av kenjon:

"båda trafona mankerar", betyder det att spänningsadaptern har pajat? Finns i så fall nya att köpa på t ex Kjell&Co. Kolla spänning, polaritet och kontakten (ta med adaptern till affären).

Ja, det kommer inte någon ström när man sätter på strömbrytaren. Det är riktigt gamla kassetter (har två), de fungerade bra men lade av sedan efter ett antal år. Strömkontakten är rund (tysk DIN?), undrar om det finns numera (se bild).

Ska ta med mig "liken" till butiken för att fråga. Hoppas kan man ju...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-03-12 04:09
Ursprungligen av frazze:

Vilken Plexgear-produkt är det mer specifikt?

Som står i rubriken: "HDD adapter USB to IDE and SATA".

Citat:

Om diskarna har suttit i G4/G5 så betyder väl det att filsystemet är HFS/HFS+. Och om redan 2 av 5 diskar fungerade i din adapter är ju argumentet ”Windows only” en felaktig bortförklaring, eller hur? Dom kanske menade ”kompatibel med Windows” vilket är ett vanligt konsument-påstående. Men det påståendet utesluter inte Linux, macOS eller andra OS som kan köra disk över USB. Sedan behövs ju en drivrutin för filsystemet inne i datorn. That’s it!

Jag håller med, det gick ju med 2 av HDna. Vad avser du med "drivrutin för filsystemet"? Jag vet inte vad som finns i datorn, men jag kopplade in en USB2 sladd till datorn och sedan framträdde HDns ikon på skärmen så jag kunde föra över alla filerna till ny mapp i skrivbordet. Men det tog tid... Uj, Uj många timmar, det var många tusen filer.

Kan det vara så olyckligt att HDna har gått sönder? Åtminstone en av dem jag provade hördes som den borde, ett svagt sus. De andra hörde jag inget från. Ska jag väcka Mac OS 9 till liv kanske?

Citat:

Om det är Kjelles adapter så ser det ut som att den strömadaptern som är med är väldigt liten. Det kan ju vara som så att den inte levererar tillräckligt med ström för att disken ska starta. iFixit har en adapter som levererar 2A vilket nog är lite i överkant, men en del gamla diskar drar ordentligt med ström i startögonblicket. Vad levererar adaptern egentligen? Den behöver ha både 12V och 5V matning för att det ska fungera alls.

Jag vet inte vilka värden som adaptorn kräver, men det står på "kontakten" 0.8A MAX (se bilder). Vid ett tillfälle när jag slog på strömmen blinkade den blå lysdioden till (IDE) men sedan var det bara den röda PWR (power?) och ingen ikon framträdde på skärmen.

Jag är tacksam för ert engagemang, enastående.

1
Bevaka tråden