Har gått igenom lite olika och testat för olika verksamheter.
Vanliga möten, och teaterundervisning på distans.
De två som funkar bäst är Zoom o Skype.
ZOOM
Enklast att installera och använd.
Inloggning Facebook, eller skapa vanligt konto med mejl och lösenord, minns inte om Googlekonto funkar.
Även ”vanliga” datoranvändare har klarat av att dela t.ex.
Excel-ark under pågående möte med instruktioner från lite mer van mötesdeltagarna.
Hyggligt lätt att dela en iPad - bra instruktioner.
Gratis i 40 min. bra för effektiviteten. Räcker inte tiden bara att starta om möte inga begränsningar per dag.
Focus på talare i mötet funkar fint.
Om mötesordförande/lärare/bandet vill arbeta med flera externa kameror och bildmixer program som Wirecast (förutsätter videkort) behöver Zoom kunna ta emot Virtuell kamera - inga problem.
Nackdel - laggar lite vilket gjorde att det fungerade dåligt för teaterundervisning där timing är existentiell.
Alltså för en spelning med ”passiv” publik, toppen alla former av undervisning, konferenser är det topp.
Har inte testat någondera av chatt eller om det finns ingång från kommentarsfälten på t.ex. Facebook.
SKYPE
I stort samma som Zoom men mindre lagg och det klart bästa för teaterundervisning.
Hur stora grupper det är gratis för - vet inte.
Lagget kan ju bero på var servern står för just det mötet, kan tänka mig att Skype är starka i Sverige.
TEAMS
Det var så krångligt att få funka att vi gav upp