Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diabetestråden [dina erfarenheter, frågor, tips och råd]

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-04-19 19:40
Ursprungligen av hummel:

Hur mycket kostar varje fingerstick? Hur många behöver du göra på dag?

Jag räknar med 4 stick per vecka. Mitt morgon socker är 7- 7,1 så jag är i början av min resa. Så jag kan inte räkna med några recept på många år.

Ok, jag gjorde ett tag 8 stick per dag och då blev det billigare med en Libre och fingrarna tog ingen skada.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-04-22 07:46

Denna har BTkoppling till mobilen så du kan samla in dina värden (säkert fler modeller som har det). Jag fick mätaren gratis, de tjänar på teststickorna.
https://www.diabetes.ascensia.se/PRODUKTER/CO...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-04-22 08:57
Ursprungligen av kenjon:

Denna har BTkoppling till mobilen så du kan samla in dina värden (säkert fler modeller som har det). Jag fick mätaren gratis, de tjänar på teststickorna.
https://www.diabetes.ascensia.se/PRODUKTER/CO...

Intressant men jag hittar inga svenska återförsäljare (annat än div. mer-eller-mindre skumma nätsajter). Jag har tittat på den enklare modellen Contour XT som finns på Apoteket. De använder tydligen samma stickor.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-04-24 09:46
  • Medlem
  • Lund
  • 2020-04-25 10:45
Ursprungligen av hummel:

Hur mycket kostar varje fingerstick? Hur många behöver du göra på dag?

Vi typ 1:or får sensorn gratis. Får inte typ 2 det? Helt fantastiskt att bara lägga iPhonen mot mätare och få sitt blodsockervärde. Dock inte lika exakt och har en liten fördröjning.

Ursprungligen av Cribe:

Vi typ 1:or får sensorn gratis. Får inte typ 2 det? Helt fantastiskt att bara lägga iPhonen mot mätare och få sitt blodsockervärde. Dock inte lika exakt och har en liten fördröjning.

Nej, typ 2 får inte sensorn. Jag fick sensor under viss tid då det rådde delade meningar om min ddiabetesiagnos. Nu säger läkaren att jag inte får den längre, vilket kommer göra kontrollen av blodsockernivåerna sämre. Det torde öka risken för komplikationer och det kommer kosta samhället troligen mångdubbelt mer. Som vanligt sparas det pengar genom att slösa pengar. Jaja, i Abu Dhabi fick jag betala 1150:- själv per sensor med pengar ur egen ficka. Hur som helst så har Libresensorn gjort underverk för mig. Det viktiga är ofta inte absolutvärdet på blodsockret utan trenden.

För den intresserade så mäter sensorn joner i den interstitialvätska som finns, den mäter inte blodsockernivå. Vätskan har en koppling till blodsockernivån så " i princip" mäter den blodsocker. Läsaren försöker extrapolera data för att minimera fördröjningen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-04-25 18:12
Ursprungligen av Cribe:

Vi typ 1:or får sensorn gratis. Får inte typ 2 det? Helt fantastiskt att bara lägga iPhonen mot mätare och få sitt blodsockervärde. Dock inte lika exakt och har en liten fördröjning.

För mig, inte en chans att få sensorn. Har ett morgonsocker på 7-7,1 , på gränsen att jag ens skulle få träffa läkaren. För mig handlar det mest om att hålla koll på mig själv och att min dietförändring fungerar långsiktigt.

Ursprungligen av Gunnar B:

För mig, inte en chans att få sensorn. Har ett morgonsocker på 7-7,1 , på gränsen att jag ens skulle få träffa läkaren. För mig handlar det mest om att hålla koll på mig själv och att min dietförändring fungerar långsiktigt.

Min läkare säger att dom håller på och tänker om, man börjar anse att Libre (eller motsvarande) är en god investering för samhället och dom ska lätta på kraven för dessa.

Bevaka tråden