Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Siri hittar på bokstäver

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2020-04-27 21:28

Jag använder ofta Siri när jag kör bil, Carplay, Eyes free osv.

Men ibland funkar det helt enkelt inte. Idag skulle jag diktera ett sms som innehöll ordet "böja". Siri tolkade det som "börja". Jag försökte igen, och igen och igen. Det blev "börja" 100% av gångerna. Hon tolkar alltså in ett R där inget R finns. Det gick så långt att jag provade att istället säga "böj", men det tolkades också som "börja" först, sedan något helt annat, och till sist böj. Har noterat att det fungerar bättre om man säger ordet två gånger i rad, men då skrivs det ju också två gånger. Och just "böja" fungerar ändå inte. Det slutade med att jag skickade ett sms som innehöll "Börja börja börja börja börja börja" följt av en röstfil som sa "Börja böja börja böja börja böja". Mottagaren undrade lite men jag svarade med "idiotsiri" så förstod hen precis vad som hänt.

Nu provade jag igen, hemma i ett tyst rum (för att vara säker på att det inte är kupébrus som stör). Min dikterade text lyder:
"Jag försöker börja på mig. Jag kan inte börja på mitt knä. Kan du börja ordet böj?"

Skulle vara intressant att veta om någon annan lyckas få Siri att diktera ordet "böja" rätt?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-04-28 08:00

Det är bl.a. därför som jag inte pratar med maskiner.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2020-04-28 08:17

Sa "böja" 8 gånger (iMessage diktering), INGEN av gångerna blev det böja. Nån enstaka gång tolkade den till böja som "första tolkning", men det ändrades sen snabbt till nåt annat. Försökte med olika uttal av just ö ("tunt", "tjockt") men det hjälpte inte.

Varje gång ändrade jag manuellt till böja (oftast via den popupmeny man får om man väljer ordet, men ibland var böja inte ens med där).

För det mesta blev det "börja", men det kunde även bli annat. Favorit: Mbeya

  • Medlem
  • Luleå
  • 2020-04-28 08:18
Ursprungligen av json:

Sa "böja" 8 gånger (iMessage diktering), INGEN av gångerna blev det böja. Nån enstaka gång tolkade den till böja som "första tolkning", men det ändrades sen snabbt till nåt annat. Försökte med olika uttal av just ö ("tunt", "tjockt") men det hjälpte inte.

Varje gång ändrade jag manuellt till böja (oftast via den popupmeny man får om man väljer ordet, men ibland var böja inte ens med där).

För det mesta blev det "börja", men det kunde även bli annat. Favorit: Mbeya

Uppdatering: Sa "Jag vill böja mig" och det blev böja! Bra när saker och ting är konsekventa...

Jag vill böja mig. Det är viktigt att böja sig. När som sädesfälten böja sig för vinden.
Ovanstående gick bra med diktering. Men att läsa in ordet för sig blir mycket riktigt ”börja”.
En värre sak för min del är att ordet ”åtminstonde” skrivs ut om man säger det så, men att man får ”åtminstone” om man uttalar det på det viset.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2020-04-28 14:12
Ursprungligen av Zeugma:

Jag vill böja mig. Det är viktigt att böja sig. När som sädesfälten böja sig för vinden.
Ovanstående gick bra med diktering. Men att läsa in ordet för sig blir mycket riktigt ”börja”.
En värre sak för min del är att ordet ”åtminstonde” skrivs ut om man säger det så, men att man får ”åtminstone” om man uttalar det på det viset.

Intressant. Jag sa såklart ordet i en mening när jag först provade. Nu när jag provade dina meningar fick jag "börja" i första meningen och "böja" i de två andra. Provar jag andra meningar är det hit & miss, 50/50.

Ett annat problem jag har är att Siri gärna försöker skicka mitt meddelande medan jag fortfarande dikterar. Man måste typ läsa in hela meddelandet i ett andetag.

Även "åtminstone" stavas fel hälften av gångerna, oavsett hur jag säger det.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2020-04-28 14:16

Meningen jag sa när jag dikterade meddelandet i bilen var:
"Ja, men Loke var lite ovillig att böja på leden". Sammanhanget är att Loke är min hund och vi hade precis varit hos veterinären på återbesök för hans hälta. Kanske är meningen för komplex för att Siri ska förstå sammanhanget på Svenska, och då defaultar hon till det översta ordet i träfflistan?

1
Bevaka tråden