Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stoppa avkryptering av hårddisk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Just nu är jag riktigt trött på Apple. Efter ett halvår med oändligt många problem (sedan Catalina-uppdateringen) har jag blivit tvungen att radera hårddisken och börja om. När jag la till min backuphårddisk fick jag frågan om jag ville kryptera den, det vill jag inte eftersom den redan var krypterad. Något överbetalt packa på Apple ha bestämt att det betyder att hårddisken ny ska avkrypteras. Det kommer ta flera dygn innan det blir klart, plus att all säkerhet i krypteringen är förstörd, filerna går ändå att återställa eftersom de en gång funnits på hårddisken. Jag förstår inte hur de kan göra något så fruktansvärt idiotiskt. Nu undrar jag om jag kan stoppa avkrypteringen på något sätt utan att förstöra backupen?

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-05-01 16:20

Tror du har misstolkat vad du blivit erbjuden, och/eller att Apple är riktigt kassa på att förklara vad som erbjuds. Lite konstigt det där. FileVault lär ju ha tagit månader i utvecklartid, men när det ska presenteras för användaren kör man den kortfattade texten mot användaren genom Google Translate..

Nej, det går inte.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-01 21:01

Ta det lugnt Theodor. Kryptering av startenheten är riktigt bra och rekommenderas. Apple kaller det FileVault och det brukar inte ta så långt tid. Kom ihåg att håll ordning på dina lösenord och använd lösenordshanterare.

Ursprungligen av iSweden:

Ta det lugnt Theodor. Kryptering av startenheten är riktigt bra och rekommenderas. Apple kaller det FileVault och det brukar inte ta så långt tid. Kom ihåg att håll ordning på dina lösenord och använd lösenordshanterare.

Problemet är det motsatta. Backupen avkrypteras från att ha varit krypterad så länge jag haft den. Detta bara för att Apple inte kan ge sina översättare tid att göra ett ordentligt jobb. Hela Catalina har varit genomuselt.

Tid lär det ta. Den har stått och tuggat hela dagen och är nu på 301 GB av 6 TB. Sedan ska jag kryptera på det ingen. Det lär ta hela veckan. Men det är inget mot vad det tog att starta Apple Music efter Catalina-uppdateringen. Apple har nog lagt ner ambitionen att folk ska ha stationära datorer. Det räcker med iPhone och iPad för dem.

• Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-02 19:48
Ursprungligen av Theodor:

Problemet är det motsatta. Backupen avkrypteras från att ha varit krypterad så länge jag haft den. Detta bara för att Apple inte kan ge sina översättare tid att göra ett ordentligt jobb. Hela Catalina har varit genomuselt.

Tid lär det ta. Den har stått och tuggat hela dagen och är nu på 301 GB av 6 TB. Sedan ska jag kryptera på det ingen. Det lär ta hela veckan. Men det är inget mot vad det tog att starta Apple Music efter Catalina-uppdateringen. Apple har nog lagt ner ambitionen att folk ska ha stationära datorer. Det räcker med iPhone och iPad för dem.

Är din startskiva 6TB stor?

Ursprungligen av Innis:

Är din startskiva 6TB stor?

Nej, backupen. Det är den som avkrypteras.

1
Bevaka tråden