Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorinfo

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-05-01 16:27

Vore det inte käckt om man i användarprofilen kan lägga in datorinfo? Ta tex AnnaMarias inlägg. Om någon hoppar in efter ~40 inlägg måste man skumma igenom alla för att få fram vilken hård/mjukvara saken gäller.
Nej, jag vill inte ha forumsignaturer, det är tillsammans med p-böter och spam ett straff.
Kanske lägga till ett fält efter sysselsättning?

MBP 16 10.14.6 + Acer EB275K@2560x1440

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-01 20:52

Bra idé. Eller att det vid skapande av ny tråd finns ett extra fält för vilken teknisk utrustning inlägget gäller. Det är relativt vanligt på andra forum, ex. Netgear har det.

Forumsignaturer fungerar endast om man har strikta förhållningsregler eller nitiska mods.

Tyvärr blir profiluppgifter ofta föråldrade och därmed opålitliga. Så man får nog ha ett system att fylla i aktuell hårdvara. Fast jag vet inte hur det ska lösas varje gång det inte är aktuellt. Kanske så här:

Citat:

[ ] Frågan gäller inte specifik hårdvara.

[ ] Frågan gäller specifik hårdvara, nämligen:

[ ] Mac. Ange ”Modellidentifierare” (Systeminformation > Maskinvara > Maskinvaruöversikt)

[ ] iPhone

et c

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-01 21:14

Så här ser det ut hos Netgear:

Fältet "Model" är nog det enda som är bra med plattformen som Netgear valt för sitt forum. De gick från klassiska phpBB som fungerade helt ok till katastrofalt dåliga Khoros (tidigare lithium.com). Varför de valde en obskyr plattform utan framtid är en gåta. Hur kunde de missa ex. Discourse? Jaja, jag har fortfarande inte kommit över deras dåliga beslut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-01 21:27
Ursprungligen av Zeugma:

Tyvärr blir profiluppgifter ofta föråldrade och därmed opålitliga. Så man får nog ha ett system att fylla i aktuell hårdvara. Fast jag vet inte hur det ska lösas varje gång det inte är aktuellt. Kanske så här:

Kryssrutor eller radioknappar är nog inte så bra. De tar även upp för mycket plats. Ett tomt fält är bättre. Men gärna att fältet är aktivt och känner av vad som skrivs och samtidigt visar tidigare använda taggar och separera dem med blanksteg.

Senast redigerat 2020-05-01 23:29
  • Medlem
  • 2020-05-02 09:41
Ursprungligen av iSweden:

Bra idé. Eller att det vid skapande av ny tråd finns ett extra fält för vilken teknisk utrustning inlägget gäller.

Detta framförde jag som ett förslag till gamla 99. Ni vet, forumet som handlade om allt och inget på samma gång... Responsen var minst sagt sval.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-02 19:44

Så jävla krångligt skulle det inte vara att fixa. Så här ser det ut på ett annat forum jag är medlem i och där kan man skriva in sina prylar.

I sin profil

I forumet

Ursprungligen av Innis:

Så jävla krångligt skulle det inte vara att fixa. Så här ser det ut på ett annat forum jag är medlem i och där kan man skriva in sina prylar.

I sin profil

I forumet

Men det bygger ju på att folk håller det där uppdaterat. Och om du ställer en Mac-fråga, hur ska man veta om det gäller din iMac, eller MacBook 2011, eller MacBook 2014, eller...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-03 08:22
Ursprungligen av erro67:

Men det bygger ju på att folk håller det där uppdaterat. Och om du ställer en Mac-fråga, hur ska man veta om det gäller din iMac, eller MacBook 2011, eller MacBook 2014, eller...

Har man inget egenansvar eller ska man förutsätta att alla är lallande idioter?
Naturligtvis så måste man hålla det uppdaterat. Jag tycker det är en kul grej också att visa vilka enheter man har.
Men som vanligt när det gäller 99 förslag på förbättringar från medlemmar avfärdas snabbt.

Ursprungligen av Innis:

Har man inget egenansvar eller ska man förutsätta att alla är lallande idioter?
Naturligtvis så måste man hålla det uppdaterat. Jag tycker det är en kul grej också att visa vilka enheter man har.
Men som vanligt när det gäller 99 förslag på förbättringar från medlemmar avfärdas snabbt.

Det är väsentlig skillnad** mellan att ange vilken Appleprodukt man har problem med och att ange vilka Appleprodukter man äger*. Det är det förra som är aktuellt och frågan är hur det ska gå till. Mitt eget förslag ratades.

*Att hålla den listan uppdaterad hjälper inte i detta sammanhang.
Edit: **I alla fall om man äger mer än en Appleprodukt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-05-03 19:21
Ursprungligen av Zeugma:

Det är väsentlig skillnad** mellan att ange vilken Appleprodukt man har problem med och att ange vilka Appleprodukter man äger*. Det är det förra som är aktuellt och frågan är hur det ska gå till. Mitt eget förslag ratades.

*Att hålla den listan uppdaterad hjälper inte i detta sammanhang.
Edit: **I alla fall om man äger mer än en Appleprodukt.

Helt rätt!

Förslag version 2, vilket dessutom borde vara den enklaste lösningen:
När man skapar en ny tråd, påminn TS om att uppge hårdvara/mjukvara.
-Gäller sitt inlägg en viss hård/mjukvara? Skriv då det i första inlägget, tex ”MacBook Pro 16” 2019 med macOS 10.15.2”.

Har nu fyllt i min ”sysselsättning”:

1
Bevaka tråden