Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar uppdaterad MacBook Pro 13"

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi är många som har gått och väntat på en uppdaterad MacBook Pro som får samma behandling som sin storebror och nu är dagen äntligen här.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-04 15:55

Besviken att det inte blev någon 14", men jag körde på en 2,3 i7 med 512 GB hdd och 32 GB ram.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-04 16:40

Det skulle ju bli 14”..?. Fördelen är väl att jag skjuter upp bytet ett år.

Jag har en 13” idag från mid-17 med 3,1 GHz Dual-Core Intel Core i5 och grafik, Intel Iris Plus 650 1536 MB. Är det stort steg till den fyrkärniga processorn av 10 generationen och Iris Plus grafiken?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-04 16:47
Ursprungligen av xms67:

Det skulle ju bli 14”..?. Fördelen är väl att jag skjuter upp bytet ett år.

Jag har en 13” idag från mid-17 med 3,1 GHz Dual-Core Intel Core i5 och grafik, Intel Iris Plus 650 1536 MB. Är det stort steg till den fyrkärniga processorn av 10 generationen och Iris Plus grafiken?

Nej det var rykten

Ursprungligen av xms67:

Det skulle ju bli 14”..

Kommer på WWDC har jag hört... så fortsätter ryktessvängen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-04 22:15
Ursprungligen av xms67:

Det skulle ju bli 14”..?. Fördelen är väl att jag skjuter upp bytet ett år.

Jag har en 13” idag från mid-17 med 3,1 GHz Dual-Core Intel Core i5 och grafik, Intel Iris Plus 650 1536 MB. Är det stort steg till den fyrkärniga processorn av 10 generationen och Iris Plus grafiken?

Det är stor prestandaskillnad ja, ffa i flertrådad prestanda, om det är svar på din fråga vet jag inte (då får du nog vara lite mer precis i din frågeställning) ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-05 00:03
Ursprungligen av tooobe:

Det är stor prestandaskillnad ja, ffa i flertrådad prestanda, om det är svar på din fråga vet jag inte (då får du nog vara lite mer precis i din frågeställning) ?

Tycker det var ett bra svar på en ganska diffus fråga..?. Jag gör inget tungt på datorn utöver att spela Civ5(?) och ha videmöten. Det är i alla fall enda gången fläktarna går igång. Men ska man byta är det ju bra om det blir ett tydligt steg upp. Bytet sker främst pga tangentbordet. Men kommer vänta 1 år pga hoppas på 14”.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-05 00:19
Ursprungligen av xms67:

Tycker det var ett bra svar på en ganska diffus fråga..?. Jag gör inget tungt på datorn utöver att spela Civ5(?) och ha videmöten. Det är i alla fall enda gången fläktarna går igång. Men ska man byta är det ju bra om det blir ett tydligt steg upp. Bytet sker främst pga tangentbordet. Men kommer vänta 1 år pga hoppas på 14”.

För en med precis prestandaskillnad får din dator 4233 poäng i Geekbench single-core och 2019 års modell 4860 i single-core. Så inte så stor skillnad. 2020 års modell bör väl få ett par procentenheter bättre.

Men i multi-core får din 8958 poäng och 2019 års modell får 17890 poäng. 2020 års modell bör väl få ett par procentenheter bättre.

Din dator har Iris Plus Graphics 650 som grafik. Nya 2020 grundmodellen har Iris Plus Graphics 645 och bör alltså vara snarlik prestanda som du har idag (en aning "enklare" chip än vad du har men snabbare frekvenser) med reservation för att jag inte kollat upp det närmare. De dyrare modellerna har Iris Plus Graphics vilket bör innebära ungefär dubbla prestandan om det jag läst mig till stämmer (https://www.digitaltrends.com/computing/intel...).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-05 07:50
Ursprungligen av tooobe:

För en med precis prestandaskillnad får din dator 4233 poäng i Geekbench single-core och 2019 års modell 4860 i single-core. Så inte så stor skillnad. 2020 års modell bör väl få ett par procentenheter bättre.

Men i multi-core får din 8958 poäng och 2019 års modell får 17890 poäng. 2020 års modell bör väl få ett par procentenheter bättre.

Din dator har Iris Plus Graphics 650 som grafik. Nya 2020 grundmodellen har Iris Plus Graphics 645 och bör alltså vara snarlik prestanda som du har idag (en aning "enklare" chip än vad du har men snabbare frekvenser) med reservation för att jag inte kollat upp det närmare. De dyrare modellerna har Iris Plus Graphics vilket bör innebära ungefär dubbla prestandan om det jag läst mig till stämmer (https://www.digitaltrends.com/computing/intel...).

Tack! Mycket matnyttigt inlägg/svar. Om jag hade bytt nu hade det blivit i5 10-generationen och PlusGraphics. Men kommer vänta ett år för att se om 14” dyker upp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-05 09:52

Något tråkigt att det inte blev en något större skärm.. Hade inte haft några problem med portabiliteten..
Jag ser det väl som att om jag skulle ha prioritet på att ha en portabel dator så hade jag satsat på en Air istället.

Dock jäkligt tveksam till vad man nu ska gå på.. 16" eller 13"..
Är i ganska stort behov av att byta ut min gamla trotjänare 13" 2.9GHz i7 Mid 2012 som iof fungerar relativt ok, men märker av relativt ofta att den inte riktigt hänger med ibland. Speciellt med lite mer krävande program.
Har nyligen behövt byta tangentbordet på denna då mittenraden av tangenterna började dö.. Och har även fått lite märkliga problem med plötsliga avstängningar emellanåt.

Funderar på antingen en 13" med uppdaterad CPU till 2,3GHz 4-core i7 (10-gen) som landar på ca. 27'000kr.
Eller basmodellen av 16" med 2,6GHz 6-core i7 (9-gen) för ca. 30'000kr..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-05 18:52

Vilken otroligt bra artikel! Tack!! Även om det inte påverkar just mig då 14" gärna får växa lite så den passar bättre i mitt knä..?. Men för många användare skulle en större storlek kunna vara en negativ faktor. Dessutom är det ju en helt annan process om man ska ändra chassi också.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-05-15 10:53
Ursprungligen av xms67:

Det skulle ju bli 14”..?. Fördelen är väl att jag skjuter upp bytet ett år.

Jag har en 13” idag från mid-17 med 3,1 GHz Dual-Core Intel Core i5 och grafik, Intel Iris Plus 650 1536 MB. Är det stort steg till den fyrkärniga processorn av 10 generationen och Iris Plus grafiken?

Ja, bra stor skillnad upp i CPU-prestanda (inte lika stor skillnad i GPU-prestanda dock, där är en MBP med diskret AMD-grafik bättre val). Du kommer att märka en mycket positiv skillnad och att det är en helt ny dator. Även SSD-teknik har gått framåt.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-05-15 10:55
Ursprungligen av rosen888:

Något tråkigt att det inte blev en något större skärm.. Hade inte haft några problem med portabiliteten..
Jag ser det väl som att om jag skulle ha prioritet på att ha en portabel dator så hade jag satsat på en Air istället.

Dock jäkligt tveksam till vad man nu ska gå på.. 16" eller 13"..
Är i ganska stort behov av att byta ut min gamla trotjänare 13" 2.9GHz i7 Mid 2012 som iof fungerar relativt ok, men märker av relativt ofta att den inte riktigt hänger med ibland. Speciellt med lite mer krävande program.
Har nyligen behövt byta tangentbordet på denna då mittenraden av tangenterna började dö.. Och har även fått lite märkliga problem med plötsliga avstängningar emellanåt.

Funderar på antingen en 13" med uppdaterad CPU till 2,3GHz 4-core i7 (10-gen) som landar på ca. 27'000kr.
Eller basmodellen av 16" med 2,6GHz 6-core i7 (9-gen) för ca. 30'000kr..

Då 16":aren är så unik och maxad i sin klass (13" är mer mellanmjölk/standard på marknaden) så hade ju jag helt klart gått på 16":aren. Svårt att hitta en finare bärbar maskin idag.

Ursprungligen av omartint:

Då 16":aren är så unik och maxad i sin klass (13" är mer mellanmjölk/standard på marknaden) så hade ju jag helt klart gått på 16":aren. Svårt att hitta en finare bärbar maskin idag.

Kände lite så med, så det blev en 16" bara någon dag efter skrivandet!
Kan ju inte kalla mig missnöjd direkt!

1
Bevaka tråden