Hejs.
Jag får mina lönespecifikationer som pdf via email. Dessa är låsta med ett lösenord som jag måste knappa in för att kunna öppna dessa pdf-filer, och det är samma lösenord på alla.
Jag sparar dessa lönespecar i mappar ordnade i datum etc. Men, väljer jag att bara spara dem så ligger låsningen kvar och jag måste ange lösenordet varje gång jag vill öppna, och för varje enskild pdf, dryyyyygt...
Om jag är på min Mac (MBP) så kan jag öppna pdf’en med lösen och sen enkelt välja ”exportera” och var jag vill lägga den, och då sparas den olåst, bara att klicka på så öppnas den. Detta sker utan att några andra appar är inblandade än de som MBP levereras med.
Men, jag använder ju min MBP mindre och mindre, och har oftast bara min iPad tillgänglig. Men där verkar det omöjligt att kunna exportera en sådan pdf så den sparas olåst. Har sökt på nätet och testat flera guider men ingen funkar. Har testat med Adobe Acrobat’s app på ipad, men lyckas inte där heller.
Laddade ner en app, PDF Expert, i vilken det var busenkelt att radera befintligt lösenord och spara olåst. Men det känns rätt svettigt att det kostar nästan 600kr/år för att få den funktionen, för den lär väl knappast finnas i gratisversioner....
Så, då ställer jag frågan här, hur fan gör man, kan det ens göras gratis (helst) och smidigt, och hoppas på att nån kan svara och förklara...