Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökfunktionen är bedrövlig

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-04 16:53

När ska denna göras funktionsduglig? Se bifogade bilder.

Det är sällan inbyggda sökmotorer är speciellt bra, så jag brukar googla följande söksträng (trådämnet som exempel):

usb c site:99mac.se

Varför inte använda Googles för att få till nått snabbt: https://programmablesearchengine.google.com/a...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-05 13:58
Ursprungligen av Zeugma:

Det är sällan inbyggda sökmotorer är speciellt bra, så jag brukar googla följande söksträng (trådämnet som exempel):

usb c site:99mac.se

De är väl så bra som man gör dem? Ansvaret ligger ju på de som driftar 99mac.

Ursprungligen av suddgummi:

Varför inte använda Googles för att få till nått snabbt: https://programmablesearchengine.google.com/a...

Ser inte varför jag ska gå till Google för att söka på en site jag redan befinner mig på som har en integrerad sökfunktion. Denna bör ju fungera eller plockas bort.

Ursprungligen av zinned:

Ser inte varför jag ska gå till Google för att söka på en site jag redan befinner mig på som har en integrerad sökfunktion. Denna bör ju fungera eller plockas bort.

Det var inte menat till dig utan ett förslag till de som driver sajten. Det är enkelt att integrera Googles sökverktyg på sin hemsida om man inte vill utveckla en egen sökalgoritm

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-06 09:07
Ursprungligen av suddgummi:

Det var inte menat till dig utan ett förslag till de som driver sajten. Det är enkelt att integrera Googles sökverktyg på sin hemsida om man inte vill utveckla en egen sökalgoritm

Aha, ok. Jag är inte brydd hur de gör bara att de gör så att det fungerar eller helt tar bort möjligheten att söka. Som det är nu är det helkass.

Det finns tyvärr inte mycket utrymme alls i att pilla med koden i 99mac rent ekonomiskt. Sidan är på många sätt rätt ostabil och dyker ned då och då som ni säkert har märkt. Ändrar vi något så slutar ofta något annat att fungera. Men vi hoppas att vi kan få upp ekonomi tids nog att lösa det på något bra sätt.

Senast redigerat 2020-05-15 14:52
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Det finns tyvärr inte mycket utrymme alls i att pilla med koden i 99mac rent ekonomiskt. Sidan är på många sätt rätt ostabil och dyker ned då och då som ni säkert har märkt. Ändrar vi något så slutar ofta något annat att fungera. Men vi hoppas att vi kan få upp ekonomi tids nog att lösa det på något bra sätt.

Är det inte lika bra starta upp 99mac på TV:s plattform (egen sajt, flytta användarna) och samtidigt låsa gamla/nuvarande 99mac så bara arkivet ligger uppe att söka i (då kan nu ju skriva sökmotorn från TV:s plattform). Då kanske allt blir enkelt att underhålla...

Eller är det en befängd idé?

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Är det inte lika bra starta upp 99mac på TV:s plattform (egen sajt, flytta användarna) och samtidigt låsa gamla/nuvarande 99mac så bara arkivet ligger uppe att söka i (då kan nu ju skriva sökmotorn från TV:s plattform). Då kanske allt blir enkelt att underhålla...

Eller är det en befängd idé?

Inte alls en befängd idé det är faktiskt redan i planerna för 99mac bygger på en väldigt gammal och omodern plattform som är svår att vidareutveckla. Då det kostar en hel del pengar så måste vi avvakta lite och de som vill hjälpa oss att ta 99mac vidare till nästa steg får jättegärna bli en patreon:
https://www.99mac.se/donationer

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-15 17:34
Ursprungligen av zinned:

Ser inte varför jag ska gå till Google för att söka på en site jag redan befinner mig på som har en integrerad sökfunktion. Denna bör ju fungera eller plockas bort.

Sökfunktionen har varit ett återkommande problem på 99mac.se. Pröva bara googlesökningen
site:99mac.se sökfunktionen så hittar du många trådar med medhåll

Ursprungligen av suddgummi:

Varför inte använda Googles för att få till nått snabbt:
https://programmablesearchengine.google.com/a...

Det har gjorts tidigare men det var under förrförra ägaren när forumet snurrade på vBulletin. Men @Adrian B var inte helt nöjd då heller, gav tydligen lite olika sökresultat att söka direkt på google och inbyggd google-sökning på 99mac. Kanske bättre så här 10 år senare.

Vad som är under den egenutvecklade huven sedan 2012 är okänt för mig, och tyvärr kanske även för nuvarande ägare till stor del...

Ursprungligen av IngoX:

Sökfunktionen har varit ett återkommande problem på 99mac.se. Pröva bara googlesökningen
site:99mac.se sökfunktionen så hittar du många trådar med medhåll

Det har gjorts tidigare men det var under förrförra ägaren när forumet snurrade på vBulletin. Men @Adrian B var inte helt nöjd då heller, gav tydligen lite olika sökresultat att söka direkt på google och inbyggd google-sökning på 99mac. Kanske bättre så här 10 år senare.

Vad som är under den egenutvecklade huven sedan 2012 är okänt för mig, och tyvärr kanske även för nuvarande ägare till stor del...

Det är ett virrvarr av kod från säkerligen ett 10-tal olika kodknackare så det är inte helt lätt att göra ändringar på denna plattform. Kostar väldigt mycket att göra väldigt små justeringar på befintlig plattform. Sen är både den och forumet väldigt omodernt så målet är att modernisera allt!

Ursprungligen av zinned:

När ska denna göras funktionsduglig? Se bifogade bilder.

Sökte idag på precis samma, och provade usb c, usb-c, usb, USB, USB C, och USB-C men nada

Ursprungligen av IngoX:

Vad som är under den egenutvecklade huven sedan 2012 är okänt för mig, och tyvärr kanske även för nuvarande ägare till stor del...

99 bygger i stort sätt helt på ett egenbyggt MVC ramverk och personen som utvecklat det verkar inte väldigt glad för att lämna kommentarer eller skriva tester!
Så var gång man ändrar något större (vilket sökfunktionen nog får räknas som) så finns det stora risker att det stör andra saker :/

Som Marcus tidigare nämnde så finns det dock planer för sidan!

Ursprungligen av JohannesTegner:

inte väldigt glad för att lämna kommentarer eller skriva tester!

Tänkte bara tillägga: Koden är absolut inte dålig, men det är en väldigt stor kodbas, så den är svår att hitta runt i ibland!

Ursprungligen av Marcus Attefors:

Då det kostar en hel del pengar så måste vi avvakta lite och de som vill hjälpa oss att ta 99mac vidare till nästa steg får jättegärna bli en patreon:
https://www.99mac.se/donationer

Jag tycker ni gör ett sjuhelvetes bra jobb med allt runt Teknikveckan, inkl. 99mac. Har varit med länge här, t.o.m. en massa år innan jag skapade konto i eget namn. Gillar i synnerhet att ni som driver, administrerar och modererar är så aktiva och tillgängliga själva. TV blev en ny upplevelse förra våren och jag trivs utmärkt där också.

Så, jag är Patreon lägsta nivå på TV. Om jag skulle börja med att dubblera insatsen, ska jag gå upp en nivå på TV (och kunna bli inbjuden på framtida träffar) eller ska jag bli Patreon på 99mac (för att visa att jag gillar 99:an)? Har förstått att pengarna till er hamnar på samma ställe... ??

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Jag tycker ni gör ett sjuhelvetes bra jobb med allt runt Teknikveckan, inkl. 99mac. Har varit med länge här, t.o.m. en massa år innan jag skapade konto i eget namn. Gillar i synnerhet att ni som driver, administrerar och modererar är så aktiva och tillgängliga själva. TV blev en ny upplevelse förra våren och jag trivs utmärkt där också.

Så, jag är Patreon lägsta nivå på TV. Om jag skulle börja med att dubblera insatsen, ska jag gå upp en nivå på TV (och kunna bli inbjuden på framtida träffar) eller ska jag bli Patreon på 99mac (för att visa att jag gillar 99:an)? Har förstått att pengarna till er hamnar på samma ställe... ??

Stort tack för de fina orden

Vi är ju ett och samma bolag i grunden men vi har olika pottar så att säga, så alla som är tex Patreon på 99mac bidrar till att vi kan vidareutveckla hemsidan och de som är Patreon hos TV bidrar att den sidan och innehåll m.m kan fortsätta jobbas med

Ha det så bra!

Ursprungligen av Marcus Attefors:

Vi är ju ett och samma bolag i grunden men vi har olika pottar så att säga, så alla som är tex Patreon på 99mac bidrar till att vi kan vidareutveckla hemsidan och de som är Patreon hos TV bidrar att den sidan och innehåll m.m kan fortsätta jobbas med

Gott, anmälde mig precis som Patreon även på 99mac. (Får höja upp medlemskapet på TV vid ett senare tillfälle.)

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Gott, anmälde mig precis som Patreon även på 99mac. (Får höja upp medlemskapet på TV vid ett senare tillfälle.)

Stoooort tack! <3

1
Bevaka tråden