Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Touch ID vägrar utrotas

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Många tycks anse att Touch ID bör försvinna. Men Apple och resten av teknikjättarna verkar stå fast vid att använda fingeravtryck för att låsa upp mobiler och datorer.

Läs hela artikeln här

Tycker bägge ska få finnas Touch Id är helt klart snabbare än att behöva stirra på mobilen även om det funkar förvånansvärt snabbt och säkert.

Min dotter kunde öppna min andra dotters iPhone med Face ID. Jag får i och för sig markera om döttrarna i Bilder och Google Foto.
Själv föredrar jag Touch ID.
Men det bästa vore väl om man kan få välja. Dock lär mobilen bli dyrare än annars i så fall.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2020-05-14 20:17

För mig så fungerar Touch-ID utmärkt, har dock inte provat något annat än eftersom jag håller fast vid min iPhone 8 Plus så länge den fungerar bra.

Att kunna välja Touch-ID eller Face-ID vore det bästa, om möjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-14 22:59

Jag röstade fel, satte ploppen på Touch-ID. Men bill ha båda. På telefonen funkar Face ID väldigt bra, men ibland på möten vore det bra att bara kunna öppna den med ett finger.

Min iPad Pro funkar sådär med Face ID. Följer till 80% kameran med en hand. Sean strular det och blir kod.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-05-14 23:33

Ser fram emot att Touch ID kommer tillbaka (men helt OK med Face ID kvar som komplement).

Fördelar touchID under skärm:
Mindre ”notch” om faceID byts ut.
Man kan låsa upp telefonen när den är påväg ut ur fickan eller när den ligger platt på ett bord.
Funkar i starkt solljus, när man har olika huvudbonader/solglasögon på sig.

Fördelar faceID:
Säkrare.
Kan användas med kameran för att skapa effekter som porträtt.
Funktionen ”kräv uppmärksamhet” gör att det blir svårare att tvinga någon att låsa upp telefonen, det går ju exempelvis att klicka med fingret när någon sover.
Att enkelt kunna läsa notiser på skärmen utan att öppna upp hemskärmen. (det går med touchID också men är lite krångligare)

Jag gillar faceID och tänkte att det är ju bäst, men sen när jag började stapla upp fördelar så har touchID ändå ganska många fördelar i ”vardagen”. Men faceID’s kanske stora fördel är att den kan användas tillsammans med kameran.
Ett ”problem” som jag kan tänka mig om de inför touchID igen, är att de har tagit bort forcetouch. Känns som att det hade varit bra att bara kunna trycka till på skärmen isf att väcka och sen trycka/hålla. Men de kanske har löst det på ett smart sätt på de nya mobilerna utan forcetouch?

Jag tror inte att jag hade velat ”slösa” värdefullt utrymme i telefonen för att kunna ha båda alternativen, även om det såklart är bra med valmöjligheter. Jag inser också att vilket det än blir så kommer jag att ”överleva” och vardagen kommer fungera ändå.

”Apple gav upp Touch ID för sina toppmodeller 2017 när iPhone X lanserades”

Gav upp Touch ID gjorde de väl ändå inte, de lanserade ju iPhone 8 samtidigt som iPhone X och den har Touch ID.

Ursprungligen av Hank Solo:

”Apple gav upp Touch ID för sina toppmodeller 2017 när iPhone X lanserades”

Gav upp Touch ID gjorde de väl ändå inte, de lanserade ju iPhone 8 samtidigt som iPhone X och den har Touch ID.

iPhone 8 va ju ingen toppmodell.

Ursprungligen av Sledde:

iPhone 8 va ju ingen toppmodell.

Det var ingen instegsmodell heller och var inte så mycket som skiljde dem hårdvarumässigt.

Ursprungligen av Hank Solo:

Det var ingen instegsmodell heller och var inte så mycket som skiljde dem hårdvarumässigt.

Men iPhone X var toppmodellen och iPhone 8 var inte det. Tycker det va rätt mycket som skilde hårdvarumässigt. Skärm, kamera, batteri, stålram, faceID, utseende m.m.

Touch-ID är smidig som tusan men frågan är om går att få de lika effektivt om den sitter under skärmen?

Ursprungligen av Laserturken:

Touch-ID är smidig som tusan men frågan är om går att få de lika effektivt om den sitter under skärmen?

De kanske gör om Appleloggan på baksidan till en Touch ID? ?

Ursprungligen av Zeugma:

De kanske gör om Appleloggan på baksidan till en Touch ID? ?

Ingen dum idé de skulle däremot kanske otympligt om man måste ta nytt grepp för att nå loggan, nu när den sitter i mitten på baksidan.
Eller om mobilen ligger på bordet.

Ursprungligen av Laserturken:

Ingen dum idé de skulle däremot kanske otympligt om man måste ta nytt grepp för att nå loggan, nu när den sitter i mitten på baksidan. ...

Den kan de flytta igen.

Ursprungligen av Laserturken:

... Eller om mobilen ligger på bordet.

Inga problem om den ligger med skärmen nedåt...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-16 20:20

Trodde jag skulle sakna Touch-ID när jag köpte Xs Max men inte alls. Face-ID är snabbare dessutom.

Face ID är helt överlägset enligt mig, på 11 pro och nya iPad är det mycket snabbt.

Ursprungligen av hunden:

Face ID är helt överlägset enligt mig, på 11 pro och nya iPad är det mycket snabbt.

Japp Face Id är mycket snabbt och säkert, men beroende på är Touch Id snabbare.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-16 23:00
Ursprungligen av CekariYH:

Japp Face Id är mycket snabbt och säkert, men beroende på är Touch Id snabbare.

Inte i något scenario för mig skulle Touch-ID vara snabbare. Direkt när jag lyfter min telefon och jag tittar på den är den upplåst.

Ursprungligen av Innis:

Inte i något scenario för mig skulle Touch-ID vara snabbare. Direkt när jag lyfter min telefon och jag tittar på den är den upplåst.

Nja, jag lärde mig att trycka för TI redan i fickan och behövde bara snegla på den oftast och ner i fickan igen, med FI måste man hålla den "rakt" framför ansiktet sas.
På ett bord måste man lyfta upp den eller luta sig över den om den är nära eller ställa sig upp och luta sig över den etc etc.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-17 09:51
Ursprungligen av CekariYH:

Nja, jag lärde mig att trycka för TI redan i fickan och behövde bara snegla på den oftast och ner i fickan igen, med FI måste man hålla den "rakt" framför ansiktet sas.
På ett bord måste man lyfta upp den eller luta sig över den om den är nära eller ställa sig upp och luta sig över den etc etc.

En av dom största orsakerna till "fickringning" ?

Ursprungligen av Laserturken:

Touch-ID är smidig som tusan men frågan är om går att få de lika effektivt om den sitter under skärmen?

Skillnaden blir nog inte jätte stor mot hur det fungerar på iPhone 8.

Ursprungligen av Hank Solo:

Skillnaden blir nog inte jätte stor mot hur det fungerar på iPhone 8.

Nja jag hade en Xiaomi lur och där fanns de vissa svårigheter med fingerläsare, så där var iPhone ljusår bättre...vet inte hur Samsung lurar står sig på denna fronten?

Ursprungligen av Laserturken:

Nja jag hade en Xiaomi lur och där fanns de vissa svårigheter med fingerläsare, så där var iPhone ljusår bättre...vet inte hur Samsung lurar står sig på denna fronten?

Samsung står sig oxå ljusår sämre än Apple på den fronten.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-05-22 07:15
Ursprungligen av Innis:

Face-ID är snabbare dessutom.

Om den läser av mig rätt går det snabbt, det räcker att jag ändrar lite på frisyren för att få knappa in lösenkoden, 2-3 gånger om dagen händer det, rätt trist med lång lösenkod. Touch-ID missar aldrig på min iPad Pro.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-22 09:15
Ursprungligen av Gäddnos:

Om den läser av mig rätt går det snabbt, det räcker att jag ändrar lite på frisyren för att få knappa in lösenkoden, 2-3 gånger om dagen händer det, rätt trist med lång lösenkod. Touch-ID missar aldrig på min iPad Pro.

Har aldrig hänt mig. Klipper mig 1 gång var tredje månad, samma sak med skägget. Låter som SBS ?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-05-22 09:56
Ursprungligen av Innis:

Har aldrig hänt mig. Klipper mig 1 gång var tredje månad, samma sak med skägget. Låter som SBS ?

Det händer folk med långt hår. TouchID är bättre för en del av oss.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-22 11:02
Ursprungligen av Gäddnos:

Det händer folk med långt hår. TouchID är bättre för en del av oss.

Har långt hår. Har man ställt in alternativt ansikte med långt hår fungerar det.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-05-22 11:14

Jag har redan ställt in alternativt utseende, men bra att det fungerar för dig.

Face ID klarar väldigt stora förändringar, hade hår nästan ner till axlarna och helt igenvuxet ansikte där i stort bara näsan och ögonen syntes, och Face ID hängde med hela tiden under "odlingen". Var sen hos frisören som rakade av allt... då blev jag tillsagd att slå in koden ist, och det har jag bara behövt göra en gång förutom de regelbundna gångerna Apple tycker jag ska knappa ist.

1
Bevaka tråden