Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macradion: Vem har snott mina Beats?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Snart är det helg och det firar vi med ännu ett avsnitt av Macradion där vi går igenom de senaste nyheterna i Apple-världen.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2020-05-16 22:30

Severyd..

Om du ska köpa en touchpad till din ipad, så kolla noga vilken generation som stödjer gester i ios.

Jag har magic mouse gen 1, som jag kopplade till min iPad Pro12,9 tum gen 2. Det funkade inte och krävde generation 2 av magic mouse. Den som inte har batterilucka.

Det funkade att koppla den till iPaden och röra musen och klicka, men gesterna funkar inte med gen 1, så det gick inte att skrolla i webbläsaren eller zooma.

Ursprungligen av Jeo:

Severyd..

Om du ska köpa en touchpad till din ipad, så kolla noga vilken generation som stödjer gester i ios.

Jag har magic mouse gen 1, som jag kopplade till min iPad Pro12,9 tum gen 2. Det funkade inte och krävde generation 2 av magic mouse. Den som inte har batterilucka.

Det funkade att koppla den till iPaden och röra musen och klicka, men gesterna funkar inte med gen 1, så det gick inte att skrolla i webbläsaren eller zooma.

Tack! Så här står det på apples sida:

Trackpad gestures for iPad
You can use Magic Trackpad, including Magic Trackpad 2, or the trackpad built into Magic Keyboard for iPad to open apps, go to the Home screen, open Slide Over, and more (iPadOS 13.4 or later).

Antar de funkar med både den första och gen 2?

  • Medlem
  • 2020-05-18 16:43

Ja, det är samma som funkar för magic mouse 1.
Står det något om att scrolla på hemsidor?

Det blir ju lite drygt att behöva peta på skärmen med ett finger och styra markören med en mus/pad.

  • Medlem
  • 2020-05-18 16:56

Nu hittade jag det.

Skrollning funkar inte med gen 1 av magic mouse och track pad..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-05-19 10:36

Källa? Det verkar ju vara tvärt emot vad Apples skriver...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-19 10:57
Ursprungligen av kenjon:

Källa? Det verkar ju vara tvärt emot vad Apples skriver...

@Jeo citerar denna supportsida:
https://support.apple.com/sv-se/HT211009

Ursprungligen av severyd:

Tack! Så här står det på apples sida:

Trackpad gestures for iPad
You can use Magic Trackpad, including Magic Trackpad 2, or the trackpad built into Magic Keyboard for iPad to open apps, go to the Home screen, open Slide Over, and more (iPadOS 13.4 or later).

Antar de funkar med både den första och gen 2?

@severyd citerar dennaa supportsida:
https://support.apple.com/sv-se/guide/ipad/ip...
Där förtydligas exakt vad som fungerar på Magic Trackpad gen 1 respektive gen 2.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-05-19 11:01

Då är Apple väldigt otydliga på severyds länk. Stödjer Magicxxx inkl ver 2. Det tolkar inte jag som att ver 1 utesluts. Borde stå fr o m ver2... eller ver 2 och nyare, som de brukar skriva om operativsystem etc.

Ang Spotify vs Apple Music; Har själv gått fram och tillbka många gånger, men har de senaste åren kört med Apple Music. Efter de inledande fadäserna har det mognat och blivit riktigt bra!

"För ljust gränssnitt!?" ? Marcus, du måste vara vampyr. Jag har nog aldrig hört någon snacka så mycket om mörkt tema som du.

En annan fråga:
Ni älskar era elsparkcyklar, det har vi förstått. Men vad hände med fordonet "cykel"? Jag cyklar själv dagligen och förstår helt enkelt inte varför jag ska ha en sparkcykel istället. Upplys gärna lyssnarna om varför.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-19 11:20
Ursprungligen av kenjon:

Då är Apple väldigt otydliga på severyds länk. Stödjer Magicxxx inkl ver 2. Det tolkar inte jag som att ver 1 utesluts. Borde stå fr o m ver2... eller ver 2 och nyare, som de brukar skriva om operativsystem etc.

De skulle bara strykit den där parantesen med "(Inklusive Magic Trackpad 2)" i avsnittet där de beskriver vad man kan göra med Magic Trackpad 1. Dessa "gester" som man väl kan göra med vilken blåtandsmus som helst, eftersom det är kommandon där man "flyttar pekaren".

Kort sagt - flerfingergester (som att skrolla eller zooma) kan bara göras med Magic Trackpad 2 eller Magic Keyboard for iPad.

Ursprungligen av carlsson:

Ang Spotify vs Apple Music; Har själv gått fram och tillbka många gånger, men har de senaste åren kört med Apple Music. Efter de inledande fadäserna har det mognat och blivit riktigt bra!

"För ljust gränssnitt!?" ? Marcus, du måste vara vampyr. Jag har nog aldrig hört någon snacka så mycket om mörkt tema som du.

En annan fråga:
Ni älskar era elsparkcyklar, det har vi förstått. Men vad hände med fordonet "cykel"? Jag cyklar själv dagligen och förstår helt enkelt inte varför jag ska ha en sparkcykel istället. Upplys gärna lyssnarna om varför.

Haha jamen jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är med Apple Music men känns som jag går in på ett sjukhus där allt känns lite dött och kliniskt vitt och rent på något sätt. Yes! Jag fick för mig att vi hade pratat om det tidigare i ett annat avsnitt om skillnaden mot en cykel.

För mig som tidigare cyklade till pendeltåget blev det att cykeln blev snodd stup i kvarten, fördelen med elspark är att jag istället bara kan fälla ihop den och ta med på tåget och sen upp på kontoret. Men visst skaffar man en elspark så är det viktigt att få den dagliga motionen på ett annat sätt för det missar man ju helt när man byter ut cykeln

Ursprungligen av IngoX:

Kort sagt - flerfingergester (som att skrolla eller zooma) kan bara göras med Magic Trackpad 2 eller Magic Keyboard for iPad.

Tack för info! Är det någon som vet när Apple slutade med detta för Magic Mouse? Jag hade i många år en Magic Mouse ver. 1 som klarade detta utmärkt i vanliga macOS utan extra tillägg. Nu med Magic Mouse ver. 2 funkar inte detta vare sig på iPadOS eller i modernare macOS.

Är det verkligen ingen som använder en mus fullt ut längre...? Har försökt att google men får nästan intrycket att jag varit ensam i världen att använda exempelvis zoom på Magic Mouse...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-21 22:25
Ursprungligen av Lars Einarsson:

Tack för info! Är det någon som vet när Apple slutade med detta för Magic Mouse? Jag hade i många år en Magic Mouse ver. 1 som klarade detta utmärkt i vanliga macOS utan extra tillägg. Nu med Magic Mouse ver. 2 funkar inte detta vare sig på iPadOS eller i modernare macOS.

Är det verkligen ingen som använder en mus fullt ut längre...? Har försökt att google men får nästan intrycket att jag varit ensam i världen att använda exempelvis zoom på Magic Mouse...

Det jag skrev gäller ipadOS. Både Magic Mouse 1 och 2 fungerar som tidigare på macOS. Om det slutat fungera för dig får du se över inställningarna i Systeminställningar > Mus.
https://support.apple.com/sv-se/HT204895#mous...

Ursprungligen av IngoX:

Det jag skrev gäller ipadOS. Både Magic Mouse 1 och 2 fungerar som tidigare på macOS. Om det slutat fungera för dig får du se över inställningarna i Systeminställningar > Mus.
https://support.apple.com/sv-se/HT204895#mous...

Fast zoom finns inte kvar längre... ju. Och då menar jag inte "smart zoom" utan steglös nypagest.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-21 22:36
Ursprungligen av Lars Einarsson:

Fast zoom finns inte kvar längre... ju. Och då menar jag inte "smart zoom" utan steglös nypagest.

Jag minns inte att man någonsin kunnat "pinch-zooma"?
Har använt Magic Mouse 1 i många år. Älskar den

Tillägg: testade just på min gamla macOS 10.11 El Capitan-maskin med MM1. Bara "smart zom" med dubbelklick. Och svepgesterna. Precis som på 10.15 Catalina.

Ursprungligen av IngoX:

Jag minns inte att man någonsin kunnat "pinch-zooma"?
Har använt Magic Mouse 1 i många år. Älskar den

Tillägg: testade just på min gamla macOS 10.11 El Capitan-maskin med MM1. Bara "smart zom" med dubbelklick och svepgesterna. Precis som på 10.15 Catalina.

Himla märkligt. Verkar då fortfarande som jag drömde i flera år att jag dagligen t.ex. zoomade in och ut i InDesign med musen. ?

Jag förstår ärligt talat inte hur man kan använda mus utan zoom? Jag verkar inte klara det längre, ha. Ångrar faktiskt att jag inte köpte en Magic Trackpad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-21 22:56
Ursprungligen av Lars Einarsson:

Himla märkligt. Verkar då fortfarande som jag drömde i flera år att jag dagligen t.ex. zoomade in och ut i InDesign med musen. ?

Alt + scroll = zoom i InDesign

Ursprungligen av IngoX:

Alt + scroll = zoom i InDesign

Jovars, men då måste man blanda in andra armen på tangentbordet.

1
Bevaka tråden