Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern SSD som startskiva för Mac Mini.

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går det att göra?
Vilken SSD på 500GB ska man välja. Ska vara snabb, klara USB-A 3.1 (helst TB2, men finns väl inte) och inte kosta skjortan.
Förslag:

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-05-19 13:19

Jag är nöjd med min Sandisk Extreme Portable, snabb och liten.

https://shop.westerndigital.com/products/port...

Ursprungligen av Gäddnos:

Jag är nöjd med min Sandisk Extreme Portable, snabb och liten.

https://shop.westerndigital.com/products/port...

Japp, dom är riktigt bra, har en på 1 TB, kanske ska köpa en 500GB åt Minin.
Frågan är bara om den klarar att vara på 24/7?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-19 15:18
Ursprungligen av CekariYH:

Japp, dom är riktigt bra, har en på 1 TB, kanske ska köpa en 500GB åt Minin.
Frågan är bara om den klarar att vara på 24/7?

Varför skulle inte en SSD klara av att vara på 24/7? Märklig fråga.
Min server med Unraid som har flera SSD har stått på i princip 3år

Ursprungligen av Innis:

Varför skulle inte en SSD klara av att vara på 24/7? Märklig fråga.
Min server med Unraid som har flera SSD har stått på i princip 3år

Håller med, tänkte på typ flashminne typ USB-sticka men den är ju en SSD!

Blev en sån här, nu har ju inte Minin USB-C eller USB3.2 utan 3.1 men blir klart mycket snabbare än den urusla HDD den har.

Fattar inte vad jag gör för fel, får ingen riktig installation på externa SSD:n.

Följt instruktionerna på pricken på denna länk: --Länk-- förutom det som gäller betaversionen.

Bilder:
1. Ingen ny startskiva.

2. Är det något som ska köras här på SSD:n? Vågar inte prova då jag inte vet vad som ska hända så min original HDD inte sabbas förrän jag fått in system på SSD:n

Lost in space, så lite hjälp tas tacksamt emot.

.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-05-19 21:23

Har du kört CCC från din interna HDD till din externa SSD?

Ursprungligen av kenjon:

Har du kört CCC från din interna HDD till din externa SSD?

Nej, vill ha en ren installation och bara installera det jag vill ha / behöver på SSD:n efter att jag fått in OS:et på SSD:n.

Se länken om hur jag gjorde ovan och undrar varför det inte funka.
Fattar inte varför eller om jag förväntas köra nån av .dmg filerna som hamna på SSD:n : se ovan igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-19 21:47
Ursprungligen av CekariYH:

Lost in space, så lite hjälp tas tacksamt emot.

Det ser ut som om du styr Mac Minin via skärmdelning från en annan mac? Det komplicerar ominstallationen onödigt mycket. Koppla i så fall till skärm och tangentbord direkt till Mac Mini så underlättar det.

Varför inte läsa Apples egna instruktioner? Läs om hur du använder macOS Återställning för att installera om Mac-operativsystemet på din inbyggda enhet eller på en extern enhet.

1. Starta om datorn från Återställningspartitionen (Håll ner Alt-tangenten vid omstart och välj macOS Återställning istället för Macintosh HD. Eller håll ner Cmd-R vid omstart)

2. Välj installera om macOS

3. När du kommer till att du ska välja vilken hårddisk som du ska installera på syns förhoppningsvis "LaCie Mini" som ett val, och då väljer du den. Om du i misstag skulle råka välja din gamla interna "Macintosh HD" så försvinner inte dina egen användardata för det, det sker bara en ominstallation av systemfilerna.

4. Ta en kaffe.

Ursprungligen av IngoX:

Det ser ut som om du styr Mac Minin via skärmdelning från en annan mac? Det komplicerar ominstallationen onödigt mycket. Koppla i så fall till skärm och tangentbord direkt till Mac Mini så underlättar det.

Varför inte läsa Apples egna instruktioner? Läs om hur du använder macOS Återställning för att installera om Mac-operativsystemet på din inbyggda enhet eller på en extern enhet.

1. Starta om datorn från Återställningspartitionen (Håll ner Alt-tangenten vid omstart och välj macOS Återställning istället för Macintosh HD. Eller håll ner Cmd-R vid omstart)

2. Välj installera om macOS

3. När du kommer till att du ska välja vilken hårddisk som du ska installera på syns förhoppningsvis "LaCie Mini" som ett val, och då väljer du den. Om du i misstag skulle råka välja din gamla interna "Macintosh HD" så försvinner inte dina egen användardata för det, det sker bara en ominstallation av systemfilerna.

4. Ta en kaffe.

Nja, inte omständigare än en vanlig installation, vad tänker du på?

Ska läsa och prova dina förslag utom 4. för sent för kaffe nu

Återkommer ...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-19 22:03
Ursprungligen av CekariYH:

Nja, inte omständigare än en vanlig installation, vad tänker du på?.

Nja, jag tror inte det är så lätt att skärmdela från en Mac Mini som har bootat från en installationsskiva eller återställningspartition.

Det du verkar ha gjort nu är att du kopierat över installationsfiler till din nya externa LaCie Mini. Men man kan inte starta och köra installationsprogrammet från den skiva som man samtidigt ska installera på. Därför ska du istället starta från återställningspartitionen.

Alternativt om du är bootad från din nuvarande interna Macintosh HD skulle du laddat ner Catalina installationsfilerna till den (lägger sig vanligtvis i Program-mappen) och kört installationen därifrån och valt målet till den externa LaCie.

Ursprungligen av IngoX:

Nja, jag tror inte det är så lätt att skärmdela från en Mac Mini som har bootat från en installationsskiva eller återställningspartition.

Det du verkar ha gjort nu är att du kopierat över installationsfiler till din nya externa LaCie Mini. Men man kan inte starta och köra installationsprogrammet från den skiva som man samtidigt ska installera på. Därför ska du istället starta från återställningspartitionen.

Alternativt om du är bootad från din nuvarande interna Macintosh HD skulle du laddat ner Catalina installationsfilerna till den (lägger sig vanligtvis i Program-mappen) och kört installationen därifrån och valt målet till den externa LaCie.

Haha, du har helt rätt, inte så lätt att hålla ned R medans datorn botar och hjälpte inte att göra det på MP:n
Vet inte hur jag tänkte, eller tänkte inte alls!

Ok, installera på SSD:n enl Apples instruktioner som du angav. Tid 27 minuter - 1h49m - 2h45m och nu är vi på 2h32m...uh? Rykte ur nätverks sladden på skärmen och då blev det 30m... Så nått e helknas på Minins nätverkskort.

Väntar med spänning på vad det blir av det hela...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-19 22:43
Ursprungligen av CekariYH:

Väntar med spänning på vad det blir av det hela...

4. Ta en varm choklad.

Ursprungligen av IngoX:

4. Ta en varm choklad.

Tack för hjälpen!

Fungerade perfekt med dina råd

Fattar inte hur man kan leverera en Mac dator med en så jäkla slö HDD, som att se lackfärg torka... :-/

Japp, nu är jag värd en kopp choklad och du med... eller en bärs. Har du vägarna förbi Nyköping så hälsa på så bjuder jag på fika med dopp på stan!

Senast redigerat 2020-05-20 00:34

Jaha, ropade visst HEJ för tidigt, nu händer det en annan lustig grej.
När jag hade fått SSD startskivan rätt installerad började jag installera vissa appar, samt gjorde flera omstarter med SSD:n som startskiva medans jag var ansluten till skärm, tangentbord och mus,,, funka rätt hela tiden.
MEN, när jag koppla loss den från skärmen etc och ställde den där den ska vara och kör med skärmdelning så startar den från HDD:n trots att SSD:n är start skiva??? WHAT gives???

Vilken partition på HDD;n ska jag radera så den slutar vara startskiva utan att förlora data etc som finns på den innan jag raderar om hela disken?

Ursprungligen av CekariYH:

Jaha, ropade visst HEJ för tidigt, nu händer det en annan lustig grej.
När jag hade fått SSD startskivan rätt installerad började jag installera vissa appar, samt gjorde flera omstarter med SSD:n som startskiva medans jag var ansluten till skärm, tangentbord och mus,,, funka rätt hela tiden.
MEN, när jag koppla loss den från skärmen etc och ställde den där den ska vara och kör med skärmdelning så startar den från HDD:n trots att SSD:n är start skiva??? WHAT gives???

Vilken partition på HDD;n ska jag radera så den slutar vara startskiva utan att förlora data etc som finns på den innan jag raderar om hela disken?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-20 17:27
Ursprungligen av CekariYH:

Jaha, ropade visst HEJ för tidigt,
...gjorde flera omstarter med SSD:n som startskiva medans jag var ansluten till skärm, tangentbord och mus,,, funka rätt hela tiden.
MEN, ... med skärmdelning så startar den från HDD:n trots att SSD:n är start skiva??? WHAT gives???

Vilken partition på HDD;n ska jag radera så den slutar vara startskiva utan att förlora data etc som finns på den innan jag raderar om hela disken?

För att svara på din fråga så med Catalina och APFS är alla systemfiler samlade på en volym (_Macintosh HD, den du markerat) och all användardata på en egen volym (Macintosh HD-data).

Men att radera det gamla systemet tycker jag verkar vara en baklängesväg att lösa problemet. Det kan ju vara bra att ha en extra startpartition tillänglig, om något krånglar med din nya externa HD, eller om du nån gång vill använda Minin utan den.

Hitta istället orsaken till att skärmdelningen eller fjärrhanteringen inte fungerar. Till exempel:
- när du nu installerade nytt fräscht system på den externa SSDn, skapade du också en ny fräsch användare? Men skärmdelningen är gjord till den gamla, på den gamla HD:n? Kanske ska göra om delnings-inställningarna när du startat från den nya SSDn och användaren.
- Nollställ NVRAM och gör om Systeminställningar > Startskiva. Kolla att externa SSDn verkligen blir markerad.
- Ibland löser sig sånt här bara genom att man prövar igen. Båda ovanstående ska du naturligtvis göra när du har skärm och tangentbord kopplat direkt till Mac Mini.

Edit - hoppsan, upptäckte nu att länken för att nollställa NVRAM/PRAM inte funkade, fixat nu.

Senast redigerat 2020-05-21 14:57

Nähe, provat allt du skrev och lite till, så snart jag botar utan skärm så väljer den HDD:n, så nu ryker allt på den så snart jag tagit lite skärmbilder på appar och annat...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-21 10:12
Ursprungligen av CekariYH:

Nähe, provat allt du skrev och lite till, så snart jag botar utan skärm så väljer den HDD:n, så nu ryker allt på den så snart jag tagit lite skärmbilder på appar och annat...

Ett långskott, men jag funderar om problemen du haft eventuellt kan bero på att du från Mac Mini valt delningsalternativet Fjärrhanterare istället för Skärmdelning. Det var i alla fall vad du hade valt i bilderna i din förra tråd och felmeddelande du fick där om att det saknades administratör tyder på det.

Vanlig skärmdelning räcker för det du vill göra. Jag har ingen erfarenhet av Fjärrhantering, men det används ju framför allt för administration av datorer via Remote Desktop. Där kan man lägga in profiler som tillåter olika beteenden. Jag spekulerar att i avsaknad av en sådan profil kanske inte start från extern SSD tillåts?? Eller så är det en ren bug.

Hur som helst, om det är så att du aktiverat Fjärrhantering så föreslår jag att du ändrar det till Skärmdelning på Mac Mini. Ja, nu får du koppla om skärm och tangentbord - igen

Ursprungligen av IngoX:

Ett långskott, men jag funderar om problemen du haft eventuellt kan bero på att du från Mac Mini valt delningsalternativet Fjärrhanterare istället för Skärmdelning. Det var i alla fall vad du hade valt i bilderna i din förra tråd och felmeddelande du fick där om att det saknades administratör tyder på det.

Vanlig skärmdelning räcker för det du vill göra. Jag har ingen erfarenhet av Fjärrhantering, men det används ju framför allt för administration av datorer via Remote Desktop. Där kan man lägga in profiler som tillåter olika beteenden. Jag spekulerar att i avsaknad av en sådan profil kanske inte start från extern SSD tillåts?? Eller så är det en ren bug.

Hur som helst, om det är så att du aktiverat Fjärrhantering så föreslår jag att du ändrar det till Skärmdelning på Mac Mini. Ja, nu får du koppla om skärm och tangentbord - igen

Du, du kan ha rätt, har nog aldrig använt Fjärrhantering förut kommer jag ihåg nu när du nämner det.
Den börjar bli van, har nog flyttat, raderat, installerat om och botat om 718k ggr, börjar bli rädd att jag sliter ut portarna
Ok, here we go again....

Nähe, precis som förut, den försöker bota men inte från SSD:n (den blinkar till en gång efter startljudet men sedan fast sken ... ock HDD:n är ju tom, formaterad, slagen med hammare på nu.
Ett försök till och funkar det inte hamnar den jädra idiotiska, knäppa, helvetes jävla dator-fan på asfalten från 4:de våningen och kan hämtas av valfri person... OBS, den nya SSD:n medföljer ej...

Gjorde några fler ändringar i Dela.
Leta fram en äldre DVI-skärmoch koppla in den till minin, hade mus och tangentbordet på. Bägge BT.
Men nej, fanstyget fattar inte att den ska starta från SSD:n och skärmen visar detta efter en stund...
Finns att plocka upp i delar, iaf tills nån städar upp asfalten...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-21 14:45

Men du, innebar skärmdelningen även att du flyttade på Mac Minin till en annan plats - och därmed drog ur strömsladden? I så fall kan det tyda på ett dåligt PRAM-batteri, den tappar då inställningen att starta från den externa SSDn.

Nu hade det underlättat om du inte raderat den interna HDn....
Men testa starta igen med alt-tangenten nedtryckt och välj startskiva.
Och testa sedan koppla om till skärmdelning utan att göra Mac Mini strömlös.

Var det en 2014 Mini? Det går att byta batteriet.
Och då kan du lika gärna samtidigt sätta i en intern SSD

Tillägg: Jag upptäckte nu att länken i inlägg #18 med instruktioner att nollställa NVRAM/PRAM var fel. Testade du det innan?

Senast redigerat 2020-05-21 14:56
Ursprungligen av IngoX:

Men du, innebar skärmdelningen även att du flyttade på Mac Minin till en annan plats - och därmed drog ur strömsladden? I så fall kan det tyda på ett dåligt PRAM-batteri, den tappar då inställningen att starta från den externa SSDn.

Nu hade det underlättat om du inte raderat den interna HDn....
Men testa starta igen med alt-tangenten nedtryckt och välj startskiva.
Och testa sedan koppla om till skärmdelning utan att göra Mac Mini strömlös.

Var det en 2014 Mini? Det går att byta batteriet.
Och då kan du lika gärna samtidigt sätta i en intern SSD

Tillägg: Jag upptäckte nu att länken i inlägg #18 med instruktioner att nollställa NVRAM/PRAM var fel. Testade du det innan?

Japp, testade din länk, och den gjorde nåt iaf för den starta om flera ggr. MEN...
Du kommer inte att tro detta: Tog datorn till ett annat rum, och medan jag kopplade in sladdarna råkade jag slå på den och, va fan, den bota upp som den skulle! Fattar ingenting???

Vad sjutton kan det vara som stört den på detta sätt... men bryr mig inte för nu funkar det iaf.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-21 15:19
Ursprungligen av CekariYH:

Vad sjutton kan det vara som stört den på detta sätt...

Troligen korrupt NVRAM-data om det hjälpte nu.
Nollställde du verkligen NVRAM igår? För länken i inlägg #18 var helt fel.

Ursprungligen av IngoX:

Troligen korrupt NVRAM-data om det hjälpte nu.
Nollställde du verkligen NVRAM igår? För länken i inlägg #18 var helt fel.

Igår körde jag efter länken du gav mig, idag har jag inte gjort någon NVRAM reset hur man nu gör? Vad är det för fel med alt+command+R+P då? Står så också i mina Tips&trix sparade textfiler.

Så börja den strula igen, men kom på vad det är... min gamla externa HDD med USB 1? för TM Backup förhindra uppstarten via SSD:n.
Oväntat, iaf för mig!

Edit: Lösningen: Formatera om (Radera) disken + byta ut USB-sladd.

Senast redigerat 2020-05-21 23:17
1
Bevaka tråden