Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Catalina inte riktigt färdigt än / buggigt...

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

...och snart är det väl dags för nästa macOS.

Har problem med appar som ska ligga i menybaren. Trots att jag slagit till att dom ska starta vid inloggning och dessutom lagt till dom Inställningar Startobjekt så får jag alltid starta dom manuellt på alla Catalina Macar. Vissa startas dock alltid. Beroende på dator så är det mellan 4-7 appar, och lite jobbigt att behöva starta dom manuellt vid varje inloggning.

Några tipps?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-21 23:35

Det är inte Catalina som är buggig bara för att dom appar du använder inte autostartar. Det är utvecklarna till apparna som är ovetandes eller lata som inte anpassat dom till Catalina.

Svårt att ge tips när du inte ens nämner vilka appar det gäller.

Ursprungligen av Innis:

Det är inte Catalina som är buggig bara för att dom appar du använder inte autostartar. Det är utvecklarna till apparna som är ovetandes eller lata som inte anpassat dom till Catalina.

Svårt att ge tips när du inte ens nämner vilka appar det gäller.

SideWriter, SideFolders, Hue, Resuotiom Changer, Plex... Hue och Plex är nya, resten rätt gamla.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-22 09:13
Ursprungligen av CekariYH:

SideWriter, SideFolders, Hue, Resuotiom Changer, Plex... Hue och Plex är nya, resten rätt gamla.

Plex? PMS eller klienten?

Plex (PMS) funkar för mig.

SideWriter och SideFolder verkar ju inte ha fått några uppdateringar på år och dar (2013/2014).

Så är det med modern mjukvara:
- blir aldrig färdigt
- behöver uppdateras kontinuerligt

Ursprungligen av Innis:

Plex? PMS eller klienten?

Nej, jag har inte PMS

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Plex (PMS) funkar för mig.

SideWriter och SideFolder verkar ju inte ha fått några uppdateringar på år och dar (2013/2014).

Så är det med modern mjukvara:
- blir aldrig färdigt
- behöver uppdateras kontinuerligt

SideWriter och SideFolders gör ju inget avancerat så även om dom är gamla så ser jag inget som skulle hindra dom att ladda normalt.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-22 15:13
Ursprungligen av CekariYH:

SideWriter och SideFolders gör ju inget avancerat så även om dom är gamla så ser jag inget som skulle hindra dom att ladda normalt.

Konstigt antagande. Det innebär att program skulle fungera ändas tillbaka på macOS 10.0 och det vi att så är det inte.
Varken du eller jag vet vilka förändringar som sker under "huven" men att det sker är ett faktum. Annars så skulle inte programmet för beta testare finnas.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-22 15:14
Ursprungligen av CekariYH:

Nej, jag har inte PMS

Både Plex klienten och PMS fungerar alldeles utmärkt att autostarta för mig under Catalina.

Ursprungligen av CekariYH:

...så ser jag inget som skulle hindra dom att ladda normalt.

Det finns massor som skulle kunna hindra dem att köra normalt. Det hinner hända väldigt mycket under huven på 5-6 generationer av ett operativsystem.

Applikationer kommer att sluta fungera förr eller senare om de inte uppdateras och anpassas till nya generationer av operativsystemet.

Ursprungligen av CekariYH:

SideWriter och SideFolders gör ju inget avancerat så även om dom är gamla så ser jag inget som skulle hindra dom att ladda normalt.

Läser du inte release notes noggrant innan du installerar?
macOS Catalina 10.15 Release Notes

Citat:

Launch daemons and launch agents introduce new user privacy protections. Specifying privacy-sensitive files and folders in a launchd property list might not work as expected and prevent the service from running. Having Program or ProgramArguments pointing to an executable in a privacy sensitive location is currently allowed, but may be restricted in a future release. (49702405)

To comply with the new privacy protections, resources for a launchd service must be stored in locations that aren’t privacy sensitive. If necessary, the app can set up resources during its execution rather than using launchd property list keys, making it possible to grant the app access using System Preferences > Security & Privacy > Privacy.

The following launchd property list keys are affected: KeepAlive, PathState, QueueDirectories, Sockets, SockPathName, StandardErrorPath, StandardInPath, StandardOutPath, and WatchPaths.

Skulle kunna bero på detta till exempel.

Ursprungligen av Innis:

Både Plex klienten och PMS fungerar alldeles utmärkt att autostarta för mig under Catalina.

Skämta bara, Har den som man kan kolla film och TV från deras utbud... vilken av dom det är vet jag inte men gissar att det är klienten eller tvärtom...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns massor som skulle kunna hindra dem att köra normalt. Det hinner hända väldigt mycket under huven på 5-6 generationer av ett operativsystem.

Applikationer kommer att sluta fungera förr eller senare om de inte uppdateras och anpassas till nya generationer av operativsystemet.

Jo jag vet, men som sagt en enkel textredigerare som kan öppna textfiler och en som kan starta program, som en liten extra Dock...
Gör nog inte så mycket väsen under the hood, och funkar utmärkt gör dom fast autoladdar gör dom inte.

Dom kör ju normalt förutom autoladdningen.

Hitta en ny bugg:
Skulle checka och Radera (formatera) en massa äldre SATA diskar som blivit över.
Alla hamnade på skrivordet och gick att läsa.
Under Raderingen rapportera Diskverktyget att det var fel på dom och gick inte att lägga upp dom och ens titta i dom.

Provade med 4 Catalina datorer och samma sak.

Starta upp min El Capitan MBP-dator från 2009.

Alla som Catalina inte klara funkade att radera med El Capitan och var både läs- och skriv-bara både på El Capitan och Catalina.
What?
.

Ursprungligen av Innis:

Både Plex klienten och PMS fungerar alldeles utmärkt att autostarta för mig under Catalina.

Vilken av dom ska man ha på datorn för att kunna streama till TV för jag får det inte att funka längre (sen Catalina) TV Plex-appen hittar inte datorn eller min media folder.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-05-23 10:28
Ursprungligen av CekariYH:

SideWriter, SideFolders, Hue, Resuotiom Changer, Plex... Hue och Plex är nya, resten rätt gamla.

Resulotion Changer hittar jag inget på, men SwitchResX är kungen när det gäller upplösning. Catalinastöd.

Sidefolders, tror mig ha liknande funktionalitet i DefaultFolderX. Tillgång till mappar från fildialoger, Finder, menyraden bl.a.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-23 10:57
Ursprungligen av CekariYH:

Vilken av dom ska man ha på datorn för att kunna streama till TV för jag får det inte att funka längre (sen Catalina) TV Plex-appen hittar inte datorn eller min media folder.

Detta är inte en Catalina bugg (fast du så gärna vill det ) utan att du inte förstår grundläggande hur Plex fungerar.
PMS står för Plex media server och det är den du installerar på den dator som ska dela ut biblioteket till alla klienter.

På din ATV installerar man klienten för att sen komma åt sitt bibliotek som man delar på från den dator man installerat PMS.

Hur man grundläggande går till att lägga till mappar till PMS får du konsultera Plex egna support artiklar som är väldigt utförliga.

Ursprungligen av Innis:

Detta är inte en Catalina bugg (fast du så gärna vill det ) utan att du inte förstår grundläggande hur Plex fungerar.
PMS står för Plex media server och det är den du installerar på den dator som ska dela ut biblioteket till alla klienter.

På din ATV installerar man klienten för att sen komma åt sitt bibliotek som man delar på från den dator man installerat PMS.

Hur man grundläggande går till att lägga till mappar till PMS får du konsultera Plex egna support artiklar som är väldigt utförliga.

Nej, det vill jag inte så gärna, men eftersom du nämnde det tidigare i tråden så undrade jag bara.
Men nu vet jag att jag har "fel" Plex installerad.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-23 11:43
Ursprungligen av CekariYH:

Nej, det vill jag inte så gärna, men eftersom du nämnde det tidigare i tråden så undrade jag bara.
Men nu vet jag att jag har "fel" Plex installerad.

Inte för att peka finger men du skrev (längre sen Catalina) och det tolkar jag som att det fungerade tidigare och då kan du ju inte haft fel Plex installerat

Enligt mig så är det endast ATV och iOS/iPadOS-enheter som behöver ha en klient installerad.
Alla andra såsom macOS kan man spela upp materialet genom webbgränssnitt.

Ursprungligen av Innis:

Inte för att peka finger men du skrev (längre sen Catalina) och det tolkar jag som att det fungerade tidigare och då kan du ju inte haft fel Plex installerat

Enligt mig så är det endast ATV och iOS/iPadOS-enheter som behöver ha en klient installerad.
Alla andra såsom macOS kan man spela upp materialet genom webbgränssnitt.

Jo det funkade tidigare innan jag uppdatera till Catalina. Den på TV är samma app som tidigare fast autouppdaterad, ,men min MacMini har fel app installerad dvs klienten, men, det är ju PMS versionen den behöver. Har ju bytt uppstarts disk på Minin och gjort en ren nyinstallation på den och laddat hem fel app till den.

Men vänta lite nu. Säger inte TS att apparna "inte autostartar, trots att de ligger med som startobjekt"?
Men när han sedan startar dem manuellt, så funkar dem?

Är det så, så förstår inte jag varför apparna inte skulle autostarta pga ålder?

@Cekari, vad du skulle kunna göra är att skapa ett AppleScript som startar apparna, och sedan lägga in det i Autostart.

Jag skulle även prova med en annan användare på datorn.

Och för sakens skull; Jag har kört Catalina sedan tredje officiella betan, och har haft väldigt lite problem.

Men med det sagt, det är bättre att använda modern programvara än gammal. Men det vet du ju redan.

Ursprungligen av carlsson:

Men vänta lite nu. Säger inte TS att apparna "inte autostartar, trots att de ligger med som startobjekt"?
Men när han sedan startar dem manuellt, så funkar dem?

Är det så, så förstår inte jag varför apparna inte skulle autostarta pga ålder?

@Cekari, vad du skulle kunna göra är att skapa ett AppleScript som startar apparna, och sedan lägga in det i Autostart.

Jag skulle även prova med en annan användare på datorn.

Och för sakens skull; Jag har kört Catalina sedan tredje officiella betan, och har haft väldigt lite problem.

Men med det sagt, det är bättre att använda modern programvara än gammal. Men det vet du ju redan.

Det märkliga är att dom ligger i Menybaren mer körs inte bara.
Har ingen aning hur man gör ett Applescript, har provat men fattat aldrig sas:-)

Ursprungligen av carlsson:

...så förstår inte jag varför apparna inte skulle autostarta pga ålder?...

Kanske att systemanropet för autostart inte är likadant i Catalina som det var i Mavericks eller Yosemite som var aktuella då.

Att programmet är gammalt betyder inte att allt slutar fungera. Men vissa saker i operativsystemet kanske har förändrats, så att vissa saker i programmet inte fungerar längre.

Ursprungligen av CekariYH:

Det märkliga är att dom ligger i Menybaren mer körs inte bara...

Inget märkligt alls. Det måste inte vara "allt eller inget" i funktionsväg när programmet blir gammalt. Det kan mycket väl vara så att bara vissa saker slutar fungera. Det kanske kan starta, men inte utföra alla funktioner.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Inget märkligt alls. Det måste inte vara "allt eller inget" i funktionsväg när programmet blir gammalt. Det kan mycket väl vara så att bara vissa saker slutar fungera. Det kanske kan starta, men inte utföra alla funktioner.

Men dom fungerar precis som innan, bara det att jag måste starta dom en gång till manuellt sas.

Ursprungligen av CekariYH:

Men dom fungerar precis som innan, bara det att jag måste starta dom en gång till manuellt sas.

Det behöver inte vara allt eller inget - som jag skrev tidigare. I vissa program är det bara någon liten funktionalitet som försvinner. I andra fall slutar programmet fungera helt.

Det är bara att acceptera att det ofta är en dålig kombination med gamla program i nytt operativsystem. Har man tur så är det 100% funktionalitet även efter några år, men det är inget man ska räkna med.

Som sagt, prova på en annan, helt ren, användare. Kan vara nåt tillägg som krockar med något annat i kombination med Catalina.

Ursprungligen av carlsson:

Som sagt, prova på en annan, helt ren, användare. Kan vara nåt tillägg som krockar med något annat i kombination med Catalina.

Det händer på fyra av mina Catalina datorer var av en är en helt ny och ren Catalina installation.

Ursprungligen av CekariYH:

Det händer på fyra av mina Catalina datorer var av en är en helt ny och ren Catalina installation.

Då är det ju som folk redan varit inne på nånting i kombination med Catalina. Väldigt konstigt, men det finns konstigare saker i vår bransch... ?

Hitta en ny bugg:
Skulle checka och Radera (formatera) en massa äldre SATA diskar som blivit över.
Alla hamnade på skrivordet och gick att läsa.
Under Raderingen rapportera Diskverktyget att det var fel på dom och gick inte att lägga upp dom och ens titta i dom.

Provade med 4 Catalina datorer och samma sak.

Starta upp min El Capitan MBP-dator från 2009.

Alla som Catalina inte klara funkade att radera med El Capitan och var både läs- och skriv-bara både på El Capitan och Catalina.

1. Är ingen gammal app!
2. Är Apples egen app!
3. Jag gör väl fel med appen i Catalina, men gör rätt i El Capitan.

Bevaka tråden