Hej, nej inte ännu. Men jag kopplade ur en kabel som var kopplad till en av högtalarna och dom kör över WiFi ... Skall ta och kolla upp det du länkade igen!
Det bästa är att ha minst en av din Sonos-högtalare anslutna med ethernet-kabel. När du har det skapar nämligen Sonos ett eget wifi kallat SonosNet som gör att Sonos-högtalarna skickar data mellan varandra (mesh) istället för att belasta ditt wifi som din router skapar. Du kan kolla om SonosNet används genom att i Sonos-appen gå till Settings > System > About My System sen scrolla ner till Sonos System Info. Där ser du WM: 0 om respektive högtalare använder sig av SonosNet.
WM:0 means the devices are running on Sonosnet, with at least one wired component.
WM:1 means the device is running in wireless mode direct to your router's wireless network.
WM:2 means the device is connected to the Playbar using 5ghz wireless, ie it's configured as a surround speaker.
Källa: https://en.community.sonos.com/wireless-speak...
När du ändå är i Sonos-appen och har bekräftat att SonosNet används (WM: 0), gå till System > Network > Networks. Om ditt wifi som är skapat av routern finns där, radera det. Det kan skapa loopar i ditt nätverk som kan leda till network storms.
Gå även till System > Network och kolla vilken kanal som SonosNet använder. Du kan välja mellan 1, 6 och 11. Kolla upp vad ditt wifi som routern skapar använder för kanal (2.4GHz-bandet) och ställ in SonosNet att använda en annan kanal. Gör helst en scanning av närliggande wifi (2.4GHz) och välj en kanal som är så fri som det går för SonosNet. Ställ in att routern ska använda en och samma kanal den med. Ofta är routrar inställda på Auto och det är inte att rekommendera. Bättre att välja två olika här för de olika systemen så kommer de aldrig att bråka med varandra. Tänk på att IKEA kör kanal 11 för sitt mesh-nätverk som det skapar på 2.4GHz-bandet.
Ett annat bra tips gällande Sonos-högtalare är att ge alla högtalare fasta IPn satta av routern. De ska då ha IPn som ligger utanför DHCP-intervallet. Exakt hur du gör det i din router vet jag tyvärr inte.
Du kan också stämma av hur bra signalstyrka dina Sonos-högtalare har genom ett verktyg som du hittar genom att knappa in följande i en webbläsare:
http://IP-TILL-EN-HÖGTALARE:1400/support/review
Klicka sen på Network Matrix. För att få den förklarad skulle jag rekommendera att googla på typ sonos network matrix. Finns redan andra som har förklarat det bättre än vad jag kan ?
Löser inte detta dina wifi-problem så får du i alla fall en stabil Sonos-miljö. Jag har nyligen själv haft lite strul med mitt Sonos-nätverk och har implementerat allt ovan med gott resultat.