Om den du hjälper inte är datorvan eller om du behöver komma åt en dator utan att någon är där så är VNC lämpligare. Men det är krångligare at ställa in: DDNS, portforward, mm. Nackdel: detta exponerar SSH över WAN, men naturligtivs kan SSH begränsas till LAN med VPN-server, vilket tyvärr höjer svårighetsgraden ytterligare.
Sedan brukar jag tunnla flera portar samtidigt, så att man kan komma åt allt som behövs via lokala program. Ex. Finder, istället för via Skärmdelning.
Man tröttnar snabbt på att logga in med långa SSH kommandon via terminalen. Istället kör jag SSH Tunnel Manager https://www.tynsoe.org/v2/stm/.
När SSH Tunnel Manager är inställt och aktivt så ansluter du Skärmdelning mot lokalt IP och porten som angavs i SSH Tunnel Manager: ex 127.0.0.1:59001. Jag brukar lägga till ett indextal på slutet för lokal port, sedan har varje profil samma indextal som suffix på varje lokal port. Naturligtvis ändras inte extern port.
## Standardportar
VNC: TCP 5900
SMB: TCP 445
AFP: TCP 548
Bonus. Det finns mängder med appar på iOS för VNC och lösningen är mer framtidssäker än någon inbakad funktion från Apple.