Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Apple planerar att berätta om övergången till egen processor under WWDC

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Släpper de bomben på WWDC i år? Bloomberg rapporterar att Apple planerar att berätta om övergången till eget chip under årets WWDC som startar den 22 juni.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-06-09 15:22

Då får jag hoppas att min MBA 2013 håller 2-3 år till. Vill varken ha sista intel-maskinen eller första ARM.

Hoppas att de i framtiden prioriterar batteritid framför tunnare design.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-06-09 15:28

Min drömframtid: Att man om några år kan docka iphone/iPad till en extern skärm och att den då blir en regelrätt macOS-enhet.

Kan också nöja mig med att en dockad iphone visar iPad OS på externa skärmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-09 17:18
Ursprungligen av ibish:

Då får jag hoppas att min MBA 2013 håller 2-3 år till. Vill varken ha sista intel-maskinen eller första ARM.

Hoppas att de i framtiden prioriterar batteritid framför tunnare design.

Då får jag på detsamma för min MBP 2012. Även om jag överväger starkt att lämna Apple träsket.?

Håller även med om batteritiden.?

Ursprungligen av ibish:

Min drömframtid: Att man om några år kan docka iphone/iPad till en extern skärm och att den då blir en regelrätt macOS-enhet.

Kan också nöja mig med att en dockad iphone visar iPad OS på externa skärmen.

Det kan man väl i princip redan - Airplay.

Spännande med en macOS Apple prosessor... lyckas dom lika bra som med iOS så är ju lyckan gjord.
Det enda jag önskar just nu på allvar är att kunna ha två program sida vid sida på min iPhone precis som iPad kan.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-06-09 20:02
Ursprungligen av martinator:

Det kan man väl i princip redan - Airplay.

Nej nej nej inte på långa vägar likvärdig funktion.
Det han syftar på är typ Dex
https://www.samsung.com/se/apps/samsung-dex/

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-06-09 20:15

AirDex!

Ursprungligen av Innis:

Nej nej nej inte på långa vägar likvärdig funktion.
Det han syftar på är typ Dex
https://www.samsung.com/se/apps/samsung-dex/

Det var ju stiligt

Ursprungligen av mattiL:

AirDex!

Öh, har nog missat nått AirDex är ju fäkt-system typ... ?

Edit: Har inget med att fäkta att göra, skulle varit fläkt-system

Senast redigerat 2020-06-09 20:56
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-06-09 20:32
Ursprungligen av CekariYH:

Öh, har nog missat nått AirDex är ju fäkt-system typ... ?

Fäkt-system, inte mitt område det där med fäktning, värjor, sablar, wakizashi, dai katana och annat..

Ursprungligen av mattiL:

Fäkt-system, inte mitt område det där med fäktning, värjor, sablar, wakizashi, dai katana och annat..

Oops :-). Inte mitt heller...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-06-10 08:15
Ursprungligen av ibish:

Min drömframtid: Att man om några år kan docka iphone/iPad till en extern skärm och att den då blir en regelrätt macOS-enhet.

Kan också nöja mig med att en dockad iphone visar iPad OS på externa skärmen.

Exakt, det skulle jag gärna se också. Trist att som nu få nöja sig med en spegling (med bibehållet bildförhållande) via AirPlay.

Ursprungligen av martinator:

Det kan man väl i princip redan - Airplay.

Se ovan. Nu får man endast fullskärm på den externa monitorn om man spelar upp video. Själva desktopen/hemskärmen visas fortfarande med samma bildförhållande som på telefonen, vilket så klart ger enorma sorgkanter till vänster och höger. Detta måste bort och hela skärmytan ska användas.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-06-10 08:53

Om jag ansluter min iPad Pro via USB-C till en bildskärm så får jag direkt upp min padda på bildskärmen. Precis som Dex, och det utan någon extra app. Vad är det som jag missar?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-06-10 09:08
Ursprungligen av frazze:

Om jag ansluter min iPad Pro via USB-C till en bildskärm så får jag direkt upp min padda på bildskärmen. Precis som Dex, och det utan någon extra app. Vad är det som jag missar?

Jaså? Där du då har iPad:ens hemskärm som från sida till sida fyller ut bildytan på din externa skärm?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-06-10 09:56
Ursprungligen av zinned:

Jaså? Där du då har iPad:ens hemskärm som från sida till sida fyller ut bildytan på din externa skärm?

Ja, och med stöd för mus och tangentbord anslutet via USB i bildskärmen.

Skärmen är en Dell U2719DC.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-06-10 10:43
Ursprungligen av frazze:

Ja, och med stöd för mus och tangentbord anslutet via USB i bildskärmen.

Skärmen är en Dell U2719DC.

Dina bilder visar ju inte alls det som vi beskriver utan visar på precis det som vi anser att Apple bör lösa. Mailappen, som syns på bilden, fyller inte hela bildskärmens ytan utan bibehåller samma bildformat som finns på iPad:en. Något som då ger svarta sorgkanter på den externa skärmen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-06-10 10:53
Ursprungligen av zinned:

Dina bilder visar ju inte alls det som vi beskriver utan visar på precis det som vi anser att Apple bör lösa. Mailappen, som syns på bilden, fyller inte hela bildskärmens ytan utan bibehåller samma bildformat som finns på iPad:en. Något som då ger svarta sorgkanter på den externa skärmen.

Precis. Det är det jag efterfrågar, att upplösningen anpassas till externa skärmar. Och att man även ska kunna docka framtida iPhones och få ett gränssnitt anpassat för mus och tangentbord (förslagsvis att det skalas upp till iPad OS).

Hur är det idag, kan man stänga av iPads skärm och bara köra på externa skärmen? Om båda skärmarna lyser samtidigt och bara speglar varandra minskar ju användningsområdet rätt drastiskt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-06-10 10:55
Ursprungligen av ibish:

Precis. Det är det jag efterfrågar, att upplösningen anpassas till externa skärmar. Och att man även ska kunna docka framtida iPhones och få ett gränssnitt anpassat för mus och tangentbord (förslagsvis att det skalad upp till iPad OS).

Exakt, och detta har vi ju här beskrivit tydligt så det kan ju inte missuppfattas.

Ursprungligen av ibish:

Hur är det idag, kan man stänga av iPads skärm och bara köra på externa skärmen? Om båda skärmarna lyser samtidigt och bara speglar varandra minskar ju användningsområdet rätt drastiskt.

Jag vet faktiskt inte, tror dock inte det. Man har ju ingen möjlighet till input om man sätter iPad till sleep.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-06-10 16:47
Ursprungligen av frazze:

Om jag ansluter min iPad Pro via USB-C till en bildskärm så får jag direkt upp min padda på bildskärmen. Precis som Dex, och det utan någon extra app. Vad är det som jag missar?

Nej inte alls som Dex

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-06-11 09:19
Ursprungligen av zinned:

Dina bilder visar ju inte alls det som vi beskriver utan visar på precis det som vi anser att Apple bör lösa.

@ibish Har du någon kommentar här? Hade varit intressant att se om du på något magiskt sätt hade lyckats få till det som beskrivet...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-06-11 13:36
Ursprungligen av zinned:

@ibish Har du någon kommentar här? Hade varit intressant att se om du på något magiskt sätt hade lyckats få till det som beskrivet...

Skrev du till fel person nu? Har inte påstått att det går i nuläget, utan önskar funktionen framöver ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-06-12 10:33
Ursprungligen av ibish:

Skrev du till fel person nu? Har inte påstått att det går i nuläget, utan önskar funktionen framöver ?

Helt korrekt, my bad

Tanken var att skriva till @frazze, önskade ett svar där

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-06-12 11:36
Ursprungligen av zinned:

Helt korrekt, my bad

Tanken var att skriva till @frazze, önskade ett svar där

Aha! Jag vaknar... Jo, det blir inte bättre än att skärmen speglas - inte utökas (och därmed fyller hela bildskärmen). Men appar som visar video klarar däremot av att fylla hela skärmen (typ Netflix). Allt enligt vad som sagts tidigare i tråden. Man ser att när tex Netflix laddar filmen så är det med sorgkanter, men så fort videon börjar spelas upp så byter appen "storlek/upplösning" och använder hela bildskärmen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-06-12 12:36
Ursprungligen av frazze:

Aha! Jag vaknar... Jo, det blir inte bättre än att skärmen speglas - inte utökas (och därmed fyller hela bildskärmen). Men appar som visar video klarar däremot av att fylla hela skärmen (typ Netflix). Allt enligt vad som sagts tidigare i tråden. Man ser att när tex Netflix laddar filmen så är det med sorgkanter, men så fort videon börjar spelas upp så byter appen "storlek/upplösning" och använder hela bildskärmen.

Exakt.

Och detta vill vi ha ändring på så att man kan använda iOS likt DeX, på en extern bildvisare

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-06-12 12:45

Och jag vet/inser precis varför. Det beror inte på Apple utan på varje app-utvecklare. De måste lägga in stöd för olika storlekar/layouter i sina appar. Video är aldrig något problem. Vad säger ni som är iOS/iPadOS-utvecklare? Hur gör Android idag med olika storlekar på mobiler och surfplattor?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-06-12 12:52
Ursprungligen av frazze:

Och jag vet/inser precis varför. Det beror inte på Apple utan på varje app-utvecklare. De måste lägga in stöd för olika storlekar/layouter i sina appar. Video är aldrig något problem. Vad säger ni som är iOS/iPadOS-utvecklare? Hur gör Android idag med olika storlekar på mobiler och surfplattor?

Du har rätt i det men det huvudsakliga ligger i iOS och beror på Apple. Innan man ens kommer så långt att man startar en app så ser man hemskärmen, inte ens den får du upp så den använder bildvisarens tillgängliga yta utan att vara begränsad till Apple-enhetens bildförhållande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-06-12 13:23
Ursprungligen av zinned:

Du har rätt i det men det huvudsakliga ligger i iOS och beror på Apple. Innan man ens kommer så långt att man startar en app så ser man hemskärmen, inte ens den får du upp så den använder bildvisarens tillgängliga yta utan att vara begränsad till Apple-enhetens bildförhållande.

Vi kanske får en välbehövlig förbättring om tio dagar när Apple presenterar nästa iOS/ipadOS?

Skulle bli chockad om Apple själva inte ser det här som lågt hängande frukt som väntar på att bockas av vid lämpligt tillfälle.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-06-12 13:31
Ursprungligen av ibish:

Vi kanske får en välbehövlig förbättring om tio dagar när Apple presenterar nästa iOS/ipadOS?

Skulle bli chockad om Apple själva inte ser det här som lågt hängande frukt som väntar på att bockas av vid lämpligt tillfälle.

Jag hoppas du har rätt och att Apple ser användarnyttan i detta. Samtidigt kanske de anser att det skulle hämma iPads att kunna få en mycket större yta att använda sin iPhone på, dock externt. Jag vet inte, Apple tänker konstigt ibland

1
Bevaka tråden