Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linje mellan inläggen?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-12 12:20

Jag vill ha en linje mellan de olika inläggen på min blogg på Blogger. Jag får dit en linje genom att skriva <hr> omedelbart efter </ItemPage>

Men jag skulle vilja ha linjen något tjockare (samma tjocklek som runt bilderna) och i färgen color:#ffcc66

Jag provade med att skriva <hr color:#ffcc66> men det fungerade inte. Hur gör jag enklast?

Min testblogg finns på http://gorandig3.blogspot.com/

Om jag kunde få dit en vertikal linje i samma storlek och färg mellan länkarna och inläggen vore det allra bäst. Liknande men inte exakt lika som jag har på http://goranlin.blogspot.com/ men där utgick från en annan färdig mall. Tacksam för all hjälp!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-12 12:39

För att få din hr att ändra färg och tjocklek skriver du t.ex <hr size="2" color="#ffcc66">

  • Oregistrerad
  • 2006-02-12 13:10
Ursprungligen av Thomaz:

För att få din hr att ändra färg och tjocklek skriver du t.ex <hr size="2" color="#ffcc66">

Jag provde men det fungerade inte. Jag provade sen med <hr size="2":color="#ffcc66"/>
men det hjälpte inte heller. Fler förslag?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-12 17:48

Om du använder CCS så kan du göra en bottom-border för varje inlägg.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-12 18:37
Ursprungligen av Thomaz:

Om du använder CCS så kan du göra en bottom-border för varje inlägg.

Det är säkert alldeles riktigt. Problemet är att jag använder en färdig mall från Blogger som jag modifierat litet och jag kan för lite CSS (som du antar du menar och inte CCS?) för att förstå hur och var jag skriver en bottom-border. Om någon kan hjälpa mig skulle jag uppskatta det.

  • Medlem
  • 2006-02-12 19:25

det enklaste är att du gör såhär

<hr style="dina attribut här">

nu minns jag tyvärr inte exakt hur man ändrar utseendet på en <hr>-tag, men jag tror man använder border.. typ <hr style="border-width: 2px; border-style: solid; border-color: #eeaabb;">

ännu enklare är om du kan ändra i stylesheetet och lägga till
hr {
border-style: solid;
} osv..

och sen bara köra <hr>

säg till om du behöver hjälp.. jag är övertygad om att du kan lösa problemet så.. jag är bara inte helt hundra på att det är rätt css-attribut för <hr>.. funkar det inte som jag skrev här så testa bara <hr style="height: 2px; color: #ff3355;">, men jag tror det är den första..

  • Oregistrerad
  • 2006-02-12 20:47
Ursprungligen av kenny:

det enklaste är att du gör såhär

<hr style="dina attribut här">

nu minns jag tyvärr inte exakt hur man ändrar utseendet på en <hr>-tag, men jag tror man använder border.. typ <hr style="border-width: 2px; border-style: solid; border-color: #eeaabb;">

ännu enklare är om du kan ändra i stylesheetet och lägga till
hr {
border-style: solid;
} osv..

och sen bara köra <hr>

säg till om du behöver hjälp.. jag är övertygad om att du kan lösa problemet så.. jag är bara inte helt hundra på att det är rätt css-attribut för <hr>.. funkar det inte som jag skrev här så testa bara <hr style="height: 2px; color: #ff3355;">, men jag tror det är den första..

Tack för förslagen! Det första fungerade nästan utom att linjen blev svart och sen gul ut till höger där den borde slutat. Det andra förslaget funkade inte alls. Jag förstår inte var i stylesheets jag ska ändra men lijens bredd styrs nog där verkar det som. Fler förslag uppskattas!

  • Medlem
  • 2006-02-12 22:05

mja.. det är ju lite svårt att veta exakt när man inte har kollat på koden..

denna raden producerar en 2px hög rand som är helt svart längs med hela bredden, iaf i IE, har inte firefox på denna datorn, men i detta fallet bör det bli rätt..

<hr style="border-width: 2px; border-style: solid; border-color: #000000;">

jag kollade på källan till din blogg och såg att du lagt in precis en sån rad väl fast med en annan färgkod. hos mig i IE blir det likadant, fast dina streck blir vita, eller väldigt ljusa i varje fall.. testa ändra färgkoden till #000000 så ska dom nog bli svarta.. och testa kolla på sidan i nån annan browser än safari, för den kan du inte lita på..

edit: här är en variant du också kan testa
<hr style="border-width: 2px; border-style: solid; border-color: #000000;" width="100%">
eller denna, där du sätter bredden på strecket absolut med pixlar, här måste du veta hur brett du vill ha det (jag har satt 150 pixlar som exempel)
<hr style="border-width: 2px; border-style: solid; border-color: #000000; width: 150px;">

  • Oregistrerad
  • 2006-02-12 22:36
Ursprungligen av kenny:

mja.. det är ju lite svårt att veta exakt när man inte har kollat på koden..

denna raden producerar en 2px hög rand som är helt svart längs med hela bredden, iaf i IE, har inte firefox på denna datorn, men i detta fallet bör det bli rätt..

<hr style="border-width: 2px; border-style: solid; border-color: #000000;">

jag kollade på källan till din blogg och såg att du lagt in precis en sån rad väl fast med en annan färgkod. hos mig i IE blir det likadant, fast dina streck blir vita, eller väldigt ljusa i varje fall.. testa ändra färgkoden till #000000 så ska dom nog bli svarta.. och testa kolla på sidan i nån annan browser än safari, för den kan du inte lita på..

edit: här är en variant du också kan testa
<hr style="border-width: 2px; border-style: solid; border-color: #000000;" width="100%">
eller denna, där du sätter bredden på strecket absolut med pixlar, här måste du veta hur brett du vill ha det (jag har satt 150 pixlar som exempel)
<hr style="border-width: 2px; border-style: solid; border-color: #000000; width: 150px;">

Ojoj! Nu kollade jag i IE och det såg hemskt ut. I Safari blev det riktigt bra men den kunde jag ju inte lita på... Jag har hela tiden jobbat och kollat i Firefox men man får väl räkna med att de flesta läsare använder IE så jag måste fixa till det för den. Jag har en annan blogg på http://goranlin.blogspot.com/ där jag utgick från en annan mall och ändrade litet. Den klarar olika webbläsare bättre så jag kanske tar den och stoppar in denna blogg i samma mall. Och kanske försöker ändra bakgrundsfärg och textfärg... Skulle gäran slippa indragen på rubrikerna och första raden i varje stycke också. Jag har inte tid och lust att försöka lära mig CSS nu så jag får fundera på hur jag ska göra.

Tack så hjärtligt för ansträngningarna Kenny!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-13 09:13

Strunta i att fibbla med en <hr> tagg. Just den har dåligt stöd i många läsare som helt enkelt struntar i formateringen. Ta en vanlig div istället, t.ex. så här:

<div style="width:90%; height:10px; border-top: 5px solid #999999;"></div>

  • Medlem
  • 2006-02-13 09:34

inga problem, men som jag förstår det så fugnerar det fortfarande inte riktigt som tänkt? jag försökte kolla lite på källan till din sida, men det är jävkligt jobbigt att gå igenom genererad kod i en webläsare..

safari har jag aldrig riktigt kommit överens med faktiskt om jag ska vara ärlig, och jag jobbar en hel del med att få siter att snurra i alla läsare.. det betyder ju dock inte att jag är nån expert.. jag såg dock att koden importerar en jäkla massa olika stylesheets förutom det som ligger direkt i filen.. så där kan ju vara nått som kör över vissa inställningar som man som avnändare inte har tillgång till att ändra.

<div>-tagarna undviker jag dock gärna personligen.. jag använder mig uteslutande av tabeller.. men det beror helt och håller på hur källan ser ut.. förutsättningarna för dig är ju lite annorlunda eftersom du har en färdig mall att ugå ifrån..

hur är läget nu? det funkar i vissa läsare men inte i andra eller?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-13 10:32
Ursprungligen av kenny:

inga problem, men som jag förstår det så fugnerar det fortfarande inte riktigt som tänkt? jag försökte kolla lite på källan till din sida, men det är jävkligt jobbigt att gå igenom genererad kod i en webläsare..

<div>-tagarna undviker jag dock gärna personligen.. jag använder mig uteslutande av tabeller.. men det beror helt och håller på hur källan ser ut.. förutsättningarna för dig är ju lite annorlunda eftersom du har en färdig mall att ugå ifrån..

hur är läget nu? det funkar i vissa läsare men inte i andra eller?

I Firefox 1.0.7 blir det riktigt bra. Jag följde Dannes råd om div i stället för hr och när jag sen tog bort färgspecifikationen i hans förslag blev det riktigt bra. Men i IE 5.2 ser det hemskt ut. Alla åäö är fel och det mesta annat är också fel. Jag inser att hierarkin av stylesheets styr det mycket men jag kan inte CSS och förstår inte vilka delar som styr vad. Jag kör OS 10.2.8

Jag har inte tid att prova alltför mycket så jag får väl ta någon av Bloggers färdiga mallar även om jag helst skulle vilja använda modifierade som jag gjort om den fungerande i IE också.

Men varför blir åäö fel? Det borde väl inte styras av style sheets???

Senast redigerat 2006-02-13 11:00
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-13 11:40

Det var ju kul att divven funkade bättre än <hr>.

Din sida blir fel i IE5.2 eftersom sajten saknar både DTD (doctype declaration) och character encoding. Vanliga webbläsare identifierar tecknen ändå, eller kör på default. Men IE får tydligen frispel.

Så om du kan får dina sidor att börja så här:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

så ska det nog gå bättre.

(Å andra sidan: Det finns kanske en människa på miljonen som använder IE på Mac. Kanske ska du bara strunta i honom/henne?)

  • Oregistrerad
  • 2006-02-13 13:44
Ursprungligen av Danne V:

Det var ju kul att divven funkade bättre än <hr>.

Din sida blir fel i IE5.2 eftersom sajten saknar både DTD (doctype declaration) och character encoding. Vanliga webbläsare identifierar tecknen ändå, eller kör på default. Men IE får tydligen frispel.

Så om du kan får dina sidor att börja så här:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

så ska det nog gå bättre.

(Å andra sidan: Det finns kanske en människa på miljonen som använder IE på Mac. Kanske ska du bara strunta i honom/henne?)

Ja, rubrikens text blev rätt men inläggen och länkarna är fortfarande fel i IE. Mina tänkta läsare är sannolikt mest Windowsanvändare och många använder trolgen IE så jag kan inte strunta i dem!

En annan av mina testbloggar är http://goranlin2.blogspot.com/ Där blir åäö rätt och linjerna ganska bra så jag kanske jobbar vidare med den mallen. Jag argumenterar ofta att bloggar är så bra eftersom man inte behöver kunna html så jag vill bara göra så enkla anpassningar av de färdiga mallarna som möjligt.

  • Medlem
  • 2006-02-13 14:23

märkligt att åäö blir fel.. igår när jag kollade på din blogg så var det rätt med de tecknen (jag sitter på pc, så när jag snackar om IE menar jag ie på pc.. ) nu blir det helt plötsligt fel både i firefox och ie.. jag har sett detta innan i något enstaka fall, och den gemensamma nämnaren verkar vara att texterna är skrivna på en mac..

EGENTLIGEN så ska du väl inte använda åäö överhuvudtaget utan dess motsvarande html-entities.. dvs å ä och ö ..

ie på mac är riktig skit, kanske den sämsta läsaren som existerar :).. men ie på pc är helt ok.. och eftersom det blir fel hos mig här så är det något med tecknena i sig..

  • Oregistrerad
  • 2006-02-13 15:03
Ursprungligen av kenny:

märkligt att åäö blir fel.. igår när jag kollade på din blogg så var det rätt med de tecknen (jag sitter på pc, så när jag snackar om IE menar jag ie på pc.. ) nu blir det helt plötsligt fel både i firefox och ie.. jag har sett detta innan i något enstaka fall, och den gemensamma nämnaren verkar vara att texterna är skrivna på en mac..

EGENTLIGEN så ska du väl inte använda åäö överhuvudtaget utan dess motsvarande html-entities.. dvs å ä och ö ..

ie på mac är riktig skit, kanske den sämsta läsaren som existerar :).. men ie på pc är helt ok.. och eftersom det blir fel hos mig här så är det något med tecknena i sig..

Jag har klippt och klistrat i Mac mellan mina olika testbloggar det kanske förklarar teckentrasslet.

  • Medlem
  • International user
  • 2020-06-12 00:27

Varför rekomenderas jag en tråd från 2006?

Det undrar jag med. ?

1
Bevaka tråden