Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WWDC: Det här är nytt i iOS 14

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Väntan är över och WWDC är äntligen här och Apple har nu visat upp sitt kommande iOS 14.

Läs hela artikeln här

Hade inte jättestora förväntningar men bara på ”nya” Widgets och App Library blev jag väldigt positivt överraskad. Blev väldigt sugen på att prova ?
Kul att ni va snabba ut med nyheten också! Bra jobbat!
Marcus fick sin ”notification bar” för telefonen också ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-22 21:15

Länge sedan jag blev så taggad på ett nytt iOS, och jag brukar bli ganska taggad... Widgetarna känns fantastiskt. Skulle vilja haft något på hemskärmen dock.

Edit: Låsskärmen menar jag.

Senast redigerat 2020-06-22 21:48
Ursprungligen av xms67:

Skulle vilja haft något på hemskärmen dock.

Hur menar du med detta?
Widgets’arna skulle ju gå att få ut till hemskärmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-22 21:48
Ursprungligen av Sledde:

Hur menar du med detta?
Widgets’arna skulle ju gå att få ut till hemskärmen.

Fel av mig, låsskärmen menade jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-06-22 22:25

Jag får en känsla av att iOS blir för komplicerat. Kul för oss nördar med alternativ (även om jag är högst tveksam till widgets och app-listor. Försöker inte ha massa onödiga appar från första början).

Tänker mer på mina föräldrar som redan tycker att iOS är rörigt förutom när de går in och ur appar. De blev typ glada när deras iPhone 6 slutade få nya uppdateringar som de ändå inte vill ha eller använder. Tror deras tekniska nivå motsvarar ca hälften av iphone-användarna.

Ursprungligen av ibish:

Jag får en känsla av att iOS blir för komplicerat. Kul för oss nördar med alternativ (även om jag är högst tveksam till widgets och app-listor. Försöker inte ha massa onödiga appar från första början).

Tänker mer på mina föräldrar som redan tycker att iOS är rörigt förutom när de går in och ur appar. De blev typ glada när deras iPhone 6 slutade få nya uppdateringar som de ändå inte vill ha eller använder. Tror deras tekniska nivå motsvarar ca hälften av iphone-användarna.

Ja du har helt klart en poäng i det. Hyllandet av iPhone som enkel att använda försvinner mer och mer. Snart får de väl göra som samsung och erbjuda valmöjligheten till ett enklare gränssnitt för folk som bara vill ha det enkelt.

  • Medlem
  • 2020-06-22 22:42

Jag kunde inte följa eventet ikväll. Har jag förstått saken rätt att det "bara" är iPhone 8 och uppåt som kan köra iOS 14?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-06-22 23:09
Ursprungligen av ibish:

Jag får en känsla av att iOS blir för komplicerat. Kul för oss nördar med alternativ (även om jag är högst tveksam till widgets och app-listor. Försöker inte ha massa onödiga appar från första början).

Tänker mer på mina föräldrar som redan tycker att iOS är rörigt förutom när de går in och ur appar. De blev typ glada när deras iPhone 6 slutade få nya uppdateringar som de ändå inte vill ha eller använder. Tror deras tekniska nivå motsvarar ca hälften av iphone-användarna.

Ursprungligen av Sledde:

Ja du har helt klart en poäng i det. Hyllandet av iPhone som enkel att använda försvinner mer och mer. Snart får de väl göra som samsung och erbjuda valmöjligheten till ett enklare gränssnitt för folk som bara vill ha det enkelt.

Jag håller inte med. Situationen för de med sämre tekniska kunskaper förvärras inte, enligt mig, utan kommer som sämst ligga kvar på samma nivå. Det blir alltså inte automatiskt svårare utan man KAN göra det svårare, om man vill.

Ursprungligen av Dalle:

Jag kunde inte följa eventet ikväll. Har jag förstått saken rätt att det "bara" är iPhone 8 och uppåt som kan köra iOS 14?

Jag såg inget om vilka versioner som kommer få vilka funktioner/uppdateringar på några OS.
Undrar mest på klockan vilka versioner som kommer kunna uppdateras och om det är funktioner som inte kommer fungera på äldre versioner.

Edit: iOS 14 funkar ner till iPhone 6S.

Edit 2: bytte till en bättre länk
https://www.99mac.se/artikel/13465-wwdc-dessa...

Senast redigerat 2020-06-23 07:46
  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-06-22 23:14
Ursprungligen av Sledde:

Jag såg inget om vilka versioner som kommer få vilka funktioner/uppdateringar på några OS.
Undrar mest på klockan vilka versioner som kommer kunna uppdateras och om det är funktioner som inte kommer fungera på äldre versioner.

Edit: iOS 14 funkar ner till iPhone 6S.
https://macworld.idg.se/2.1038/1.736522/har-a...

När det kommer till klockan så lär det vara AW4 och uppåt.

Det enda jag var lite besviken på var att det inte nämndes om att mäta syresättningen i blodet. Har för mig att tekniken fanns redan från AW1.

Speciellt viktigt är det i samband med COVID-19. Apple storsatsar med medel mot COVID-19, t.ex Product Red.

BankID fungerar så här långt...

Ursprungligen av The Real Viking:

Det enda jag var lite besviken på var att det inte nämndes om att mäta syresättningen i blodet. Har för mig att tekniken fanns redan från AW1.

Speciellt viktigt är det i samband med COVID-19. Apple storsatsar med medel mot COVID-19, t.ex Product Red.

Vänta. Troligen (kanske) så kommer det med nästa Apple Watch
https://9to5mac.com/2020/03/08/apple-watch-bl...

Ingen som har Länsförsäkringar app och betan installerad?

Den här iOS betan lockar mycket

Edit: hialös

Suget efter att prova är riktigt stort men kommer åtminstone vänta till den publika betan innan jag möjligtvis provar. Har väntat på de nya widgetarna sen jag såg Windows phone första gången med sina tiles.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-23 08:38
Ursprungligen av Sledde:

Suget efter att prova är riktigt stort men kommer åtminstone vänta till den publika betan innan jag möjligtvis provar. Har väntat på de nya widgetarna sen jag såg Windows phone första gången med sina tiles.

Jag tänkte också på Windows phone..?. Men där Windows phone var platt och "död" ser detta ut att vara dynamiskt och levande.

Ursprungligen av BlackSmp:

Vänta. Troligen (kanske) så kommer det med nästa Apple Watch
https://9to5mac.com/2020/03/08/apple-watch-bl...

Ja, jag får vänta… men kommer den är det otroligt viktig finess som kommer att rädda många liv, speciellt COVID-19 patienter, som ofta kommer för sent till sjukhuset pga låg syresättning. Hoppas Apple kan få alla AW som kan köra WatchOS 7 att använda denna finess.

Ursprungligen av The Real Viking:

Ja, jag får vänta… men kommer den är det otroligt viktig finess som kommer att rädda många liv, speciellt COVID-19 patienter, som ofta kommer för sent till sjukhuset pga låg syresättning. Hoppas Apple kan få alla AW som kan köra WatchOS 7 att använda denna finess.

Har du någon länk till mer information kring att dagens aw skulle kunna mäta syrehalt i blodet?

Ursprungligen av Sledde:

Har du någon länk till mer information kring att dagens aw skulle kunna mäta syrehalt i blodet?

Se inlägg #14 (ovan) av BlackSmp. Där finns länken till mer information.

IOS goes Android och det vete tusan om det är något bra med det. Vi får se. ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-06-23 10:34
Ursprungligen av Zeugma:

IOS goes Android och det vete tusan om det är något bra med det. Vi får se. ?

Håller jag inte med om. Apple tar bra funktioner och gör dom bättre. Dom kan inte fortsätta ha i princip samma hemskärm sedan 2007.

Ursprungligen av Innis:

Håller jag inte med om. Apple tar bra funktioner och gör dom bättre. Dom kan inte fortsätta ha i princip samma hemskärm sedan 2007.

Och varför var det så bra innan då? Hemskärmen med mera har alltid varit fantastiska, och har inte behövt ändras, enligt Apple. Om jag letar tillräckligt kan jag säkert hitta inlägg där det försvaras varför Apple inte har infört Androidfunktioner. På goda grunder, menar jag. Men, som sagt, vi får se.

Länsförsäkringars app fungerar ??

Ursprungligen av Stellan Freij:

Länsförsäkringars app fungerar ??

Apple Pay, också?

Dold text:

Ursprungligen av Zeugma:

Apple Pay, också?

Dold text:

I wish

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-06-23 11:17
Ursprungligen av Zeugma:

Och varför var det så bra innan då? Hemskärmen med mera har alltid varit fantastiska, och har inte behövt ändras, enligt Apple. Om jag letar tillräckligt kan jag säkert hitta inlägg där det försvaras varför Apple inte har infört Androidfunktioner. På goda grunder, menar jag. Men, som sagt, vi får se.

Så du menar att något som var bra för 20år sedan är fortfarande lika bra nu? Det finns något som heter utveckling och man kan inte stå och stampa i samma fotspår. Ja det finns dom som fortfarande gnäller över att skeuformis försvann men det finns alltid bittra människor.
Naturligvis så har hemskärmen försvarats för dess enkelhet och inte göra som android att slänga in en massa funktioner.
Nu tar Apple små steg och ser till att stegen blir bra.

Ursprungligen av Innis:

Så du menar att något som var bra för 20år sedan är fortfarande lika bra nu? ...

Konstig fråga, utifrån vad jag skrev. Var skrev jag något som fick dig att svara så? Tveksamt om Iphone ens fanns på idéstadiet för 20 år sedan.

Ursprungligen av Innis:

... Det finns något som heter utveckling och man kan inte stå och stampa i samma fotspår. Ja det finns dom som fortfarande gnäller över att skeuformis försvann men det finns alltid bittra människor. ...

Inte heller där finns något som handlar om vad jag skrev. Inte vad jag kan se.

Ursprungligen av Innis:

... Naturligvis så har hemskärmen försvarats för dess enkelhet och inte göra som android att slänga in en massa funktioner. ...

Tur det!

Ursprungligen av Innis:

... Nu tar Apple små steg och ser till att stegen blir bra.

Det får vi tro!

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-06-23 11:32
Ursprungligen av Zeugma:

Konstig fråga, utifrån vad jag skrev. Var skrev jag något som fick dig att svara så? Tveksamt om Iphone ens fanns på idéstadiet för 20 år sedan.
!

Det var en analogi som jag tänkte skulle vara övertydlig men det sa bara swosh ovanför ditt huvud ?

Hemskärmen behöver utvecklas, inte revolutioneras.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-06-23 11:33
Ursprungligen av Zeugma:

Inte heller där finns något som handlar om vad jag skrev. Inte vad jag kan se.

Det gör det eftersom du inte tycker hemskärmen behöver utvecklas.

Bevaka tråden