Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så fungerar iPad med mus

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I och med kommande iPadOS kommer stöd för mus. Så här fungerar det.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-05 13:26
Ursprungligen av Redaktionen:

Tanken är inte att iPadOS skall bli musbaserat och börja konkurrera med macOS utan Apple ser det som ett hjälpmedel för dig som har svårt med touch. Men det fungerar så klart prima för oss alla att använda. Se själva!

Läs hela artikeln här

Apple har inte infört touch-skärmar på datorer eftersom det är "ergonomiskt fruktansvärt". När nya MacBook Air presenterades i oktober 2010 sa Steve Jobs bland annat att "touch-ytor vill vara horisontella". Så för en iPad i ett ställ och med tangentbord är det apple-logiskt att använda mus!

Citat:

"We've done tons of user testing on this, and it turns out it doesn't work. Touch surfaces don't want to be vertical.

It gives great demo but after a short period of time, you start to fatigue and after an extended period of time, your arm wants to fall off. it doesn't work, it's ergonomically terrible.

Touch surfaces want to be horizontal, hence pads.

For a notebook, that's why we're perfected our multitouch trackpads over the years, because that's the best way we've found to get multitouch into a notebook.

We've also, in essence, put a trackpad -- a multitouch track pad on the mouse with our magic mouse. And we've recently come out with a pure play trackpad as well for our desktop users.

So this is how were going to use multitouch on our Mac products because this (he points at someone touch laptop screen) doesn't work."

Det har jag strävat efter med mus till iPad. Blir mer ergonomiskt i synnerhet med större iPad skärmar. Tack för beskrivning med film! så pedagogisk bra.
Verkligen konstig muspekare. ?

  • Medlem
  • 2019-06-05 13:54
Ursprungligen av calinou:

Det har jag strävat efter med mus till iPad. Blir mer ergonomiskt i synnerhet med större iPad skärmar. Tack för beskrivning med film! så pedagogisk bra.
Verkligen konstig muspekare. ?

Att muspekaren ser konstig ut är inte så konstigt eftersom det inte är en vanlig muspekare. Den är avsedd för de som har svårt med touch av olika anledningar och som behöver en tydlig markering av vad de trycker på.

Åh så scroll fungerar! ?
Det var det jag var rädd för att det inte skulle göra när det bara var ”touch-baserat”

PS
Kul att ni lägger ut Apple-nyheter här innan på teknikveckan ?

Ursprungligen av Ljung:

Att muspekaren ser konstig ut är inte så konstigt eftersom det inte är en vanlig muspekare. Den är avsedd för de som har svårt med touch av olika anledningar och som behöver en tydlig markering av vad de trycker på.

Vilka är dom egentligen?
Sanningen är väl att det var feltänkt från början med stora pekskärmar ihop med tangentbord.
Det kommer säkert nya uppdateringar med normala muspekare. ?

Senast redigerat 2019-06-05 16:58
  • Medlem
  • 2019-06-05 16:59
Ursprungligen av calinou:

Vilka är dom egentligen?
Sanningen är väl att det var feltänkt från början med stora pekskärmar ihop med tangentbord.

Eftersom det tydligen (jag har ingen egen erfarenhet av iOS 13) ligger under "Hjälpmedel" så antar jag att de riktar sig till användare som har svårt på något sett att peka med fingret på skärmen och behöver hjälp med detta.

Hade det varit avsett som ett fullständigt musstöd så hade nog Hairforce nämnt det under keynoten.

Ursprungligen av Mackan1984:

Åh så scroll fungerar! ?

Ja, men inte överallt - exempelvis fungerar det inte att scrolla med mushjulet i Safari (ännu ?)

Testar detta själv nu på en 12.9 iPad Pro (2018) tillsammans med en bluetooth mus - fungerar bra, men inte perfekt ?

Ursprungligen av Pulver:

Ja, men inte överallt - exempelvis fungerar det inte att scrolla med mushjulet i Safari (ännu ?)

Testar detta själv nu på en 12.9 iPad Pro (2018) tillsammans med en bluetooth mus - fungerar bra, men inte perfekt ?

Fasen det var i safari det var viktigt ju...

Ursprungligen av Mackan1984:

Fasen det var i safari det var viktigt ju...

Ja, det tycker jag också - men du kan fortfarande hålla in musknappen och scrolla genom att ”dra” upp eller ned.

Kan ju fixas i framtida uppdateringar - detta är ju beta 1 än så länge.

Edit: nu ändrar jag mig - du kan scrolla i Safari med scrollhjulet, men det fungerade inte för mig med en mus inkopplad via bluetooth.

Nu testar jag en annan mus via usb-c och då fungerar det ?

  • Medlem
  • 2019-06-06 12:47
Ursprungligen av Mackan1984:

Fasen det var i safari det var viktigt ju...

Hur länge har du väntat på detta ?

Ursprungligen av PaO:

Hur länge har du väntat på detta ?

Nja inte så länge egentligen.
Enda anledningen är att jag vill ha lite distans ibland när jag vräker ut mig i soffan eller i sängen och slösurfar. ?
Tanken skapade möjlighet som skapade önskan.

Får hoppas inte muspekaren ska se ut sådär eller att man kan byta isåfall.

  • Superhjälte
  • 2019-06-06 20:09
Ursprungligen av hunden:

Får hoppas inte muspekaren ska se ut sådär eller att man kan byta isåfall.

Den är ett hjälpmedel för de som av någon anledning inte kan använda ett finger – och liknar därför ett finger. Även därför som inställningen aktiveras under Inställningar > Allmänt > Hjälpmedel och inte Inställningar > Mus.

Ursprungligen av Zop:

Den är ett hjälpmedel för de som av någon anledning inte kan använda ett finger – och liknar därför ett finger. Även därför som inställningen aktiveras under Inställningar > Allmänt > Hjälpmedel och inte Inställningar > Mus.

Det kanske hjälper dom ändå inte med en sådan muspekare. ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-06-26 15:28

Väcker en ett år gammal tråd till liv, med denna video från WWDC 2020.

Design for the iPadOS pointer

Intressant att ta del av tänket bakom att införa mus i ett gränssnitt gjort för fingrar. Att använda pixelprecisionen hos en traditionell muspekare kan faktiskt ge mer feltryck och otydlighet i ett gränssnitt anpassat för fingerprecision.

Ursprungligen av Ljung:

Att muspekaren ser konstig ut är inte så konstigt eftersom det inte är en vanlig muspekare. Den är avsedd för de som har svårt med touch av olika anledningar och som behöver en tydlig markering av vad de trycker på.

Nu ett år senare är det uppenbart att den grå pricken till muspekare är här för att stanna och är utvecklad även för alla oss ”normalstörda” ?.

1
Bevaka tråden