Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-02-19 21:34

Väntar på att OKQ8 Visa ska få tummen ur.. (armen ur tarmen nuförtiden)

  • Superhjälte
  • 2020-02-20 07:44
Ursprungligen av IngoX:

Idag har Apple uppdaterat sin lista med så att Swedbank finns med. Även lagt till Volvofinans och Swedbank i de baltiska länderna.
https://support.apple.com/en-us/HT206637

Listan börjar bli lång. Snart får de börja lista (hänga ut) de som inte finns med i stället.

Ursprungligen av mattiL:

Väntar på att OKQ8 Visa ska få tummen ur.. (armen ur tarmen nuförtiden)

OKQ8 stödjer ju inte kontaktlösa betalningar överhuvudtaget så steget till Apple Pay känns väl rätt långt tyvärr.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-02-24 09:12
Ursprungligen av Sir N.:

Dieselbilen fick jag köra en omväg för att tanka en gång i veckan. Plus att det tog väl minst 5 minuter att starta pumpen och fylla bränsle. Och ibland fick man köa också eller att pumpen var trasig så man fick åka någon annanstans.

Köra en omväg för att tanka? En enda pump?

Var bor du? På månen?

Frågade nyligen OKQ8 om just kontaktlösa betalningar i butik och fick följande svar:

Citat:

Vi arbetar ständigt med förbättringar och att hänga med i alla moderniteter. Vi arbetar just nu med att få ut detta på alla våra bemannade stationer, detta beräknas finnas på våra inomhusterminaler under våren 2020.
Självklart vill vi att det ska gå snabbt, enkelt och säkert att betala hos oss så detta är självklart ett prioriterat område.
/Vänliga hälsningar Sandra, OKQ8 Kundservice

Ursprungligen av Sperious:

OKQ8 stödjer ju inte kontaktlösa betalningar överhuvudtaget så steget till Apple Pay känns
väl rätt långt tyvärr.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-02-24 17:06
Ursprungligen av nikbr998:

Frågade nyligen OKQ8 om just kontaktlösa betalningar i butik och fick följande svar:

Inte det svar jag fick för någon vecka sedan:

OKQ8
Hej,
Vi tittar såklart på alla olika x-paylösningar för våra kort framöver, oavsett om det är för Apple, Samsung eller Google. Just nu finns det dock ingen exakt tidsplan för detta. Samtidigt ser vi att efterfrågan från kunderna så smått har börjat att öka så det närmar sig. Du får hålla utkik helt enkelt
/Med vänliga hälsningar Sandra OKQ8 Kundservice

Det verkar som att vi inte har ställt samma fråga

Jag undrade när de kommer att stödja kontaktlösa betalningar i sina kortterminaler i butik. Det är en av få butiker jag regelbundet handlar i som ännu inte stödjer det.

Du tycks ha frågat när de kommer stödja mobilbetalningar för sitt kreditkort. Jag har sedan länge sagt upp OKQ8-kortet. Har bara kort som stödjer Apple pay nu

Ursprungligen av mattiL:

Inte det svar jag fick för någon vecka sedan:

OKQ8
Hej,
Vi tittar såklart på alla olika x-paylösningar för våra kort framöver, oavsett om det är för Apple, Samsung eller Google. Just nu finns det dock ingen exakt tidsplan för detta. Samtidigt ser vi att efterfrågan från kunderna så smått har börjat att öka så det närmar sig. Du får hålla utkik helt enkelt
/Med vänliga hälsningar Sandra OKQ8 Kundservice

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-02-24 18:23
Ursprungligen av nikbr998:

Det verkar som att vi inte har ställt samma fråga

Jag undrade när de kommer att stödja kontaktlösa betalningar i sina kortterminaler i butik. Det är en av få butiker jag regelbundet handlar i som ännu inte stödjer det.

Du tycks ha frågat när de kommer stödja mobilbetalningar för sitt kreditkort. Jag har sedan länge sagt upp OKQ8-kortet. Har bara kort som stödjer Apple pay nu

Helt rätt, jag fokuserade mer på Wallet.

10 Dec 2019 · ·
Hejsan, när kan jag lägga in mitt OKQ8 Visa i Apple Wallet?
Nu går det inte iallafall..

Ursprungligen av zinned:

Köra en omväg för att tanka? En enda pump?

Var bor du? På månen?

Ja, det är klart det blir en omväg. Bensinpumpen har man inte hemma så som man har laddboxen. Och pumparna står ju inte mitt i resvägen. Sen om det blir hundra meters omväg eller många kilometer (mil?) extra, det beror ju på vart man bor och vart man ska.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-02-24 21:31

Det finns många fler mackar än laddplatser

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-06-25 20:51

Ni med St1, bemärk att de inför en ny funktion:
"dessutom infört en funktion som gör att dina kortuppgifter uppdateras automatiskt på tjänster där du registrerat ditt kort, exempelvis Spotify och Netflix.
På detta sätt slipper du lägga in dem på nytt om eller när du byter kortnummer."

Så räkna inte med att tjänsterna slutar ta betalt när kortet byts.

Ursprungligen av reboot81:

Ni med St1, bemärk att de inför en ny funktion:
"dessutom infört en funktion som gör att dina kortuppgifter uppdateras automatiskt på tjänster där du registrerat ditt kort, exempelvis Spotify och Netflix.
På detta sätt slipper du lägga in dem på nytt om eller när du byter kortnummer."

Så räkna inte med att tjänsterna slutar ta betalt när kortet byts.

Fast om man inte vill ha Spotify eller Netflix längre är det väl lättare (och bättre) att säga upp det än att byta kort?!

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-06-25 21:49
Ursprungligen av Hank Solo:

Fast om man inte vill ha Spotify eller Netflix längre är det väl lättare (och bättre) att säga upp det än att byta kort?!

Jag har ju inte provat Netflix eller Spotify, men ibland kan det vara betydligt lättare att byta kort mot nytt än att avregistrera sig från vissa tjänster.

  • Medlem
  • Lund
  • 2020-06-25 22:08

Curve ar uppdaterat appen så man slipper vänta på det fysiska kortet för ApplePay.

Ursprungligen av Gäddnos:

Jag har ju inte provat Netflix eller Spotify, men ibland kan det vara betydligt lättare att byta kort mot nytt än att avregistrera sig från vissa tjänster.

Rent allmänt så föredrar jag att förnyelse och uppdatering inte sker automatiskt. Speciellt när det gäller mina kort

  • Medlem
  • 2020-07-07 22:34
Ursprungligen av csab1:

Hej,
jag har inte haft något bensinkort innan men funderar på att skaffa det.
Hittade den här artikeln som pratar om t.ex. Circle K som bästa bensinkortet https://finanso.se/bensinkort-2019/.
Jag tankar själv mycket på Circle K men tycker inte att bonusarna är direkt lockande. Finns det andra, t.ex. storbankerna, som kan fungera bättre som bensinkort hos Circle K?

Länken funkar inte längre. Här finns den uppdaterade versionen för i år> https://finanso.se/bensinkort/.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-06 10:58

Handelsbanken stödjer äntligen Apple Pay. Woohoo.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-06 11:07

Vad är det så bra med Apple Pay att alla vill ha det? Varför duger inte ett vanligt kreditkort?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-06 11:12
Ursprungligen av timofej:

Vad är det så bra med Apple Pay att alla vill ha det? Varför duger inte ett vanligt kreditkort?

Man slipper plånboken. Säkrare då ditt kortnummer aldrig når handlaren och därmed inte kan komma på avvägar. Du slipper komma ihåg PIN-koden till kortet då du legitimerar dig med tex fingeravtryck eller FaceID. Ska du betala på krogen vid bardisken så behöver du inte exponera din PIN-kod.

Om man tycker det är värt det får väl var och en avgöra.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-10-06 11:13
Ursprungligen av timofej:

Vad är det så bra med Apple Pay att alla vill ha det? Varför duger inte ett vanligt kreditkort?

Jag tycker det är väldigt smidigt att klicka två gånger på klockan och hålla fram den mot kortterminalen. Och inte leta upp kortet i någon ficka och ta upp kortet ut kortfodralet, och sen lägga tillbaka i fodralet och böka ner i fickan efteråt.

Edit: smidigt i webshoppar också där man chekar ut utan att behöva skriva in sin adress, bara välja ApplePay som betalningsalternativ och godkänna med touchid

Ursprungligen av xenumason:

Lyssnar på Apples Earnings Conference Call och Tim sade att Apple Pay kommer till Sverige före årets slut. Woohoo!

Handelskbanken i klockan nu!

Och en enkel verifieringsprocess

Kan man lita på att det är säkert med att använda sig Apple Pay på sin mobil?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-10-06 12:26

Ja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-06 12:29
Ursprungligen av ulan99:

Man slipper plånboken. Säkrare då ditt kortnummer aldrig når handlaren och därmed inte kan komma på avvägar. Du slipper komma ihåg PIN-koden till kortet då du legitimerar dig med tex fingeravtryck eller FaceID. Ska du betala på krogen vid bardisken så behöver du inte exponera din PIN-kod.

Om man tycker det är värt det får väl var och en avgöra.

Ursprungligen av Gäddnos:

Jag tycker det är väldigt smidigt att klicka två gånger på klockan och hålla fram den mot kortterminalen. Och inte leta upp kortet i någon ficka och ta upp kortet ut kortfodralet, och sen lägga tillbaka i fodralet och böka ner i fickan efteråt.

Edit: smidigt i webshoppar också där man chekar ut utan att behöva skriva in sin adress, bara välja ApplePay som betalningsalternativ och godkänna med touchid

Tack för klargörandet! Men som ulan99 skriver var och en avgör om det är värt det. Själv föredrar jag cash back bonusar, försäkringar etc som mitt kort ger. Och jag är inte orolig över att någon missbrukar mitt kort för att man ersätts om någon handlat på kortet olovligt.

Accepterar alla butiker Apple Pay numera? Och även på nätet? Eller är det som AmEx som funkar bara ibland och man ändå måste ha ett riktigt kort?

Jag har plånbok med betalkort och ID (körkort) i. Bara mobilen skulle funka om jag alltid har med den, men det har jag inte. Skönt att få vara garanterat i fred ibland. Dessutom finns det ingen ID-lösning än för mobilen, så måste jag ändå ha med plånboken med ID i, så kan jag lika gärna ha betalkortet också, och använda det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-06 12:43
Ursprungligen av Zeugma:

Jag har plånbok med betalkort och ID (körkort) i. Bara mobilen skulle funka om jag alltid har med den, men det har jag inte. Skönt att få vara garanterat i fred ibland. Dessutom finns det ingen ID-lösning än för mobilen, så måste jag ändå ha med plånboken med ID i, så kan jag lika gärna ha betalkortet också, och använda det.

Exakt mina tankar också! Plus att jag har ett SL kort och ett passeringskort till jobbet i plånboken. Och med kontaktlösa terminaler behöver jag inte ens ta fram kortet från plånboken och trycker bara på "klar" om beloppet understiger 300(?) spänn.

Men jag vill inte starta ett krig här. Frågade bara för att få reda på om det fanns något som skulle få mig också vilja skaffa mig Apple Pay. Men det får dröja.

Ursprungligen av timofej:

Exakt mina tankar också! Plus att jag har ett SL kort och ett passeringskort till jobbet i plånboken. Och med kontaktlösa terminaler behöver jag inte ens ta fram kortet från plånboken och trycker bara på "klar" om beloppet understiger 300(?) spänn.

Men jag vill inte starta ett krig här. Frågade bara för att få reda på om det fanns något som skulle få mig också vilja skaffa mig Apple Pay. Men det får dröja.

Ja, precis, man har andra kort också. För egen del gymkort (ska visas upp på begäran) och bibliotekskort (måste skannas vid boklån). Så plånboken kommer jag inte undan.
Det kanske finns de som skakar på huvudet åt oss, men jag menar att alla får gilla olika och gör så berättigat utifrån sina egna förutsättningar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-10-06 12:50
Ursprungligen av timofej:

Accepterar alla butiker Apple Pay numera? Och även på nätet? Eller är det som AmEx som funkar bara ibland och man ändå måste ha ett riktigt kort?

Om plastkortet som Apple Pay är kopplat till funkar att blippa trådlöst med i butiken, så funkar Apple Pay i den butiken.

Dvs i stort sett överallt numera. Förutom exempelvis Hornbach där du fortfarande måste stoppa i plastkortet i springan...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-10-06 12:53

Så här är det med alla tekniska framsteg. En del vill ha nyaste tekniken direkt. Vissa ser inte fördelarna, andra är misstänksamma, en tredje vill att barnsjukdomar skall fixas osv. Man kan tycka vad man vill om alla dessa typer men som jag ser det så finns det fördelar med att ligga i täten och rätt många nackdelar med att vänta för länge.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-06 13:43
Ursprungligen av timofej:

Och jag är inte orolig över att någon missbrukar mitt kort för att man ersätts om någon handlat på kortet olovligt.

Är det någon gång man kan ha skäl att vara orolig för sådant så är det om man använder traditionella betalkort. Aldrig någonsin med Apple Pay. Hela betalningsprocessen är helt anonymiserad i jämförelse med ett traditionellt betalkort. Du behöver heller aldrig bli ersatt med några pengar då du aldrig kommer hamna i det läget, vilket man enkelt kan göra med ett traditionellt betalkort.

Så nej, du har fel för dig här

Bevaka tråden