Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WWDC: Det här är nytt i iOS 14

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Innis:

Det var en analogi som jag tänkte skulle vara övertydlig men det sa bara swosh ovanför ditt huvud ? ...

Det gjorde det sannerligen.

Ursprungligen av Innis:

... Hemskärmen behöver utvecklas, inte revolutioneras.

Helt enig.

Ursprungligen av Innis:

Det gör det eftersom du inte tycker hemskärmen behöver utvecklas.

Det gör jag inte. Du läser in vad du vill i vad jag skriver, verkar det som. Det kanske räcker med att jag inte delar din entusiasm så kan jag tillvitas vilken annan uppfattning som helst?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-06-23 11:43
Ursprungligen av Zeugma:

Det gjorde det sannerligen.
Helt enig.
Det gör jag inte. Du läser in vad du vill i vad jag skriver, verkar det som. Det kanske räcker med att jag inte delar din entusiasm så kan jag tillvitas vilken annan uppfattning som helst?

Njae nu lägger du ord och åsikter på mig som jag inte visat eller sagt.
Jag är positiv till att dom utvecklar hemskärmen men det är långt till att jag är entusiasmisk.

Ursprungligen av Innis:

Njae nu lägger du ord och åsikter på mig som jag inte visat eller sagt. ...

Jag känner igen det där.

Ursprungligen av Innis:

... Jag är positiv till att dom utvecklar hemskärmen men det är långt till att jag är entusiastisk.

Samma här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-06-23 13:34

Ser det inte lite väl rörigt och fult ut med apples egna skärmdumpar på hemskärmen med widgets bland apparna? Ser mer ut som kinesisk android som härmar iOS.

Är inte övertygad. Kommer nog inte använda widgets på det sättet. Kommer behålla första hemskärmen med bara appar och blanda andra hemskärmen med mappar och enstaka widget (eller bara använda befintliga widget-sidan till vänster).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-06-23 13:41

Gillar inte heller app library. Det är något med det som inte känns logiskt, utan mer som ett abstrakt lager.

Åtminstone skulle jag vilja att det syntes som en egen punkt nere vid punkterna som visar antal hemskärmar.

Ursprungligen av ibish:

Gillar inte heller app library. Det är något med det som inte känns logiskt, utan mer som ett abstrakt lager.

Åtminstone skulle jag vilja att det syntes som en egen punkt nere vid punkterna som visar antal hemskärmar.

App Library är ungefär som en illustrerad sökning och samtidigt gömma antalet hemskärmar. Jag är inte så störd över dem men jag kan tänka att det finns en hel del personer som störs över många hemskärmar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-23 19:27

Jag tyckte de pratade om mig igår. App Library är en prefekt funktion för mig! ?

Kan ju berätta att direkt när man klickat igenom välkommen osv efter installationen så ser det exakt likadant ut som innan uppdateringen... jag säger det igen: exakt likadant ut... sen kan man ändra om man vill

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-06-23 21:36
Ursprungligen av Stellan Freij:

Kan ju berätta att direkt när man klickat igenom välkommen osv efter installationen så ser det exakt likadant ut som innan uppdateringen... jag säger det igen: exakt likadant ut... sen kan man ändra om man vill

Så är det alltid, inget konstigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-06-23 21:37
Ursprungligen av xms67:

Jag tyckte de pratade om mig igår. App Library är en prefekt funktion för mig! ?

Vi är alla olika Jag kommer aldrig ha glädje av den, jag söker upp i stort sett varje app. Går sjukt mycket snabbare.

Ursprungligen av zinned:

Vi är alla olika Jag kommer aldrig ha glädje av den, jag söker upp i stort sett varje app. Går sjukt mycket snabbare.

Det är ungefär min strategi också - att söka - men det finns vissa fördelar med App Library - eller snarare att gömma apparna. Det går ganska snabbt att känna en viss tillfredsställe med att det blir färre sidor - och det hindrar inte min normala sökning samtidigt som det går snabbare att få en överblick om jag nu någon gång inte vill söka (för att jag kanske inte riktigt kommer ihåg vad appen heter)

Fördelen är väl just valfriheten - det hindrar inte gamla metoder samtidigt som det introducerar ett enkelt alternativ

Men en sak verkar inte ändras. Nytt OS, ny beta, batteriförbrukningen går upp. Blir intressant att se hur klockan kommer att bete sig. Ska använda den för sömnspårning för första gången i natt

Klockan är laddad och klar...

Ursprungligen av zinned:

Så är det alltid, inget konstigt.

Det var mest förtydligande till övriga i tråden som siade om problem med försvårande...

App Library kommer jag att älska... lika enkelt att hitta som att söka i ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-24 08:07
Ursprungligen av zinned:

Vi är alla olika Jag kommer aldrig ha glädje av den, jag söker upp i stort sett varje app. Går sjukt mycket snabbare.

Jag söker också normalt upp alla appar jag inte har i muskelminnet. Men ibland kan i alla fall jag titta igenom alla hopplösa appar jag har och då hittar jag någon användbar som jag glömt och ibland glömmer jag namnet på en app, då blir detta en fin funktion. Tror jag.

Senast redigerat 2020-06-24 08:26
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-06-24 13:58
Ursprungligen av ibish:

Gillar inte heller app library. Det är något med det som inte känns logiskt, utan mer som ett abstrakt lager.

Åtminstone skulle jag vilja att det syntes som en egen punkt nere vid punkterna som visar antal hemskärmar.

En bra grej App library bidrar till är att kunna visa/dölja hemskärmar beroende på situation. Det var the Verge som nämnde idén. Typ att dölja sidor med jobb-appar på helgen osv. Det låter smart. Kanske får omvärdera min åsikt om det finns fler praktiska användningsområden.

Man blir kanske mindre noggrann med vilka appar man har kvar på telefonen om de inte tar visuell plats bland vanliga ikonerna?

Hittills har jag varit strikt med vilka appar jag haft på telefonen. Tagit bort alla appar som används sällan (t.ex. Skatteverket som jag bara använt en gång per år). Nu kan den lika väl finnas kvar på app-listan?

  • Superhjälte
  • 2020-06-24 15:18

Går det att byta kategori på en app i Appbibliotek (App Library)? Tycker att den automatiska sorteringen av appar lämnar en del att önska.

Verkar inte heller gå att radera en app utan att lägga till den på hemskärmen först.

Ursprungligen av Zop:

Går det att byta kategori på en app i Appbibliotek (App Library)? Tycker att den automatiska sorteringen av appar lämnar en del att önska.

Verkar inte heller gå att radera en app utan att lägga till den på hemskärmen först.

Långt tryck så...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-06-26 09:55
Ursprungligen av BlackSmp:

App Library är ungefär som en illustrerad sökning och samtidigt gömma antalet hemskärmar. Jag är inte så störd över dem men jag kan tänka att det finns en hel del personer som störs över många hemskärmar

iPhone är ju personlig. Man får ju inte många hemskärmar per automatik, utan man skapar dem ju själv. Så att bli störd över att man har skapat en massa hemskärmar....?
Jag tycker att lägga apparna i mappar funkar bra, då bestämmer jag själv vilka appar "som hör ihop" eller som jag vill ha i en viss mapp.
Även att skapa en eller ett par mappar för jobb-appar är ju enkelt, som man inte behöver se på helgen.

Ursprungligen av kenjon:

iPhone är ju personlig. Man får ju inte många hemskärmar per automatik, utan man skapar dem ju själv. Så att bli störd över att man har skapat en massa hemskärmar....?
Jag tycker att lägga apparna i mappar funkar bra, då bestämmer jag själv vilka appar "som hör ihop" eller som jag vill ha i en viss mapp.
Även att skapa en eller ett par mappar för jobb-appar är ju enkelt, som man inte behöver se på helgen.

Så, först börjar du med att säga att Iphone är personlig sedan fortsätter du med att inte förstå de som gör på ett annat sätt än du?

Det är en ny feature som kommer. Några kommer gilla den, andra kommer inte märka något, andra kommer kanske aktivt ogilla den, vissa kanske inte bryr sig. Det är som det brukar vara.

Och det där med att hålla ordning med att skapa mappar... Jag har sett tillräckligt många skrivbord på PC och Mac för att inse att det finns oväntat gott om personer som inte begriper konceptet med mappar...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-06-27 11:26

Jag fattar inte hur du kan tolka mitt inlägg så?
Om mapparna hade skapats utan att man hade gjort något själv kan jag förstå att man kan bli störd.
Om man själv skapar mapparna, och sedan tycker att man blir störd på mapparna man har skapat, tycker jag verkar konstigt. Det är ju bara att låta bli att skapa dem då?
Men troligen pratar vi om varandra...

Ursprungligen av BlackSmp:

BankID fungerar så här långt...

Tröttsamt att Telias play aldrig verkar funka när det är dags för betauppdateringar. Det har varit samma dom senaste typ 2 åren.

Ursprungligen av westerlu77:

Tröttsamt att Telias play aldrig verkar funka när det är dags för betauppdateringar. Det har varit samma dom senaste typ 2 åren.

Kan bara hålla med... har en iPad Pro som jag vill installera 14 på ?

Ursprungligen av Stellan Freij:

Kan bara hålla med... har en iPad Pro som jag vill installera 14 på ?

Ingen skillnad i beta2 heller..

Bank-id funkar fortfarande i beta2, skönt!?

SMHI verkar ha gett upp däremot

Ursprungligen av westerlu77:

Tröttsamt att Telias play aldrig verkar funka när det är dags för betauppdateringar. Det har varit samma dom senaste typ 2 åren.

Värst för mig är att TVOs också dödade Telia Play...

Edit: Telia play fungerar i tvos beta2

Precis som vanligt så har vi alla olika preferenser om nya och gamla funktioner inom iOS. Efter ett år med Android så har jag saknat valmöjligheterna som det OS:et erbjuder och tar med glädje emot iOS 14.

Men.... jävla Apple! ... av någon idiotisk anledning så kommer man inte fritt kunna lägga widgets och appar var man vill på hemskärmen. De kommer som förut att lägga sig i prydlig ordning uppe till vänster och fylla på.

Jag vill ha en widget längst upp och några få appar nere. Jag gillar när min hemskärm är "ren" och vill t ex kunna se bakgrundsbilden. Ibland.

Ursprungligen av iTiger:

Precis som vanligt så har vi alla olika preferenser om nya och gamla funktioner inom iOS. Efter ett år med Android så har jag saknat valmöjligheterna som det OS:et erbjuder och tar med glädje emot iOS 14.

Men.... jävla Apple! ... av någon idiotisk anledning så kommer man inte fritt kunna lägga widgets och appar var man vill på hemskärmen. De kommer som förut att lägga sig i prydlig ordning uppe till vänster och fylla på.

Jag vill ha en widget längst upp och några få appar nere. Jag gillar när min hemskärm är "ren" och vill t ex kunna se bakgrundsbilden. Ibland.

Exakt så!

  • Superhjälte
  • 2020-07-09 11:00
Ursprungligen av iTiger:

Jag vill ha en widget längst upp och några få appar nere. Jag gillar när min hemskärm är "ren" och vill t ex kunna se bakgrundsbilden. Ibland.

Lösning: lägg en widget längst upp och fyra appar i dockan.

Ursprungligen av Zop:

Lösning: lägg en widget längst upp och fyra appar i dockan.

Det är tyvärr bara en halv lösning. Jag skulle vilja ha en rad till med appar förutom de i dockan.

Men tack för ditt inlägg.

Bevaka tråden