Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpguide: Köpa nu eller avvakta?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Går du runt i köptankar och funderar över om när den rätta tidpunkten är? Vi ska försöka ge dig en gissning i när det kan tänkas vara dags att hålla i pengarna och när det är fritt fram att köpa din nästa produkt från Apple.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2020-07-14 20:20

Bra och välskriven guide. Har funderar på AirPods Pro ett tag nu, man var orolig att det skulle komma nya snart. Nu känner jag mig säkrare så det blir nog ett köp snart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-07-14 21:21

Ambitiös artikel.

Själv har jag alltid använt https://buyersguide.macrumors.com/

Den här skulle ni inte hitta förrän den var färdig ju ?
Tack för uppskattningen iaf

Så nu är artikeln uppe igen på riktigt.
Tanken är att den ska uppdateras kontinuerligt och finnas lätt tillgänglig för er. ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-07-18 11:58

Tycker samtliga macar skulle ha ”försiktigt köp” med tanke på att vi nu vet att övergång till ARM är på gång.
Eller åtminstone en brasklapp om det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-07-18 12:30
Ursprungligen av Json_81:

Tycker samtliga macar skulle ha ”försiktigt köp” med tanke på att vi nu vet att övergång till ARM är på gång.
Eller åtminstone en brasklapp om det.

Nja. Apple kommer att ha stöd för Intel under lång tid.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-07-18 19:21
Ursprungligen av iSweden:

Nja. Apple kommer att ha stöd för Intel under lång tid.

Det är skillnad på att ha stöd och att vara ett bra köp. Jag personligen skulle inte rekommendera någon att köpa Mac tills övergången är genomförd.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-07-18 21:40
Ursprungligen av iSweden:

Nja. Apple kommer att ha stöd för Intel under lång tid.

Ursprungligen av ibish:

Det är skillnad på att ha stöd och att vara ett bra köp. Jag personligen skulle inte rekommendera någon att köpa Mac tills övergången är genomförd.

Precis som ibish skriver.
Och även om Apple kommer ha stöd så finns det frågetecken kring annan mjukvara.
Säger inte att man ska avråda från köp men det är helt klart något man ska väga in att det är stora grejer på gång relativt snart.

Ursprungligen av Json_81:

Precis som ibish skriver.
Och även om Apple kommer ha stöd så finns det frågetecken kring annan mjukvara.
Säger inte att man ska avråda från köp men det är helt klart något man ska väga in att det är stora grejer på gång relativt snart.

Jag tror ju snarare det är annan mjukvara än Apples som kommer att stödja Mac med Intel de närmsta 8-10 åren med ett macOS som kanske ser uppdateringar i 4-5 år till för Intel.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-07-18 22:26
Ursprungligen av MarcusLarsson:

Jag tror ju snarare det är annan mjukvara än Apples som kommer att stödja Mac med Intel de närmsta 8-10 åren med ett macOS som kanske ser uppdateringar i 4-5 år till för Intel.

Tror är nyckelordet där.

Oavsett om allt och alla lovar mjukvarustöd de kommande decennierna tycker jag en köpguide ska ta upp att om 4-5 månader kommer det börja dyka upp datorer med ARM-processorer. Vi vet ju relativt lite om vad det kommer innebära men en lågoddsare är ju rejält mycket bättre batteritid vilket inte har ett dugg med mjukvarustöd att göra.

Ursprungligen av Json_81:

Tror är nyckelordet där.

Oavsett om allt och alla lovar mjukvarustöd de kommande decennierna tycker jag en köpguide ska ta upp att om 4-5 månader kommer det börja dyka upp datorer med ARM-processorer. Vi vet ju relativt lite om vad det kommer innebära men en lågoddsare är ju rejält mycket bättre batteritid vilket inte har ett dugg med mjukvarustöd att göra.

Det vi kan gå på är övergången från PowerPC till intel och där skeppade Apple ut uppdateringar från januari 2006-juli 2011 till PowerPC.
Programvaran tog upp till 3 år att portas från stora utvecklare så som Microsoft och Adobe. Mindre utvecklare kommer att behöva ännu mer tid och resurser.
Det finns inte ett enda program för apputvecklare eller spelutvecklare för varken iOS eller iPadOS än, i jämförelse finns det mängder till macOS. Dessutom har man möjligheten att installera Windows till skillnad från Mac med Apple Silicon vilket öppnar dörrar för ännu mer mjukvara och program.
Självklart finns det massor med fördelar i övergången till ARM så som batteritid som du nämner, men vägen dit kommer inte att vara helt smärtfri och vi har redan idag en ARM-baserad dator i form av iPad. Med bra batteritid och utan fläktar med massor av processorkraft men ändå sitter de flesta och säger att programvaran inte riktigt är där än för att byta ut våra datorer eller att sköta många av våra yrken.

Men absolut planen är att göra en fjärde sida där Apple Silicon tas upp, nu valdes att artikeln släpps innan när vi egentligen har väldigt lite att gå på.
Tro mig när jag säger att din kritik är befogad men jag är helt säker på att om du köper en Mac idag så kommer du att kunna använda den i 8 år framåt för dina behov, och du kommer att slippa det mest besvärliga i övergången för en Apple Silicon-Mac som kommer att kantas av barnsjukdomar och kompromisser innan du kan njuta fullt ut av den.

Senast redigerat 2020-07-18 23:26
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-07-18 23:52
Ursprungligen av MarcusLarsson:

Men absolut planen är att göra en fjärde sida där Apple Silicon tas upp, nu valdes att artikeln släpps innan när vi egentligen har väldigt lite att gå på.
Tro mig när jag säger att din kritik är befogad men jag är helt säker på att om du köper en Mac idag så kommer du att kunna använda den i 8 år framåt för dina behov, och du kommer att slippa det mest besvärliga i övergången för en Apple Silicon-Mac som kommer att kantas av barnsjukdomar och kompromisser innan du kan njuta fullt ut av den.

Ja, jag invänder inte emot att macarna fortfarande är ett bra köp, bara att det inte finns en rad om att ARM är på gång.
Visserligen har du en bra poäng i att man ska undvika första generation av Apples prylar

Ursprungligen av Json_81:

Ja, jag invänder inte emot att macarna fortfarande är ett bra köp, bara att det inte finns en rad om att ARM är på gång.
Visserligen har du en bra poäng i att man ska undvika första generation av Apples prylar

Ska börja skriva på en sida direkt ?
Den enda raden är tyvärr om Mac Mini, att den blev den första i raden att få Apple Silicon.
Helt förståeligt att den missas ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-07-19 00:23
Ursprungligen av MarcusLarsson:

Ska börja skriva på en sida direkt ?
Den enda raden är tyvärr om Mac Mini, att den blev den första i raden att få Apple Silicon.
Helt förståeligt att den missas ?

Oops, där stod en liten rad ja

Ursprungligen av Json_81:

Tycker samtliga macar skulle ha ”försiktigt köp” med tanke på att vi nu vet att övergång till ARM är på gång.
Eller åtminstone en brasklapp om det.

Och jag tänker precis tvärtom. Kommer med glädje köpa den sista Intel-MacBook Pro:n 16" innan övergången, för att garantera funktion under de ca 5 åren jag kommer använda den.
När jag efter det köper nytt igen har alla barnsjukdomar lösts, all programvara optimerats, och man kan med glädje njuta av kraften från den fullt fungerande Dödsstjä... eh, jag menar ARM-processorn!

Det var åtminsone precis så det var när vi gick från RISC till Intel.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-07-22 22:35
Ursprungligen av carlsson:

Det var åtminsone precis så det var när vi gick från RISC till Intel.

Och nu tillbaka till RISC.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-07-23 12:50
Ursprungligen av carlsson:

Och jag tänker precis tvärtom. Kommer med glädje köpa den sista Intel-MacBook Pro:n 16" innan övergången, för att garantera funktion under de ca 5 åren jag kommer använda den.
När jag efter det köper nytt igen har alla barnsjukdomar lösts, all programvara optimerats, och man kan med glädje njuta av kraften från den fullt fungerande Dödsstjä... eh, jag menar ARM-processorn!

Det var åtminsone precis så det var när vi gick från RISC till Intel.

Men du gör ett medvetet val baserat på erfarenheter och att du hållit dig uppdaterad om applehårdvara, det kanske inte alla som kollar en köpguide har.

Skulle nog undvika Intel helt både på Mac och PC. De är försenade igen:
https://www.thurrott.com/hardware/238314/the-...

Till och med AMD ligger före numera. Vem kunde tro det för några år sedan?
Ser illa ut för dem på alla fronter.
Så en Mac med Apple silicon känns mest attraktivt för egen del.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-08-12 09:25
Ursprungligen av Json_81:

Tycker samtliga macar skulle ha ”försiktigt köp” med tanke på att vi nu vet att övergång till ARM är på gång.
Eller åtminstone en brasklapp om det.

Det är din känsla. Min är tvärt om. Det finns nästan ingen anledning att vänta in nästa Mac (eller något från Apple), för att få en liten speed bump, när dessa maskiner håller i så många år och har ett så högt andrahandsvärde.
Det finns väl dessutom en chans/risk att Intel Mac får ett än högre andrahandsvärde när modellen får Apple Silicon.
En ny Mac blir inte oanvändbar över en natt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-08-12 13:16
Ursprungligen av MatsOlov:

Det är din känsla. Min är tvärt om. Det finns nästan ingen anledning att vänta in nästa Mac (eller något från Apple), för att få en liten speed bump, när dessa maskiner håller i så många år och har ett så högt andrahandsvärde.
Det finns väl dessutom en chans/risk att Intel Mac får ett än högre andrahandsvärde när modellen får Apple Silicon.
En ny Mac blir inte oanvändbar över en natt.

Att en Mac kommer hålla många år håller jag med om. Vill ändå inte köpa en ny Mac just nu. Och skulle inte heller rekommendera någon att göra det, förutsatt att de vet vad de håller på med och vet vad de behöver. Tror intel kommer kännas gammalt i jämförelse, och ska jag ändå betala 25k för en dator väntar jag hellre. Vilket jag gör. Hoppas min MBA 2013 håller några år till.

Hur höll sig PPC i jämförelse med intel? Höll det andrahandsvärdet bra? Skulle du med facit i hand rekommendera någon att köpa PPC året före intel-övergången?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-08-12 13:29
Ursprungligen av MatsOlov:

Det är din känsla. Min är tvärt om. Det finns nästan ingen anledning att vänta in nästa Mac (eller något från Apple), för att få en liten speed bump, när dessa maskiner håller i så många år och har ett så högt andrahandsvärde.
Det finns väl dessutom en chans/risk att Intel Mac får ett än högre andrahandsvärde när modellen får Apple Silicon.
En ny Mac blir inte oanvändbar över en natt.

Nej, det är inte en känsla, det är baserat på mina behov. Hade jag varit på gång att köpa ny mac hade jag väntat in de nya modellerna.
Andra har givetvis olika behov, men det finns garanterat de som liknar mig och då är det ju bra om de vet att det är nyheter på gång.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-08-13 10:39
Ursprungligen av Json_81:

Nej, det är inte en känsla, det är baserat på mina behov. Hade jag varit på gång att köpa ny mac hade jag väntat in de nya modellerna.
Andra har givetvis olika behov, men det finns garanterat de som liknar mig och då är det ju bra om de vet att det är nyheter på gång.

Att informera är inte det jag vände mig emot, det var att rekommendera till att INTE köpa som jag vände mig emot. Ingen vet hår lång tid det tar, kan ta flera år innan just den modell som du vill ha kommer med Apple Silicon.

Ursprungligen av ibish:

Att en Mac kommer hålla många år håller jag med om. Vill ändå inte köpa en ny Mac just nu. Och skulle inte heller rekommendera någon att göra det, förutsatt att de vet vad de håller på med och vet vad de behöver. Tror intel kommer kännas gammalt i jämförelse, och ska jag ändå betala 25k för en dator väntar jag hellre. Vilket jag gör. Hoppas min MBA 2013 håller några år till.

Hur höll sig PPC i jämförelse med intel? Höll det andrahandsvärdet bra? Skulle du med facit i hand rekommendera någon att köpa PPC året före intel-övergången?

Som jag skrev ovan. Det är frivilligt att vänta, du kanske får byta ut din nu åldrande Mac redan 2025.

Jag har en god vän som just köpte en maxad iMac eftersom han vill ha möjlighet att köra BootCamp.
Och som jag personligen tror så kommer inkörningsproblemen hålla i sig några år, så när det är läge för honom att byta om kanske 5 år, så kanske Windows går att köra på fullt blås med de nya processorerna igen. Oavsett, så är hans behov av Windows en verklighet och därför tog han detta valet.
Rätt enligt mig.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-08-13 13:25
Ursprungligen av MatsOlov:

Att informera är inte det jag vände mig emot, det var att rekommendera till att INTE köpa som jag vände mig emot. Ingen vet hår lång tid det tar, kan ta flera år innan just den modell som du vill ha kommer med Apple Silicon.

Jag har inte påstått att man INTE ska köpa.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-08-14 20:10
Ursprungligen av Json_81:

Jag har inte påstått att man INTE ska köpa.

OK, du vill ha ”Försiktigt köp” baserat på DINA behov. Bra så jag ger mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-23 20:41
Ursprungligen av MatsOlov:

Det är din känsla. Min är tvärt om. Det finns nästan ingen anledning att vänta in nästa Mac (eller något från Apple), för att få en liten speed bump, när dessa maskiner håller i så många år och har ett så högt andrahandsvärde.
Det finns väl dessutom en chans/risk att Intel Mac får ett än högre andrahandsvärde när modellen får Apple Silicon.
En ny Mac blir inte oanvändbar över en natt.

Tycker du fortfarande likadant?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-23 20:43
Ursprungligen av carlsson:

Och jag tänker precis tvärtom. Kommer med glädje köpa den sista Intel-MacBook Pro:n 16" innan övergången, för att garantera funktion under de ca 5 åren jag kommer använda den.
När jag efter det köper nytt igen har alla barnsjukdomar lösts, all programvara optimerats, och man kan med glädje njuta av kraften från den fullt fungerande Dödsstjä... eh, jag menar ARM-processorn!

Det var åtminsone precis så det var när vi gick från RISC till Intel.

Hade du fortfarande med glädje köpt sista intel-Macen?

Bumpar tråden pga nyfiken på vad ni tycker nu när M1 släppts.

Ursprungligen av ibish:

Hade du fortfarande med glädje köpt sista intel-Macen?

Bumpar tråden pga nyfiken på vad ni tycker nu när M1 släppts.

Nej, jag är glad att jag har väntat. Hade fel, den här skillnaden är för stor för att negligera.

Samtidigt så väntar jag på Face ID till datorn, så...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-23 21:02
Ursprungligen av carlsson:

Nej, jag är glad att jag har väntat. Hade fel, den här skillnaden är för stor för att negligera.

Samtidigt så väntar jag på Face ID till datorn, så...

Över förväntan även för mig (speciellt rosetta-delen).

Man vet att det är en bra uppgradering när man blir sugen, trots att jag i princip aldrig använder datorn längre.

Hoppas på ännu bättre batteri nästa år. MBA behåller nog designen i flera år (nyligen uppfräschad), men Pro får nog lite nyare utsida och större skärm (14 tum?) i samband med M2. Kommer satsa på modellen med längst batteri och köra tills den bokstavligen dör.

Bevaka tråden