Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musikbibliotek - många låtar kommit bort på iPhone 11 max pro

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Problemet gäller både på min mobil men även på min dator ser det inte ut som förut......

Många av mina låtar (kör enbart iTunes låtbibliotek) har försvunnit på min mobil. Hade en spellista som jag använder jämt som det är bara ca 10 låtar kvar när det ska vara minst 200 st.
Har kollat under inställningar och det säkerhetskopierade igår automatiskt via WIFI.
Hur ska man göra för att alla låtar ska överföras som vanligt?

Kollade på datorn iTunes bibliotek och har 1877 objekt.
Alla objekt var tidigare sorterade under egna olika genrer som jag skapat (ca 23 genrer)
Nu har det blivit så att många låtar har återgått till den genren som när jag köpte låten. Orkar inte sortera allting igen.
Hur ska jag göra för att återfå som det ska vara?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-07-19 19:36

Om musik har försvunnit från telefonen är det bara att synkronisera in den igen.

Ursprungligen av Innis:

Om musik har försvunnit från telefonen är det bara att synkronisera in den igen.

Det hjälpte tyvärr inte.
Detta hände när jag tappade nyligen min tidigare mobil/iPhone 6 + i vattnet och den är död.

Var ser man en lista över alla iCloud säkerhetskopieringar som utförs via telefonen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-07-19 23:53
Ursprungligen av calinou:

Var ser man en lista över alla iCloud säkerhetskopieringar som utförs via telefonen?

Lista? Vaddå för lista? Du ser när den säkerhetskopierades senast, inte mer.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-07-20 10:32
Ursprungligen av calinou:

Var ser man en lista över alla iCloud säkerhetskopieringar som utförs via telefonen?

Hur ska den hjälpa dig på för sätt? Lägger du in en gammal säkerhetskopia kommer du förlora allt nytt material, inställningar som förändrats efter den skapades.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-07-20 11:45

Musik har väl aldrig sparats med backup till iCloud? Tror bara det görs med kabel och backup till iTunes.

Ursprungligen av Gäddnos:

Musik har väl aldrig sparats med backup till iCloud? Tror bara det görs med kabel och backup till iTunes.

Jag tänkte koppla min nya iPhone till datorn med kabel för att lägga över alla låtar. Men eftersom spellistorna på iTunes på datorn har blivit fel så är det ingen idé. Antar att jag måste installera om en gammal säkerhetskopia så att det blir som förut. Frågan är om man kan hämta /välja ur enbart iTunes musik från en tidigare säkerhetskopia.

Att spellistorna i datorn blivit fel kan väl knappast ha nåt samband med att du tappat din iPhone 6 i vattnet? Det måste ju bero på nåt annat.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-07-20 20:16

Jag tror felet finns i den här gamla tråden där Calinou freestylar sorteringen på sitt eget lilla vis, istället för att göra som Apple tänkt sig. https://www.99mac.se/forum/t/327780-sortera-s...

Ursprungligen av Gäddnos:

Jag tror felet finns i den här gamla tråden där Calinou freestylar sorteringen på sitt eget lilla vis, istället för att göra som Apple tänkt sig. https://www.99mac.se/forum/t/327780-sortera-s...

Detta var länge sedan jag gjorde. Det är någonting annat som hänt nyligen. Har inte rört mina spellistor på länge.
Det kanske är dels problem med iCloud molnet eftersom det var moln-symbol på nästan samtliga låtar på datorn.
Att iTunes kanske hackar upp sig med min iPhone nya iOS och min dators Mojave 10.14.6? Tror att jag läst någonstans att man måste ha Apple music på nya mobiler

Ursprungligen av calinou:

...att man måste ha Apple music på nya mobiler

Nej, det måste man inte.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det måste man inte.

Jag läste fel. Det är med nya operativsystem som det är att föredra.
https://support.apple.com/sv-se/HT210612

Ursprungligen av calinou:

...Det är med nya operativsystem...

Skillnaden mellan Catalina och tidigare operativsystem är att synkroniseringen har flyttat från iTunes till Finder. Men i praktiken ser det likadant ut, och fungerar likadant.

Ursprungligen av calinou:

...som det är att föredra...

Den artikeln säger ingenting om "att föredra". Och den säger definitivt ingenting om "måste" (som du pratade om i ditt förra inlägg).

Den säger att man "bör överväga".

Att Apple säger så, och vill lotsa över så många som möjligt till Apple Music är kanske inte så konstigt. Det är ju en tjänst som de tjänar pengar på. Men om du vill fortsätta synkronisera via dator, så går det precis lika bra i Catalina som i tidigare operativsystem.

Senast redigerat 2020-07-21 09:42
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Skillnaden mellan Catalina och tidigare operativsystem är att synkroniseringen har flyttat från iTunes till Finder. Men i praktiken ser det likadant ut, och fungerar likadant.

Den artikeln säger ingenting om "att föredra". Och den säger definitivt ingenting om "måste" (som du pratade om i ditt förra inlägg).

Den säger att man "bör överväga".

Att Apple säger så, och vill lotsa över så många som möjligt till Apple Music är kanske inte så konstigt. Det är ju en tjänst som de tjänar pengar på. Men om du vill fortsätta synkronisera via dator, så går det precis lika bra i Catalina som i tidigare operativsystem.

iTunes fungerar inte som förut som jag upplever. Vissa funktioner fungerar inte även om man har uppdaterat.

Ursprungligen av calinou:

iTunes fungerar inte som förut som jag upplever. Vissa funktioner fungerar inte även om man har uppdaterat.

Vad fungerar inte som förut?
Vilka funktioner fungerar inte?
Uppdaterat från vadå till vadå?

Utveckla! Beskriv! Lämna detaljer! Annars kan du inte få någon hjälp.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad fungerar inte som förut?
Vilka funktioner fungerar inte?
Uppdaterat från vadå till vadå?

Utveckla! Beskriv! Lämna detaljer! Annars kan du inte få någon hjälp.

Det uppdateras inte längre. 1) Fel är att det då och då kommer upp moln vid låtarna som man måste trycka på. 2) Det går inte ta bort låtar som man har lagt in i önskelistan.

Ursprungligen av calinou:

Det uppdateras inte längre...

Ja, det stämmer att iTunes har slutat utvecklas. Fr.o.m Catalina sker utvecklingen i separata appar i stället - Musik, TV, Podcaster - och Finder för synkroniseringen. Funktionaliteten finns ju kvar, men fördelad på olika appar.

Men att det ser ut så i Catalina betyder ju inte att din iTunes i Mojave har tappat i funktionalitet.

Kör man ett tidigare operativsystem, så får man räkna med att uppdateringarna slutar komma - förr eller senare.

Och uppdateringar och utveckling skulle ju ändå inte göra någon nytta i det här fallet, eftersom jag är säker på att dina iTunesproblem är handhavandefel, inte fel i iTunes.

Ursprungligen av calinou:

...då och då kommer upp moln vid låtarna som man måste trycka på...

Svårt att svara på utan mer information.

Men om du t.ex har raderat en tidigare köpt låt, så måste den ju laddas ned igen för att kunna användas igen. Då syns ett moln där. Inget konstigt med det.

Starta gärna en tråd om det problemet, så kan vi försöka reda ut det också.

Ursprungligen av calinou:

...går inte ta bort låtar som man har lagt in i önskelistan.

Jodå, det går alldeles utmärkt. Det har vi diskuterat i en tidigare tråd.

Om du går tillbaka till den tråden, och visar exakt vad du gör - med utförlig text och bilder - så kan vi kanske hitta vad som går fel.

Senast redigerat 2020-07-21 13:49
1
Bevaka tråden