Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Åsiktsmoderering?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag blev väldigt förvånad när jag såg att denna tråden har stängts och låsts?
Vi har väl haft tusen diskussioner på forumet om andra plattformar? En diskussion är inte samma sak som ett "krig".

Det finns ingenting i trådstartarens inlägg som menar att han vill starta ett krig eller att Android är "bättre" än iOS, han är helt enkelt nyfiken. Får man inte vara nyfiken här på 99 längre?

Man kan moderera när det blir uppenbart sandlådebeteende och pajkastning, fram till dess föreslår jag att man får ha olika åsikter och vara nyfiken.

/carlsson, 100% Mac-användare men ändå öppen för att alla inte tycker som jag (även om de har fel )

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-07-30 11:04

Det var nog hans förolämpande slutkläm "Hur tänker resten av fåren? Är gräset grönare på andra sidan än?" som ledde till låsning. Att kalla Apple-användare för en fårskock är ägnat att uppröra känslor och förorsaka en massa oöverlagda inlägg.

My 2 cents…

Ursprungligen av Gunnar B:

Det var nog hans förolämpande slutkläm "Hur tänker resten av fåren? Är gräset grönare på andra sidan än?" som ledde till låsning. Att kalla Apple-användare för en fårskock är ägnat att uppröra känslor och förorsaka en massa oöverlagda inlägg.

My 2 cents…

Oj, vad vi tänker olika! Det är väl väldigt vanligt att man kallar en folksamling för en "skock får"...? ?

Personligen ser jag ingen som helst insinuering på att TS ville uppröra känslor. Han är nyfiken och uttrycker sig på sitt sätt. Som alla vet (borde veta) vid det här laget så ÄR det skillnad på att uttrycka sig i skrift och IRL, och att bli kränkt av att någon säger "fårskock" ligger nog mer i läsarens huvud än författarens...

Även uttrycket "gräset..." är ju otroligt vanligt använt i verkliga livet, och har inget att göra med att man nedvärderar någon. Används t ex av redaktionen själv här: https://www.99mac.se/artikel/13565-hur-ar-det... och här: https://www.99mac.se/artikel/13522-recension-...

Återigen; Jag ser INGENTING som pekar på att TS vill starta ett krig. Det är övriga svarande som står för den delen.

Och om det nu är så, varför får redaktionen undra detta i redan nämna Oneplus-tråd? (https://www.99mac.se/artikel/13565-hur-ar-det...)

Gunnar B är inne på rätt spår. Ett inlägg av Administratör Attefors i frågan här:

https://www.99mac.se/forum/p/2371602

Relevant citat:

”Jag personligen har inte heller något emot en "jag har bytt från Apple till Android-tråd eller vice versa. Så länge folk håller sig sakliga så kan sådana trådar vara väldigt intressanta.”

Den stängda trådens frågeställning var långt ifrån det. Sådana trådar kommer jag att stänga. Men om TS i det aktuella fallet hade bytt till Sony och nu ville dela med sig av sina erfarenheter, och jämföra dessa med sina erfarenheter av Iphone, hade jag inte haft något emot det, jag heller.

Men det blir i 99 fall av 100 aldrig bara så. Tyvärr.

Ursprungligen av carlsson:
Dold text:

Oj, vad vi tänker olika! Det är väl väldigt vanligt att man kallar en folksamling för en "skock får"...? ?

Personligen ser jag ingen som helst insinuering på att TS ville uppröra känslor. Han är nyfiken och uttrycker sig på sitt sätt. Som alla vet (borde veta) vid det här laget så ÄR det skillnad på att uttrycka sig i skrift och IRL, och att bli kränkt av att någon säger "fårskock" ligger nog mer i läsarens huvud än författarens...

Även uttrycket "gräset..." är ju otroligt vanligt använt i verkliga livet, och har inget att göra med att man nedvärderar någon. Används t ex av redaktionen själv här: https://www.99mac.se/artikel/13565-hur-ar-det... och här: https://www.99mac.se/artikel/13522-recension-...

Återigen; Jag ser INGENTING som pekar på att TS vill starta ett krig. Det är övriga svarande som står för den delen.

Dold text:

Och om det nu är så, varför får redaktionen undra detta i redan nämna Oneplus-tråd? (https://www.99mac.se/artikel/13565-hur-ar-det...)

Det är det fetade som är problemet, och en burdus och tanklös frågeställning, även om den är välmenad, triggar det. Då agerar jag som moderator för att kväva denna Rosemary's baby i sin linda. Även högst berättigade frågeställningar som ändå leder till plattformskrig ger detta resultat. Du borde veta att det fungerar så här, tycker jag. Intentionerna är inte primära. För hur vore det med principen ”eftersom intentionerna var goda måste tråden få finnas även om det grälas hej vilt”?

Men varför får redaktionen prata om gräset är grönare på andra sidan (som i t ex Oneplus-fallet), om inte vi medlemmar får diskutera det?
Jag tycker det är väldigt konstigt, och ingen utveckling som jag vill se.

Får man inte fråga vilken skärm man ska köpa heller? (Apple har ju en skärm)
Hörlurar? (Apple har Airpods)
Fodral till sin iPhone? (Apple gör fodral)

Min åsikt är helt enkelt att jag tycker det är fel att låsa en tråd för att någon undrar om "gräset är grönare på andra sidan". Är inte ett Appleforum helt rätt ställe att fråga detta på? Det är skillnad på att fråga och att kriga. Anser jag.
Eller ska vi säga till alla som undrar detta att de får fråga på ett annat ställe? Så vi får ett eget litet krypin där alla pratar sig varma om Apple och om någon säger fel så blir det utkastade? Känns ju bra. (Obs! Ironi)

Jag älskar Apple och pratar mig gärna varm om Mac, iPhone, iPad osv. Men jag vill inte stå oemotsagd – jag välkomnar diskussionen så länge den håller sig på en civiliserad nivå. Mactalibaner förstör Apples rykte mer än det gagnar dem, på samma sätt som alla fanatiker gör.

Är det så att 99:s åsikt står fast om att man inte får fråga om andra tillverkare så tror jag att ni kommer förlora väldigt mycket på det.

/IMHO

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-07-30 11:57

Om tråden bara hade handlat om nyfiken på ny telefon av annat märke kunde den lagts i "Övriga enheter" direkt och utan tillägg om hur ful och trist iPhone är nuförtiden.

Ursprungligen av carlsson:

Men varför får redaktionen prata om gräset är grönare på andra sidan (som i t ex Oneplus-fallet), om inte vi medlemmar får diskutera det?
Jag tycker det är väldigt konstigt, och ingen utveckling som jag vill se.

Dold text:

Får man inte fråga vilken skärm man ska köpa heller? (Apple har ju en skärm)
Hörlurar? (Apple har Airpods)
Fodral till sin iPhone? (Apple gör fodral)

Min åsikt är helt enkelt att jag tycker det är fel att låsa en tråd för att någon undrar om "gräset är grönare på andra sidan". Är inte ett Appleforum helt rätt ställe att fråga detta på? Det är skillnad på att fråga och att kriga. Anser jag.
Eller ska vi säga till alla som undrar detta att de får fråga på ett annat ställe? Så vi får ett eget litet krypin där alla pratar sig varma om Apple och om någon säger fel så blir det utkastade? Känns ju bra. (Obs! Ironi)

Jag älskar Apple och pratar mig gärna varm om Mac, iPhone, iPad osv. Men jag vill inte stå oemotsagd – jag välkomnar diskussionen så länge den håller sig på en civiliserad nivå. Mactalibaner förstör Apples rykte mer än det gagnar dem, på samma sätt som alla fanatiker gör.

Är det så att 99:s åsikt står fast om att man inte får fråga om andra tillverkare så tror jag att ni kommer förlora väldigt mycket på det.

/IMHO

Det nämnda fallet ligger inte primärt i forumet (det är en blänkare). Du länkade tidigare till en artikel. Vi modererar inte där. Bara om blänkaren urartar i plattformskrig.

Regel § 1.2 lyder: ”Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna.”

En del uppfattar inte mycket som stötande. Men man kan givetvis inte basera moderering på det.

Givet erfarenheterna av plattformskrig mellan Android och Iphone kan ganska mycket uppfattas som stötande av vissa.

Exempelvis: ”Hur tänker resten av fåren? Är gräset grönare på andra sidan än?”

Jag har full förståelse för att det kan uppfattas som stötande av en del. Av svaren i den stängda tråden att döma ser man att det har uppfattats så.

Jag tycker Carlsson belyser en viktig poäng och det är bra att frågan lyfts. Jag delar för övrigt hans invändning till 100%.

Forumet var ett trevligt och öppet ställe för länge sen men har, enligt min uppfattning, blivit alltmer inskränkt och otrevligt.

Ursprungligen av iTiger:

Jag tycker Carlsson belyser en viktig poäng och det är bra att frågan lyfts. Jag delar för övrigt hans invändning till 100%.

Forumet var ett trevligt och öppet ställe för länge sen men har, enligt min uppfattning, blivit alltmer inskränkt och otrevligt.

Jag ser att du startade en tråd i ämnet, numera låst, eftersom flertalet inlägg bröt mot trivselreglerna, och moderators slutord är dessa:

”Ni som gav upp Apple för Android är välkomna att fortsätta diskussionen här: https://bubblan.teknikveckan.com/

Håll en god ton i fortsatta diskussioner både här och hos Teknikveckan.”

Jag skriver under på det och kommer att fortsätta agera efter det.

Senast redigerat 2020-07-30 19:50

Det är ju inte så konstigt att det uppstår krig i världen om folk känner sig kränkta av att tillhöra en skock med får (som är ett talesätt), och att en person tycker att en telefon ser ful ut...

Det är ju tragiskt.

??‍♂️

Ursprungligen av Zeugma:

”(...)
Håll en god ton i fortsatta diskussioner både här och hos Teknikveckan.”

Jag skriver under på det och kommer att fortsätta agera efter det.

Jag tycker det är otroligt bra att du bevakar och modererar, framför allt i detta forum som förr i åratal haft flera ganska lättkränkta medlemmar där man direkt gått i klinch utan glimten i ögat.

Men, just i det beskrivna inlägget hade jag svårt att se problemet överhuvudtaget och är benägen att hålla med carlsson. Åtgärden blev lite för snabbt drastisk på något sätt...

Fråga: Går det inte att moderera ett inlägg i sig, t.ex. stryka sista stycket, göra en modereringskommentar att hålla sig till trivselreglerna, MEN låta tråden vara fortsatt öppen?

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Jag tycker det är otroligt bra att du bevakar och modererar, framför allt i detta forum som förr i åratal haft flera ganska lättkränkta medlemmar där man direkt gått i klinch utan glimten i ögat.

Men, just i det beskrivna inlägget hade jag svårt att se problemet överhuvudtaget och är benägen att hålla med carlsson. Åtgärden blev lite för snabbt drastisk på något sätt...

Fråga: Går det inte att moderera ett inlägg i sig, t.ex. stryka sista stycket, göra en modereringskommentar att hålla sig till trivselreglerna, MEN låta tråden vara fortsatt öppen?

Det var inget fel på inledningen i den tråd jag angav i mitt förra inlägg. Det spårade ur i alla fall. Detta sker alltid när Android och Iphone ska diskuteras tillsammans. Sådana trådar kan aldrig hålla sig till trivselreglerna. Då ser jag heller ingen poäng med att de ska få vara öppna, särskilt inte som 99mac är ett utpräglat Appleforum. Därmed sätter jag punkt för egen del. Det är läge att en administratör avger sin syn på saken. Jag kommer att agera som jag har nämnt intill dess att jag får andra riktlinjer.

Jag är benägen att hålla med moderatorn. Det här forumet är helt enkelt inte kapabelt att ha en saklig diskussion i frågan. Lika bra att strunta i det. Jag köpte själv en mac för ett tag sedan efter typ två decennier utan och lekte ett tag med tanken att skriva ett inlägg där jag tar upp vad jag gillar och ogillar med den jmfrt med pc, men insåg snabbt att det helt enkelt inte går utan automatisk pajkastning här.

Däremot är det direkt löjeväckande att hänvisa till någon avdelning för "datorkrig" på något yttre forum. Det förutsätter att intentionen var att ha just ett datorkrig. Stäng tråden och konstatera att stora delar av publiken inte är mogen temat.

Ursprungligen av iTiger:

...Forumet var ett trevligt och öppet ställe för länge sen men har, enligt min uppfattning, blivit alltmer inskränkt och otrevligt.

Vad innebär "för länge sen" för dig i det här fallet?

För jag upplever att såna här "det var bättre förr"-inlägg har dykt upp då och då genom alla år.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad innebär "för länge sen" för dig i det här fallet?

Ja men typ... för 10-12 år sen. Då Apple var underdogs och vi som hade deras prylar var "upplysta"

Jag tror jag gick med i det här forumet typ 2007 eller 2008. Köpte min första Apple-pryl (en iPod Shuffle) några år innan och hade precis köpt min första Macbook.

Nu är alla så lätt-kränkta och trådar stängs för att nån kan bli upprörd. Då tror jag mer på att plocka bort enskilda inlägg och uppmana till lugn och saklighet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-08-01 01:09
Ursprungligen av Zeugma:

[...] Detta sker alltid när Android och Iphone ska diskuteras tillsammans. Sådana trådar kan aldrig hålla sig till trivselreglerna. Då ser jag heller ingen poäng med att de ska få vara öppna, särskilt inte som 99mac är ett utpräglat Appleforum. [...]

Har man den inställningen, där vad en diskussion ska mynna ut i bestäms på förhand, då är man risigt på det. Att säga som du gör nu, det är ekvivalent med att säga att inget annat än diskussioner/åsikter kring Apples produkter är tillåtna här. Skulle så vara fallet, att vi inte har högre i tak än så, då är vi fel på det enligt mig.

Som det har sagts tidigare, moderering bör väl så länge det är möjligt ha sin utgångspunkt i de individuella inläggen och inte i tråden som helhet.

Ursprungligen av iTiger:

Nu är alla så lätt-kränkta och trådar stängs för att nån kan bli upprörd. Då tror jag mer på att plocka bort enskilda inlägg och uppmana till lugn och saklighet.

Helt enig. Detta är också enligt mig ett enormt minus för samhället i stort eftersom det bara blir en negativ spiral, folk blir bara mer och mer lättkränkta. Gillar man inte något, bläddra vidare. Man ges inte rätten att känna sig kränkt för någon tycker annorlunda än en själv. Bättre att stå på uttryckets sida än på ”kränkthetshypokondrikerns”, om ni ursäktar uttrycket.

Sorry för sen återkoppling men är hemma från semestern nu igen och har funderat på detta. Jag personligen tycker det är intressant med trådar där man jämför iOS mot Android så länge det inte spårar ur. Tyvärr så gör det ofta det i sådana trådar men jag tänker att vi kan testa och se hur det går.

TS slutkläm i inlägget som låstes var väl lite sådär men jag tror faktiskt inte han menade att vara nedvärderande mot någon. Jag gillar att ha relativt högt i tak så länge man håller allt på en saklig och trevlig nivå så jag tycker att det är helt okej att prata om fler plattformar och ha som en iOS vs Android-tråd där man kan diskutera skillnader, fördelar/nackdelar mellan operativsystemen. Men ser ni att någon spårar ur, blir otrevlig eller håller på med personliga påhopp så rapportera inlägget.

Ha det så fint!

//Marcus

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-08-05 16:19
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Jag gillar att ha relativt högt i tak

Håller med, allting behöver inte styras med järnhand.

Ursprungligen av Marcus Attefors:

Men ser ni att någon spårar ur, blir otrevlig eller håller på med personliga påhopp så rapportera inlägget.

Bara det då gäller moderering av aktuellt/aktuella inlägg och inte att hänga lås på tråden som automatisk åtgärd.

Ursprungligen av zinned:

Håller med, allting behöver inte styras med järnhand.

Bara det då gäller moderering av aktuellt/aktuella inlägg och inte att hänga lås på tråden som automatisk åtgärd.

Precis, enskilda kommentarer inte hela tråden!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-08-05 21:07
Ursprungligen av carlsson:

Det är ju inte så konstigt att det uppstår krig i världen om folk känner sig kränkta av att tillhöra en skock med får (som är ett talesätt), och att en person tycker att en telefon ser ful ut...

Det är ju tragiskt.

??‍♂️

Det var just den typen av diskussioner, som du verkar gilla, som gjorde att jag, och andra, tappade sugen att vara på detta Mac-/Apple-forum. Vill du diskutera andra apparaters förträfflighet tycker jag att du skall söka dig till din egna fårskock i annat, lämpligt, forum.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-08-05 21:27

PaO var ju expert på att få alla trådar att till slut handla om Samsung, hörlurar, pennor, telefoner, allt Samsung hade var bättre än Apples. Ingen tråd om Apple Pay eller Apple Card utan att den till slut besudlades med tjafs om vilka kort PaO hade och hur mycket Cashback han fick.

Ursprungligen av Gäddnos:

PaO var ju expert på att få alla trådar att till slut handla om Samsung, hörlurar, pennor, telefoner, allt Samsung hade var bättre än Apples. Ingen tråd om Apple Pay eller Apple Card utan att den till slut besudlades med tjafs om vilka kort PaO hade och hur mycket Cashback han fick.

Det är lugnt han har hittat hem på bubblan där han pratar om Samsung med andra som gillar dem

https://bubblan.teknikveckan.se/t/samsung-not...

Stötande eller kränkande

Ursprungligen av Zeugma:

Regel § 1.2 lyder: ”Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna.”

En del uppfattar inte mycket som stötande. Men man kan givetvis inte basera moderering på det.

Givet erfarenheterna av plattformskrig mellan Android och Iphone kan ganska mycket uppfattas som stötande av vissa.

Exempelvis: ”Hur tänker resten av fåren? Är gräset grönare på andra sidan än?”

Jag har full förståelse för att det kan uppfattas som stötande av en del. Av svaren i den stängda tråden att döma ser man att det har uppfattats så.

Det finns alltid något som är stötande eller kränkande för någon eller några så lika bra att låsa hela forumet så att ingen råkar bryta mot den regeln

  • Superhjälte
  • 2020-08-14 23:03

Jösses, vilken diskussion. Har ni missat att solen skiner ute?

ingen sol

Ursprungligen av Zop:

Jösses, vilken diskussion. Har ni missat att solen skiner ute?

Det finns ingen sol här inne bara lysrör

1
Bevaka tråden