Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

-UPPDATERAD- LG bekräftar: AirPlay 2 och HomeKit kommer att komma till äldre TV-apparater

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här med att ha HomeKit-stöd och AirPlay 2 direkt i TV’n är smidigt men de med en äldre LG TV kommer bli besvikna.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-09-03 12:57

En AppleTV känns som den långsiktiga lösningen för Airplay och Homekit mm från Apple. Blanda inte in "smarta" TV's.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-03 13:16
Ursprungligen av MatsOlov:

En AppleTV känns som den långsiktiga lösningen för Airplay och Homekit mm från Apple. Blanda inte in "smarta" TV's.

ATV ger dock inte möjligheter som en TV med stöd för HomeKit ger.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-09-03 13:41
Ursprungligen av zinned:

ATV ger dock inte möjligheter som en TV med stöd för HomeKit ger.

På vilket sätt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-03 13:45
Ursprungligen av MatsOlov:

På vilket sätt?

Att kunna styra din TV i HomeKit. Kunna slå på/av den, byta inputs, höja/sänka volym etc, och kunna agera på dessa saker i automationer.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-09-03 13:59
Ursprungligen av zinned:

Att kunna styra din TV i HomeKit. Kunna slå på/av den, byta inputs, höja/sänka volym etc, och kunna agera på dessa saker i automationer.

OK, jag kör en separat förstärkare mellan min ATV och min "TV" (som bara är en skärm) så min skärm slås på när jag sätter på min förstärkare. Sedan styr jag ljudet med ATV's fjärrkontroll. Har ingen linjär TV, Bara ATV och PS3.

Skulle vara bra om Genvägar kom till ATV

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-03 14:08
Ursprungligen av MatsOlov:

OK, jag kör en separat förstärkare mellan min ATV och min "TV" (som bara är en skärm) så min skärm slås på när jag sätter på min förstärkare. Sedan styr jag ljudet med ATV's fjärrkontroll. Har ingen linjär TV, Bara ATV och PS3.

Skulle vara bra om Genvägar kom till ATV

Sure men du kan ändå inte slå på/av din tv via HomeKit (varken manuellt eller via automation/scen) eller byta inputs via samma trigger eller styra detsamma via Siri.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-09-03 14:53
Ursprungligen av zinned:

Sure men du kan ändå inte slå på/av din tv via HomeKit (varken manuellt eller via automation/scen) eller byta inputs via samma trigger eller styra detsamma via Siri.

Rent tekniskt kan jag ha en strömbrytare kopplat till Homekit för att slå på mina apparater via Siri, men är det bättre/lättare än att trycka på en knapp på fjärrkontrollen när jag sätter mig i soffan?

Hur och vad styr du i din smarta TV med homekit?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-03 15:09
Ursprungligen av MatsOlov:

Rent tekniskt kan jag ha en strömbrytare kopplat till Homekit för att slå på mina apparater via Siri, men är det bättre/lättare än att trycka på en knapp på fjärrkontrollen när jag sätter mig i soffan?

Hur och vad styr du i din smarta TV med homekit?

Tråden handlar om att LG inte kommer möjliggöra HomeKit på äldre enheter och du skrev "AppleTV känns som den långsiktiga lösningen för Airplay och Homekit" som jag då fick vika in att det inte riktigt är samma sak.

Jag personligen har ingen TV med HomeKit stöd, dock skulle jag gärna ha sådana. Det hade varit smutt att med en automation eller kommando kunna ställa in en viss scen som inte bara innefattar lampor och annat utan också att kanske sätta på TV:n och ställa in en viss input samt en viss ljudvolym. Tillika bra med möjlighet att stänga av allt man önskar i ett svep eller grabbens tv i hans rum.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-09-03 17:53
Ursprungligen av zinned:

Tråden handlar om att LG inte kommer möjliggöra HomeKit på äldre enheter och du skrev "AppleTV känns som den långsiktiga lösningen för Airplay och Homekit" som jag då fick vika in att det inte riktigt är samma sak.

Men det visar väl att AppleTV är det bättre alternativet jämte en smart TV. Nu ger inte LG möjlighet till Homekit i äldre enheter. Nästa gång uppdaterar de inte äldre enheter som har homekit till att få nya funktioner även om hårdvaran klarar det. Det var så jag tänkte.

Och det du beskriver att man kan göra med homekit i en smart tv kan jag göra med en dum tv och en homekitkompatibel strömställare, som exempel.

Men det väljer man ju själv så jag svamlar bara.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-03 18:10
Ursprungligen av MatsOlov:

Men det visar väl att AppleTV är det bättre alternativet jämte en smart TV. Nu ger inte LG möjlighet till Homekit i äldre enheter. Nästa gång uppdaterar de inte äldre enheter som har homekit till att få nya funktioner även om hårdvaran klarar det. Det var så jag tänkte.

Och det du beskriver att man kan göra med homekit i en smart tv kan jag göra med en dum tv och en homekitkompatibel strömställare, som exempel.

Men det väljer man ju själv så jag svamlar bara.

Jag tror inte du hänger med riktigt. Det handlade inte om traditionell smart-tv, Netflix-appar och sådant mög, utan om HomeKit-kompabilitet

För övrigt kan man ju inte riktigt resonera som du gör senare, då behöver man inte ha en tv-fjärr heller för att stänga av/sätta på tv:n för man kan ju oftast göra detta på fysiska knappar på själva tv:n. Hänger du med?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-09-03 21:22
Ursprungligen av zinned:

Jag tror inte du hänger med riktigt. Det handlade inte om traditionell smart-tv, Netflix-appar och sådant mög, utan om HomeKit-kompabilitet

För övrigt kan man ju inte riktigt resonera som du gör senare, då behöver man inte ha en tv-fjärr heller för att stänga av/sätta på tv:n för man kan ju oftast göra detta på fysiska knappar på själva tv:n. Hänger du med?

Jag tror inte du hänger med på mitt resonemang. Nu är vi på väg bort från LG (där problemet är samma som med androidtelefoner, få och i bland inte alls några uppdateringar) men idag ersätter man ofta en strömbrytare med en app och det kan vara bekvämt i vissa fall, men i andra är det onödigt. Som att ha ett flöde för att slå på ett tv-set. Du skall ju ändå vara där.

Jag har hittills, tyvärr, inte hitta något smart sätt att använda homekit på, överbevisa mig gärna. Nåja, jag är gammal och lite cynisk då jag inte tycker dagens smarta system är speciellt smart, utan, i vissa fall bekväma och i andra rent dumma.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-09-03 22:36

Surt. Förutom HDMI ingång är HomeKit det enda jag är intresserad av när det gäller TV. Jag kör AppleTV 4 till min, och även om min LG 65SM8200PLA har AppleTV inbyggt så är det ATV4:an som används.
Varför HomeKit? Jo, när jag startar TV så tänds belysningen på 10% i vardagsrummet fixar med filtar och fjärrkontroller, efter 5min släcks belysningen. Omvänt när vi kollat klart, lampan tänds på 20% och vi plockar med våra mobiler och annat. Efter 10min släcks belysningen. Är det verkligen något man måste ha? Nej, men automation är kul.
Eller att kunna stänga av TV:n när man lämnat TV:n i tron om att man skulle ha tid att återvända...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-04 08:46
Ursprungligen av MatsOlov:

Jag tror inte du hänger med på mitt resonemang. Nu är vi på väg bort från LG (där problemet är samma som med androidtelefoner, få och i bland inte alls några uppdateringar) men idag ersätter man ofta en strömbrytare med en app och det kan vara bekvämt i vissa fall, men i andra är det onödigt. Som att ha ett flöde för att slå på ett tv-set. Du skall ju ändå vara där.

Jag har hittills, tyvärr, inte hitta något smart sätt att använda homekit på, överbevisa mig gärna. Nåja, jag är gammal och lite cynisk då jag inte tycker dagens smarta system är speciellt smart, utan, i vissa fall bekväma och i andra rent dumma.

Jag inbillar mig att jag vet precis hur du menar

Det jag beskriver handlar om utökade möjligheter, inte om ersättning av befintliga traditionella möjligheter. Ja, man kan allting greppa fjärren till ATV och byta källa där, man kan alltid greppa fjärren till TV/förstärkare och byta HDMI-ingång där, etc etc. Med en tv med HomeKit stöd ges du ytterligare möjligheter att du kan t ex säga "filmdags" och då släcks/tänds olika lampor i varierande ljustyrka, din förstärkare sätts på med rätt ingång, din tv slås på med rätt input och en viss app startas på ATV. Man kan göra allt detta manuellt men många tycker det är roligt/smidigt att kunna automatisera detta för ökad smidighet.

Smart sätt att använda HomeKit? Oj, det finns ju massvis och alla varierar ju helt beroende på vad den aktuella personen efterfrågar. Allt från att garagedörren öppnas när man närmar sig hemmet med bilen till att kunna ligga i sängen och släcka ner allt önskvärt för kvällen.

LG kontaktade oss precis och berättade att detta inte stämmer utan att OLED-modellerna av 2018-års modell kommer få en uppdatering som innehåller AirPlay 2 och HomeKit-stöd Artikeln är även uppdaterad med informationen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-04 11:24
Ursprungligen av Marcus Attefors:

LG kontaktade oss precis och berättade att detta inte stämmer utan att OLED-modellerna av 2018-års modell kommer få en uppdatering som innehåller AirPlay 2 och HomeKit-stöd Artikeln är även uppdaterad med informationen.

Bra nyheter för LG-ägarna

Ursprungligen av zinned:

Bra nyheter för LG-ägarna

Verkligen!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-09-04 12:20
Ursprungligen av Marcus Attefors:

LG kontaktade oss precis och berättade att detta inte stämmer utan att OLED-modellerna av 2018-års modell kommer få en uppdatering som innehåller AirPlay 2 och HomeKit-stöd Artikeln är även uppdaterad med informationen.

Men ni måste nog ändra på rubriken, för nu ser det ut som att uppdateringen säger att LG inte kommer att fixa AirPlay2/HomeKit. Det är väl egentligen svårt om?

Ursprungligen av frazze:

Men ni måste nog ändra på rubriken, för nu ser det ut som att uppdateringen säger att LG inte kommer att fixa AirPlay2/HomeKit. Det är väl egentligen svårt om?

Yes! La in överstruken text men verkade inte fungera, fixat

1
Bevaka tråden