• Medlem
  • Stockholm
  • 2020-09-10 15:34
Ursprungligen av Fierro:

Hej Frazze!
Ja visst var det den annonsen. Men jag lär mig hela tiden i mina kontakter med er i Forumet så jag googlade på objektet och fick en massa träffar. Jag tycker det är minst lika bra att anlita en e-handlare så man får en ny vara utan att det blir mycket dyrare. Så om några dagar hoppas att jag kan få fart på min Mac mini och koppla den till skärmen.

Hej iSweden!
Ja, det blev lite jobbigt när så många på nätet fordrade nyare OS, fr.a. bankerna.
Det som är lite synd är att HDn inte är en SSD, som på den gamla. Har tittat lite på anvisningar i iFixit, och det ser ganska så pyssligt ut att sätta i en sån i min "nya". Minns inte, men var det 36 olika steg i ena riktiningen och lika många tillbaka. HMMM! Tack för många fina länkar till uppgifter på Mac minin.

Så småningom har jag lärt mig alla olika kontakter som behövs i datorvärlden, inklusive vänliga människor i Forumet... !!

Nu har jag fått den nya adaptern, den blev obetydligt dyrare och är ny. Har kopplat in skärmen till den nya minin och den fungerade perfekt.

Några frågor:

1) Jag kopplade in datorn till TVn när jag fått den till mig (eftersom jag ännu inte fått adaptern) och försökte ställa in på den STORA skärmen (40") och det var en upplevelse i sig. Jag lyckades komma in som gäst och gjorde en del inställningar, men nu när jag kopplat in den "rätta" skärmen upptäcker jag hur rudis jag är på den fronten. Jag kan inte logga in som administrator för jag vet inte vad jag har för namn resp. lösenord. Är det säljaren av datorn som har valt för evigt eller kan jag lägga in eget namn mm på något sätt? Man känner sig som en analfabet, står sånt i någon manual eller var?

2) Här i min karantän finns ett nätverk som datorn anslöt sig med en gång till, och då funderade jag på om jag kan hitta min gamla mini i nätverket för att överföra allt möjligt utan att gå omvägen via USB-minnen. Hur ska jag hitta den andra datorn när jag bara har en skärm? Det är ganska pyssligt att byta skärmkontakt varje gång liksom även flytta över tangentbordskontakten.

3) Går det att dela skärm utan kontaktbyten?

Nybörjare, NEJ, men har klarat mig med Mac ändå. Tacksam för hjälp.