Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synology DS220J i Finder?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Upptäckte att jag inte längre kan nå min gamla NetgearSTORA från remote så nu migrerar jag innehållet till en WDMystora.

Vill kunna hitta innehållet i Finder även om jag inte är hemma i mitt nätverk och slippa webbgränssnitt.

Vet någon om detta är möjligt med en Synology DS220J. (hoppas att det finns en någon som har Synology här)
.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-09-09 19:29
Ursprungligen av mellban:

Upptäckte att jag inte längre kan nå min gamla NetgearSTORA från remote så nu migrerar jag innehållet till en WDMystora.

Vill kunna hitta innehållet i Finder även om jag inte är hemma i mitt nätverk och slippa webbgränssnitt.

Vet någon om detta är möjligt med en Synology DS220J. (hoppas att det finns en någon som har Synology här)
.

Det var ett tag sedan jag testade men jag har för mig att jag följde denna guide. Kanske kan du få lite ledning. Jag har iofs en D918+.
https://www.synology.com/en-global/knowledgeb...

Senast redigerat 2020-09-09 19:45
  • Medlem
  • 2020-09-10 12:26

Det är fullt möjligt att komma åt sin Synology via Finder även utanför sitt nätverk. Svårighetsgraden för konfigurationen beror på vilken router man har samt om man använder Synologys egna QuickConnect eller om man upprättar en egen VPN-server för att få en säker anslutning till sin NAS. Jag rekommenderar det senare alternativet då QuickConnect är allt annat än "Quick". I ärlighetens namn borde det heta SlowConnect, men det kanske inte låter lika bra rent marknadsföringsmässigt?

Det finns många bra guider för detta på Youtube.

Ursprungligen av ulan99:

Tack för tips!
Undrar just vad kag "väljer bort" om jag köper en billigare NAS. Kan du montera SSD diskar i din NAS?
.

  • Medlem
  • 2020-09-12 12:17
Ursprungligen av mellban:

Tack för tips!
Undrar just vad kag "väljer bort" om jag köper en billigare NAS. Kan du montera SSD diskar i din NAS?
.

Du får lägre prestanda. Sämre processor och mindre RAM. Om du berättar vad du ska använda den till så är det lättare att ge tips.
SSD kan du nästan garanterat sätta i en 220J också. Kolla specifikationerna på tillverkarens hemsida.
Ska du ha den som Mediaserver och köra Plex så får du kika på en 220+ istället då J inte stödjer programmet.

Ursprungligen av Dalle:

Du får lägre prestanda. Sämre processor och mindre RAM.

Jag inser lägre prestanda, men vi är bara två som använder den samtidigt och vi strömmar inte så jag tänkte inte mediaserver och 0,5GB RAM borde räcka. I alla fall i nuläget. Priset är inte avskräckande och kan då byta upp mig om några år om jag känner så.
Sitter just (städar och sorterar) nu och tittar på en video på ett barnbarn från 2003. Det är sånt jag vill spara och göra tillgängligt för tex 17åringen.
Flyttar just nu allt till en WD 2 TB disk för att sen formatera diskarna som sitter i STORA och lägga tillbaka allt. Jag vill köra RAID.

Tips mottages tacksamt.

1
Bevaka tråden