Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upplösnings kris

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej vänner,

Någonting väldigt irriterande har hänt med men dator. En klåfingrig person har råkat ändra bildskärmsinställningarna så att upplösningen blivit för hög, och att följaktligen skärmen nu blivit helt svart. Och ovanpå allting är detta i MACOS X 10.2.6. Nu kan jag inte använda OS X. Jag bootar i OS 9 och rotar bland OS X inställningar men hittar ingenting som kan ha med skärmens upplösning att göra.
Vad gör jag nu!?
Hjälp mig, finns det komando man kan använda vid uppstart kanske, eller hur ändrar man upplösning via Terminalen?
Jag tänker inte installera om systemet för en sådan här sak (för då påminner det ju om windows)...

Det måste finnas en lösning!

// Kepler

Testa starta om och håll ned shift-tangenten. Då startar datorn i "safe mode", det kanske kan hjälpa dig.

• Medlem
  • 2003-09-14 14:28

Sök och radera:

com.apple.preference.displays.000393af48b6.plist (OBS! siffrorna kan vara andra)

eller

com.apple.windowserver.plist

• Medlem
  • 2003-09-15 19:08

Hur gick det?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-15 23:59

Ett tips som kan hjälpa om du har tur:
Dra ur bildskärmskabeln och eventuell adapter vid uppstart. Inget skall sitta i bildskärmsutgången. Då kan ibland Macen gå över på standardupplösning.
Sätt i bildskärmskontakten när datorn är igång.

Det hjälper kanske inte men kan vara värt ett försök.

Jag hade själv ett liknande problem. Kommer inte ihåg hur jag löste det. Tror jag fick dra igång den på en annan bildskärm som klarade aktuell upplösning.

Detta är klart sämre i OX än i OS9. Jag fick också den der "goa Windows-känslan" som infinner sig vid sådana här problem.

1
Bevaka tråden