Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar Apple One

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är du trött på flera prenumerationstjänster och hellre klumpar ihop det till en? Nu är det möjligt med Apple One.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-09-15 20:33

Synd att family bara har 200gb icloud. Väldigt klent.
Individual på 50gb är rätt lågt det med.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-09-15 20:33

199 för familjepaketet är ju riktigt bra pris.
Betalar typ samma för spotify familj och icloud lagring idag.
Blir nog att gå tillbaka till apple music, enda anledningen att jag kör spotify idag är att AM inte funkar med Alexa men det borde ju lösa sig nu när Amazon kommer till sverige.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2020-09-15 21:13

Här blir det svårt att hitta en "one size fits all"-modell. Personligen hade jag gärna betalat 199kr per månad, till och med 249kr per månad, om lagringen bara varit högre. Det känns som att det saknas en tjänst mellan Familj och Premier.

Vi är en familj på 5 personer och är redan uppe i 300 GB användning med våra enheter. Och då har vi ändå de tyngsta och äldsta filerna i en lokal Time Capsule.

iCloud 2TB (89kr) & Apple TV+ (59kr framöver) & Spotify Premium Family (169kr), som vi har, innebär en månadskostnad på 317kr. Om det funnits en "Apple One Familj+" med 1TB (eller mer) lagring för 249kr hade jag slagit till direkt! Prisvärt dessutom, speciellt med tanke på att de klämmer in Apple Arcade i paketet också.

Nu finns det tyvärr inget alternativ för oss, och Apple One Premier ser inte ens ut att komma till Sverige.

Kläm in en Familj+ bland planerna för bövelen!

När kommer detta? Tillsammans med iOS 14?

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2020-09-15 21:59
Ursprungligen av JohannesKBA:

Här blir det svårt att hitta en "one size fits all"-modell. Personligen hade jag gärna betalat 199kr per månad, till och med 249kr per månad, om lagringen bara varit högre. Det känns som att det saknas en tjänst mellan Familj och Premier.

Vi är en familj på 5 personer och är redan uppe i 300 GB användning med våra enheter. Och då har vi ändå de tyngsta och äldsta filerna i en lokal Time Capsule.

iCloud 2TB (89kr) & Apple TV+ (59kr framöver) & Spotify Premium Family (169kr), som vi har, innebär en månadskostnad på 317kr. Om det funnits en "Apple One Familj+" med 1TB (eller mer) lagring för 249kr hade jag slagit till direkt! Prisvärt dessutom, speciellt med tanke på att de klämmer in Apple Arcade i paketet också.

Nu finns det tyvärr inget alternativ för oss, och Apple One Premier ser inte ens ut att komma till Sverige.

Kläm in en Familj+ bland planerna för bövelen!

Läste att.man kan utöka med mer iCloudutrymme separat. https://www.apple.com/se/apple-one/

Då skulle det bli totalt 288 kronor (199+89) för Apple One Familj med 2TB iCloud och det är ju billigare än det du betalar idag.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2020-09-15 22:03
Ursprungligen av breather:

När kommer detta? Tillsammans med iOS 14?

I höst se länk i mitt inlägg ovan.

Ursprungligen av Marco:

I höst se länk i mitt inlägg ovan.

Tack

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2020-09-15 22:24
Ursprungligen av Marco:

Läste att.man kan utöka med mer iCloudutrymme separat. https://www.apple.com/se/apple-one/

Då skulle det bli totalt 288 kronor (199+89) för Apple One Familj med 2TB iCloud och det är ju billigare än det du betalar idag.

Det gör ju det hela lite mer intressant! Då sparar vi 29kr/mån OCH får Apple Arcade på köpet. Skall fundera på detta tills det släpps. Måste också ta med den faktorn att jag behöver övertala hela familjen att släppa Spotify med

Edit: Det framgår inte om iCloud-lagringsutrymmet delas med familjen om man väljer att utöka det separat. Får invänta mer information om det också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-15 22:59
Ursprungligen av JohannesKBA:

Edit: Det framgår inte om iCloud-lagringsutrymmet delas med familjen om man väljer att utöka det separat. Får invänta mer information om det också.

Det står på deras site. Familj och Premium delas alltid med upp till fem familjemedlemmar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-15 23:04
Ursprungligen av Marco:

Läste att.man kan utöka med mer iCloudutrymme separat. https://www.apple.com/se/apple-one/

Då skulle det bli totalt 288 kronor (199+89) för Apple One Familj med 2TB iCloud och det är ju billigare än det du betalar idag.

Borde det inte istället vara 259 kr, dvs 199 för Family och sedan mellanskillnaden på tariffen för 200 GB (29 kr/mån) kontra 2TB (89 kr/mån)?

Jag betalar själv idag 149 för AM, 59 för ATV+ och 89 för iCloud. Totalt 297 kr/mån. Borde inte jag då få samma för 259 kr/mån plus att jag då också får tillgång till Apple Arcade?

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-09-16 10:25

Känns helt rätt prissatt för att knyta till sig/hålla kvar kunderna i ekosystemet. Vi har Apple Music (familj) och 200GB iCloud idag och det kostar ju 178kr. Vi har gratisåret av Apple TV+ också men inte säkert att vi skulle ha fortsatt, men nu får vi TV+ (och Arcade) för 21kr/mån. Toppen!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-16 10:34

Jag har dock väldigt svårt att förstå att inte Premium lanseras världen över. Det är en sak att iPhones, iPads etc inte lanseras world wide direkt då det handlar om att producera fysiska saker i tillräckligt hög takt för att möta efterfrågan. Men när det kommer till mjukvara, tjänster...why? Det är ju bara att släppa till alla direkt, finns inga anledningar att dela upp det geografiskt.

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-09-16 10:44
Ursprungligen av zinned:

Jag har dock väldigt svårt att förstå att inte Premium lanseras världen över. Det är en sak att iPhones, iPads etc inte lanseras world wide direkt då det handlar om att producera fysiska saker i tillräckligt hög takt för att möta efterfrågan. Men när det kommer till mjukvara, tjänster...why? Det är ju bara att släppa till alla direkt, finns inga anledningar att dela upp det geografiskt.

Är det inte så enkelt att News+ och Fitness+ inte finns på de flesta marknader än? I det första fallet så handlar det väl om att sluta avtal med tidningar och i det andra att producera content på lokalt språk. Sen kan man ju fundera över geo-fencing-aspekten, om jag vill läsa New York Post och träna med amerikanska tränare borde jag inte behöva stöka med ett amerikanskt Apple ID etc.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-16 10:55
Ursprungligen av Gurra:

Är det inte så enkelt att News+ och Fitness+ inte finns på de flesta marknader än? I det första fallet så handlar det väl om att sluta avtal med tidningar och i det andra att producera content på lokalt språk. Sen kan man ju fundera över geo-fencing-aspekten, om jag vill läsa New York Post och träna med amerikanska tränare borde jag inte behöva stöka med ett amerikanskt Apple ID etc.

Det kan visserligen vara lite skillnad just mellan News och Fitness men om man åsidosätter avtalsaspekten, vilken jag utgår från att Apple enkelt hade löst om de velat, så handlar det endast om att Apple bestämmer sig för att göra denna uppdelningen. Jag ser ingen vettig anledning till att de gör den men oavsett så gör de den.

Jag bryr mig inte om aktuell yoga-instruktör talar svenska eller engelska, andra kan göra det. Oavsett så är det ju då bara att göra en global lansering med disclaimern att lokala språk kommer senare.

Angående lagringsutrymmet så gissar jag att de är lite ”snåla” i och med att Apple inte har samma infrastruktur kring stora datacenters som Amazon eller Microsoft Azure. Innan de har själva byggt upp kapaciteten så blir de ev, beroende av AWS tjänster.

Och Apple vill ju om möjligt driva det mesta i egen regi utan att vara beroende av andra partners.

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-09-16 11:22
Ursprungligen av zinned:

Det kan visserligen vara lite skillnad just mellan News och Fitness men om man åsidosätter avtalsaspekten, vilken jag utgår från att Apple enkelt hade löst om de velat, så handlar det endast om att Apple bestämmer sig för att göra denna uppdelningen. Jag ser ingen vettig anledning till att de gör den men oavsett så gör de den.

Jag bryr mig inte om aktuell yoga-instruktör talar svenska eller engelska, andra kan göra det. Oavsett så är det ju då bara att göra en global lansering med disclaimern att lokala språk kommer senare.

Håller helt med dig! Ville mer säga att jag kan förstå hur Apple resonerar.

Sen tror jag man ska komma ihåg att svenskar (norrmän, holländare etc.) är så ohyggligt mer vana att konsumera material på engelska än t.ex. tyskar eller spanjorer. Jag tror att Apple resonerar så att man inte vill riskera att lansera en vad som uppfattas som undermålig produkt i t.ex. Tyskland, och då ser man på alla länder på samma sätt.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2020-09-17 16:48
Ursprungligen av zinned:

Borde det inte istället vara 259 kr, dvs 199 för Family och sedan mellanskillnaden på tariffen för 200 GB (29 kr/mån) kontra 2TB (89 kr/mån)?

Jag betalar själv idag 149 för AM, 59 för ATV+ och 89 för iCloud. Totalt 297 kr/mån. Borde inte jag då få samma för 259 kr/mån plus att jag då också får tillgång till Apple Arcade?

I och för sig men undrar om Apple räknar så vi får se i höst när tjänsten lanseras.

1
Bevaka tråden