Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

watchOS 7 lanseras idag - det här är nytt

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Äntligen är det dags för watchOS 7 att anlända till våra klockor och det bjuder på en hel del nytt som gör att vi lär använda vår Apple Watch mer. Här är de största nyheterna.

Läs hela artikeln här

Mest nyfiken på deras sömnanalys, blir det måntro ersättare för AutoSleep.

Hoppas man kan stänga av att den aktiverar stör ej. Med dygnet runt jour vissa dagar så behöver det ringa och blinka i allt som finns om man ska vakna.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2020-09-16 17:02

Synd att det inte funkar att ändra tvätta händerna-tiden från 20 till 30 sek

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-09-17 07:10

Är det fler som har problem att installera pga utrymme? Rensat det mesta och hittar inget som tar plats :/

Senast redigerat 2020-09-17 10:23
Ursprungligen av N_Micke:

Mest nyfiken på deras sömnanalys, blir det måntro ersättare för AutoSleep.

Hoppas man kan stänga av att den aktiverar stör ej. Med dygnet runt jour vissa dagar så behöver det ringa och blinka i allt som finns om man ska vakna.

Verkar mest vara att ställa in scheman och påminnelser..?

Kör vidare med AutoSleep.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-09-17 10:24
Ursprungligen av Json_81:

Är det fler som har problem att installera pga utrymme? Rensat det mesta och hittar inget som tar plats :/

Fick ta bort varenda app och starta om så gick det till slut.

  • Medlem
  • 2020-09-17 10:35

Hopas verkligen att "sömn" utvecklas snabbt! Nu är den oerhört fattig på statistik om hur jag har sovit. Apples variant ligger ljusår bakom tex Autosleep när det gäller att visa hur jag egentligen har sovit.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-17 11:12

Jag har själv aldrig förstått poängen med sådana appar men blir gladeligen upplyst

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-09-17 15:53

Min AW tror nu att jag tvättar händerna när jag torkar av cykelkedjan efter att ha smörjt den.

Ursprungligen av macki81:

Synd att det inte funkar att ändra tvätta händerna-tiden från 20 till 30 sek

Är du kirurg eller?

Ursprungligen av Gäddnos:

Min AW tror nu att jag tvättar händerna när jag torkar av cykelkedjan efter att ha smörjt den.

Det är trots allt samma rörelser så det är inte så konstigt.

Min brukar ibland aktivera på ljud när jag rifflar en kortlek mellan händerna

Ursprungligen av N_Micke:

Verkar mest vara att ställa in scheman och påminnelser..?

Kör vidare med AutoSleep.

Jag kör med bägge. De har olika fördelar och stör inte varandra så.

Ursprungligen av Gäddnos:

Min AW tror nu att jag tvättar händerna när jag torkar av cykelkedjan efter att ha smörjt den.

Min när jag brer en hård macka. Får väl smeta på smöret i 30 sek..........?

En najs funktion jag upptäckte idag var att man numera kan nå sitt ICA-kort eller andra QR-koder man lagt in i Wallet genom det vanliga dubbeltrycket på sidoknappen, som när man betalar med Apple Pay.

Tidigare tog detta bara fram just Apple Pay-kort och man var tvungen att gå omvägen via Wallet-appen för att få fram andra kort och kuponger.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-18 14:31
Ursprungligen av Sperious:

[...] att man numera kan nå sitt ICA-kort eller andra QR-koder man lagt in i Wallet genom det vanliga dubbeltrycket på sidoknappen, som när man betalar med Apple Pay [...]

Tackar, det visste jag inte Äntligen!

Märker att man då inte heller kan swipa åt sidorna för att byta kort att betala med utan nu är det endast vertikal skrollning som gäller, oavsett vad för typ av kort man vill byta till.

Ursprungligen av zinned:

Tackar, det visste jag inte Äntligen!

Märker att man då inte heller kan swipa åt sidorna för att byta kort att betala med utan nu är det endast vertikal skrollning som gäller, oavsett vad för typ av kort man vill byta till.

Stämmer!

Edit: Man kan också trycka på kortet för senaste transaktioner. Kunde man det utanför Wallet tidigare?

Senast redigerat 2020-09-18 15:09
  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-18 15:14
Ursprungligen av Sperious:

Man kan också trycka på kortet för senaste transaktioner. Kunde man det utanför Wallet tidigare?

Det kunde man endast göra i telefonen men nu visas samma information på klockan.

För övrigt så är just denna historiken meningslös enligt min mening, detta för att den inte fungerar. Som exempel, tittar jag på historiken på ett av mina kort nu så visar den att senaste köp var i måndag. Jag har gjort flera köp med kortet sedan dess. Helt värdelös funktionalitet. Vill man se sin historik korrekt så ska man titta i appen för det aktuella kortet.

Ursprungligen av zinned:

Det kunde man endast göra i telefonen men nu visas samma information på klockan.

För övrigt så är just denna historiken meningslös enligt min mening, detta för att den inte fungerar. Som exempel, tittar jag på historiken på ett av mina kort nu så visar den att senaste köp var i måndag. Jag har gjort flera köp med kortet sedan dess. Helt värdelös funktionalitet. Vill man se sin historik korrekt så ska man titta i appen för det aktuella kortet.

Ajdå, låter rätt vitslöst då.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-18 16:01
Ursprungligen av Sperious:

Ajdå, låter rätt vitslöst då.

Till 100%.

Sedan kan jag inte avgöra om detta orsakas av kortutgivaren eller av Apple men det kan kvitta, för mig som end user är det kass.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-09-18 21:15
Ursprungligen av zinned:

För övrigt så är just denna historiken meningslös enligt min mening, detta för att den inte fungerar. Som exempel, tittar jag på historiken på ett av mina kort nu så visar den att senaste köp var i måndag. Jag har gjort flera köp med kortet sedan dess. Helt värdelös funktionalitet. Vill man se sin historik korrekt så ska man titta i appen för det aktuella kortet.

Menar du att du gjort köp med apple pay som inte visas i historiken eller att du använt kortet på andra ställen?
Apple kan givetvis inte visa transaktioner som inte görs genom deras tjänst.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-19 11:11
Ursprungligen av Json_81:

Menar du att du gjort köp med apple pay som inte visas i historiken eller att du använt kortet på andra ställen?
Apple kan givetvis inte visa transaktioner som inte görs genom deras tjänst.

Givetvis att jag gjort köp via ApplePay som inte visas. Flera stycken.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2020-09-19 11:12
Ursprungligen av zinned:

Det kunde man endast göra i telefonen men nu visas samma information på klockan.

För övrigt så är just denna historiken meningslös enligt min mening, detta för att den inte fungerar. Som exempel, tittar jag på historiken på ett av mina kort nu så visar den att senaste köp var i måndag. Jag har gjort flera köp med kortet sedan dess. Helt värdelös funktionalitet. Vill man se sin historik korrekt så ska man titta i appen för det aktuella kortet.

Jag ser mitt allra senaste köp och 5 senaste köpen. Använder klockan som betalning till 90% av mina köp. Tycker den är perfekt. Synd bara att Eurocard inte vill hoppa på tåget - men blir egentligen bara större förlust för dem eftersom jag nästan helt har slutat handla med kortet.

Choke

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-19 11:46
Ursprungligen av Choke55:

Jag ser mitt allra senaste köp och 5 senaste köpen. Använder klockan som betalning till 90% av mina köp. Tycker den är perfekt. Synd bara att Eurocard inte vill hoppa på tåget - men blir egentligen bara större förlust för dem eftersom jag nästan helt har slutat handla med kortet.

Choke

Jag använder klockan till 100% av mina köp, använder då Revolut samt Curve.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-09-19 11:56

Svårt att få in klockan i kortautomaten när jag tankar.

Men gud vad Watch OS 7 drar batteri (på en AW s5). Jag vet att det brukar rätta till sig efter några dagar, men på morgonen när jag vaknar brukar det ligga på 80%. Med Watch OS 7 i går och idag var den 65%. Nu till lunch visar den 42%, vilket är ungefär vad den brukar visa vid 16-tiden när jag kommer hem efter jobbet.

Senast redigerat 2020-09-20 08:55
Ursprungligen av zinned:

Jag använder klockan till 100% av mina köp, använder då Revolut samt Curve.

Samma här.
Har aldrig med mig korten numera utom när jag måste tanka på Q8/OK som är fruktansvärt sena med blipp

Ursprungligen av Gäddnos:

Svårt att få in klockan i kortautomaten när jag tankar.

Men gud vad Watch OS 7 drar batteri. Jag vet att det brukar rätta till sig efter några dagar, men på morgonen när jag vaknar brukar det ligga på 80%. Med Watch OS 7 i går och idag var den 65%. Nu till lunch visar den 42%, vilket är ungefär vad den brukar visa vid 16-tiden när jag kommer hem efter jobbet.

Använd ST1 så fungerar det med klockan - utan att du behöver "få in den"........?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-19 17:04
Ursprungligen av adress@mac:

Använd ST1 så fungerar det med klockan - utan att du behöver "få in den"........?

.

Contactless är dock en betalningsmetod som torde vara standard även på bensinmackar idag, precis som överallt annars. Tyvärr är verkligheten en annan.

Ursprungligen av zinned:

.

Contactless är dock en betalningsmetod som torde vara standard även på bensinmackar idag, precis som överallt annars. Tyvärr är verkligheten en annan.

Eller hur!
Fattar inte att de ligger så långt efter (i alla fall Q8OK)

1
Bevaka tråden