Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify kallar Apples ställning orättvis efter Apple Ones lansering

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För samma pris som ett familjeabonnemang hos Spotify kan man nu få Apple Music, Apple Arcade, Apple TV+ och 50Gb iCloud-lagring med Apples nya paket.

Läs hela artikeln här

Lite löjligt argument av Spotify. Det är inte olagligt att konkurrera med de medel man har, även om en konkurrent skulle försvinna i slutändan.
Spotify brukar ju framhävas på Samsung event själva och ha avtal med Samsung också:

https://www.digitalspy.com/tech/best-tech-dea...

Tidal tycker säkert det känns orättvist men så är läget. Spotify är duktiga på att klaga när det passar dem.

Senast redigerat 2020-09-16 04:37
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-09-16 05:47

Spotify har gnällt och snyftat i press sedan tjänsten startade. Är det inte Apple så är det giriga musiker eller onda politiker. Så less på deras beteendet så jag kommer aldrig att använda spotify.

Är inte detta bra för konsumenter? Vi får mer för mindre pengar och det är vad som är viktigt. Och juste, Spotify erbjuder också ett paket med tjänster, så jag förstår inte hur de rättfärdigar dessa klagomål. Spotify är pinsamma.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2020-09-16 07:25
Ursprungligen av johnh3:

Lite löjligt argument av Spotify. Det är inte olagligt att konkurrera med de medel man har, även om en konkurrent skulle försvinna i slutändan.
Spotify brukar ju framhävas på Samsung event själva och ha avtal med Samsung också:

https://www.digitalspy.com/tech/best-tech-dea...

Tidal tycker säkert det känns orättvist men så är läget. Spotify är duktiga på att klaga när det passar dem.

Precis så. Och hade Spotify haft möjligheten så hade de gjort exakt samma sak som Apple.

Ursprungligen av MatsOlov:

Spotify har gnällt och snyftat i press sedan tjänsten startade. Är det inte Apple så är det giriga musiker eller onda politiker. Så less på deras beteendet så jag kommer aldrig att använda spotify.

Jag säger upp mitt Spotify familj idag och går över till Apple Music. Jag har varit missnöjd med Spotify länge men nu räcker det. Största anledningen att jag inte bytte för länge sedan var att Nirvanas Incesticide saknades men jag har ju iTunes Match så det är bara att synka det albumet och köra.

Så trött på att jag måste scrolla genom floder av podcasts i Spotify för att hitta musik när jag kör bil. Värdelöst.

@Spotify, jag vill lyssna på Joe Rogan via podcaster.
Nej, just det Spotify betalade nästan en miljard kronor för ensamrätt på Spotify. Så mycket för frihet åt alla och allt. Hycklare och gråterskor.

  • Medlem
  • International user
  • 2020-09-16 08:09
Ursprungligen av johnh3:

Lite löjligt argument av Spotify. Det är inte olagligt att konkurrera med de medel man har, även om en konkurrent skulle försvinna i slutändan.
Spotify brukar ju framhävas på Samsung event själva och ha avtal med Samsung också:

https://www.digitalspy.com/tech/best-tech-dea...

Tidal tycker säkert det känns orättvist men så är läget. Spotify är duktiga på att klaga när det passar dem.

En gång i tiden var det olagligt i Finland att t.ex. sälja telefoner tillsammans med abonemang. Det ledde till att telefon tillverkare konkkurerade med telefon tillverkare, de som tillhandahöll abonemang konkurerade med varandra.

Det var faktist en stor fördel. Men när 3g skulle lanceras så lycksdes abonemang försäljana få till en lag ändring. Men fortsättningsvis är praxisen i finland att du kan köpa dem separat och att det inte inverkar negativt på priset.

I USA var det så att kunderna fick lida för att det var de som tillhandahöll abonemangen som bestämde funktionaliteten telefonerna fick ha. Tillverkare som inte följde dem (läs Nokia/Ericsson) såldes helt enkelt inte. De hade funktioner som de sålde som tjänster och det gillades inte.

Bundling kan vara ett riktigt problem ett problem Apple lyckades bryta i USA med första iPhonen och ett exklusivt kontrakt med At&t.
Så visst detta med bundling av tjänster kan i längden visa sig skadligt för konsumenterna.

I övrigt tycker jag Skype kan lägga av skapa en produkt jag gillar mer än Apple Music så kanske jag skulle använda dem istället.

Ursprungligen av juanito:

En gång i tiden var det olagligt i Finland att t.ex. sälja telefoner tillsammans med abonemang. Det ledde till att telefon tillverkare konkkurerade med telefon tillverkare, de som tillhandahöll abonemang konkurerade med varandra.

Det var faktist en stor fördel. Men när 3g skulle lanceras så lycksdes abonemang försäljana få till en lag ändring. Men fortsättningsvis är praxisen i finland att du kan köpa dem separat och att det inte inverkar negativt på priset.

I USA var det så att kunderna fick lida för att det var de som tillhandahöll abonemangen som bestämde funktionaliteten telefonerna fick ha. Tillverkare som inte följde dem (läs Nokia/Ericsson) såldes helt enkelt inte. De hade funktioner som de sålde som tjänster och det gillades inte.

Bundling kan vara ett riktigt problem ett problem Apple lyckades bryta i USA med första iPhonen och ett exklusivt kontrakt med At&t.
Så visst detta med bundling av tjänster kan i längden visa sig skadligt för konsumenterna.

I övrigt tycker jag Skype kan lägga av skapa en produkt jag gillar mer än Apple Music så kanske jag skulle använda dem istället.

Visst kan det vara befogat av myndigheter att lägga sig i ibland som med fallet Standard Oil i början av seklet. Men att företag börjar gnälla obefogat kan bli lite löjligt i längden. Sony gör hörlurar så det är naturligt att de bundlar dem i samband med att de lanserar nya mobiler. Ska då HTC som inte gör hörlurar klaga hos en myndighet för att de inte kan konkurrera likvärdigt med sina mobiler?

I så fall får de väl börja tillverka hörlurar själva eller gå i partnerskap med nån annan tillverkare.
Eller konkurrera med ett lägre pris eller nåt annat.

Eller Slack som i stort sett hånade Microsoft Teams i början, men nu när Teams börjar bli en riktigt bra tjänst som tar fart (video konferenser under Corona pandemin) springer Slack och klagar hos konkurrensmyndigheter.

Ja i vissa fall försvinner tillverkare eller tjänster som inte hänger med. Men det är en naturlig utveckling i en marknadsekonomi. Det är okej så länge ingen får ett totalt monopol.

Senast redigerat 2020-09-16 10:19
  • Medlem
  • International user
  • 2020-09-16 10:47
Ursprungligen av johnh3:

Visst kan det vara befogat av myndigheter att lägga sig i ibland som med fallet Standard Oil i början av seklet. Men att företag börjar gnälla obefogat kan bli lite löjligt i längden. Sony gör hörlurar så det är naturligt att de bundlar dem i samband med att de lanserar nya mobiler. Ska då HTC som inte gör hörlurar klaga hos en myndighet för att de inte kan konkurrera likvärdigt med sina mobiler?

I så fall får de väl börja tillverka hörlurar själva eller gå i partnerskap med nån annan tillverkare.
Eller konkurrera med ett lägre pris eller nåt annat.

Eller Slack som i stort sett hånade Microsoft Teams i början, men nu när Teams börjar bli en riktigt bra tjänst som tar fart (video konferenser under Corona pandemin) springer Slack och klagar hos konkurrensmyndigheter.

Ja i vissa fall försvinner tillverkare eller tjänster som inte hänger med. Men det är en naturlig utveckling i en marknadsekonomi. Det är okej så länge ingen får ett totalt monopol.

Ja det kan vara naturligt och det kan även vara en fördel till en grad. Problemet med bundling är att små företag inte kan konkurrera med stora företag när dessa kan använda sina muskler till att binda kunderna till deras tjänster. Även om så det mindre företaget har en bättre tjänst så kommer kunderna att välja den som ger flera tjänster där en tjänst är snarlik.

Att klaga är aldrig rätt strategi för en underdog, en underdog måste göra så mycket bättre än den som sitter på tronen. Men bundling är ett otyg i längden. Jag vägrar själv köpa kanal paket. Därför de har kanske en kanal jag vill se men jag vägrar betala för resten av skiten som kommer med. För mig är det en stark princip. Har int ens skaffat TV sedan jag flyttade hemifrån pga hur marknaden ser ut. Det är nu 24 år sen Jag vill inte bidra till degradering av innehållet. Så när jag kan betala för individuella kanaler är jag möjligen intresserad. Men efter 24 år är behovet så gott som 0.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-16 10:51
Ursprungligen av juanito:

Jag vill inte bidra till degradering av innehållet.

Detta, det kan jag respektera. Absolut.

Ursprungligen av juanito:

Ja det kan vara naturligt och det kan även vara en fördel till en grad. Problemet med bundling är att små företag inte kan konkurrera med stora företag när dessa kan använda sina muskler till att binda kunderna till deras tjänster. Även om så det mindre företaget har en bättre tjänst så kommer kunderna att välja den som ger flera tjänster där en tjänst är snarlik.

Att klaga är aldrig rätt strategi för en underdog, en underdog måste göra så mycket bättre än den som sitter på tronen. Men bundling är ett otyg i längden. Jag vägrar själv köpa kanal paket. Därför de har kanske en kanal jag vill se men jag vägrar betala för resten av skiten som kommer med. För mig är det en stark princip. Har int ens skaffat TV sedan jag flyttade hemifrån pga hur marknaden ser ut. Det är nu 24 år sen Jag vill inte bidra till degradering av innehållet. Så när jag kan betala för individuella kanaler är jag möjligen intresserad. Men efter 24 år är behovet så gott som 0.

Jo fast Spotify är inte direkt en underdog. Snarare den stora gorillan som är dominerande inom streamad musik och snart inom podcast.
Så deras gnällande får nog en motsatt effekt. Stöter bort kunder.

  • Medlem
  • 2020-09-16 11:12

Spotify har gnällt på Apple sedan starten av Apple Music? Spotify vill inte se sina marknadsandelar krympa, dom vill ha hela kakan för sig själva. Men just det är ju inget unikt för Spotify.

Ursprungligen av juanito:

Att klaga är aldrig rätt strategi för en underdog, en underdog måste göra så mycket bättre än den som sitter på tronen.

Håller med att tvåan måste anstränga sig mer än marknadsledaren. Fast just i det här fallet när det gäller musik så är det Apple som är underdog ?

Gene Munster, managing partner of Loup Ventures, estimates that Apple Music now has 82 million subscribers. By comparison, Spotify had 138 million premium subscribers worldwide, as of June 30.

Och snart kommer dessutom Amazon in på den svenska marknaden.

Spotify has 34% global market share in streaming music, compared with 20% for Apple, Munster estimates. In 2018, Spotify's market share was 35% vs. 18% for Apple, he said. Other services in the market include Amazon.com's (AMZN) Amazon Music, Alphabet's (GOOGL) YouTube Music and Tencent Music (TME).
https://www.investors.com/news/technology/click/apple-music-growing-faster-than-spotify-analyst-claims/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-16 13:00
Ursprungligen av Pathfinder:

Håller med att tvåan måste anstränga sig mer än marknadsledaren. Fast just i det här fallet när det gäller musik så är det Apple som är underdog ?

Sant, och tvåan Apple anstränger sig här men det är ettan som bölar ögonen ur sig.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2020-09-16 15:27

Spotify suck it up! mvh glad apple music användare

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2020-09-16 18:23
Ursprungligen av MatsOlov:

Spotify har gnällt och snyftat i press sedan tjänsten startade. Är det inte Apple så är det giriga musiker eller onda politiker. Så less på deras beteendet så jag kommer aldrig att använda spotify.

Verkligen. Dom kanske kunde fokusera på att få ut en fungerande app till Apple Watch istället, det är generation 6 av klockan som nu släpps.... skrattretande att dom inte har råd att köpa in kompetensen för att sy ihop det.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2020-09-18 14:19
Ursprungligen av jonasn:

går över till Apple Music

Okej, HELVETE vilken pissig upplevelse det var! Har iTunes Match sedan tidigare. Det var som att playlists fanns på två ställen; en gång i mitt library och en gång i Apple Music. Redigera spellistor? Lurigt som 17. Lägga till låtar i playlists i mitt bibliotek från Apple Music? Nästan omöjligt. Okej tänkte jag, det kanske funkar bättre på Macen? Icke. Inget gick att uppdatera. Fick 3-4 olika kryptiska felmeddelanden med olika felkoder. Sorterade mina playlists i mappar men de envisades med att hoppa tillbaka. På macen gick det åtminstone ibland att lägga till låtar från Apple Music till mina spellistor, men 90% av försöken fungerade inte. Till slut gav jag upp och gick därifrån. Öppnade Apple Music på min telefon för att se om sorteringen ändrats där. Nope. Kollade Macen igen - alla ändringar var tillbaka som de var från början. Kul!

Nåt felmeddelande trodde folk ev. kunde bero på att man närmade sig gränsen för iTunes Match (25000 låtar) men jag har 17000 låtar kvar dit.

Länge sedan jag blev på så dåligt humör av teknik som inte fungerar. Antar att jag antingen måste köra bara iTunes Match eller bara Apple Music (och acceptera att de inte har all musik) för att det ska fungera vettigt.

Tidal kanske? ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-18 14:30

Visste inte att iTunes Match fortfarande fanns...

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-09-18 15:34

Match finns nog kvar för som som inte vill ha hela paketet med Music.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2020-09-18 15:39

Jag lärde mig just att Match ingår i Apple Music, vilket var nytt för mig. Kanske blir det problem för att jag har Apple Music (inkl Match) + Match. Oklart. Solklart är att det strular obeskrivligt mycket på iPhone, Windows och MacOS.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-09-18 15:41

Du ska inte ha båda, det är nog felet.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2020-09-22 08:12
Ursprungligen av Gäddnos:

Du ska inte ha båda, det är nog felet.

Jag var också inne på det, och har nu sagt upp mitt iTunes Match. Men om det är det som är problemet kommer jag inte att kunna använda Apple Music ordentligt förrän mitt iTunes Match går ut i december, vilket känns helt orimligt och talar emot den teorin.

  • Superhjälte
  • 2020-09-22 08:58

Spotify borde ägna mer tid åt att fixa ett ljust tema i stället för att gnälla. Man tror ju att det är natt varje gång man öppnar den där appen.

1
Bevaka tråden