Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Widgets på hemskärmen - hur/om ni använder det?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja, vad vad för widgets klämmer ni in på skärmen och var/hur(dvs placering, storlek etc)?

Jag är lite tveksam att jag vill ta upp yta för de vanliga appikonerna och mapparna då jag har rätt många som jag använder sporadiskt. Vill inte att de ska hamna längre bak.

Hur resonerar ni?
Vilka widgets är värda att stjäla sådan plats enligt er?

Foto, foto, foto.

Blir alltid (nästan) glad när bilderwidgeten tar fram en ny bild.

I korthet. Jag använder många widgetar. Har dem ofta i travar. Jag har numera bara de appar som i princip används varje dag (inte riktigt sant) synliga. Resten ligger dolda. Redan tidigare så sökte jag efter de sporadiska apor eftersom de inte fanns i mitt muskelminne

Jag ser inte det som att widgeterna stjäl plats. De frigör användbarhet. Ge dem en chans. Jag har kört sedan första utvecklarbetan och det tog någon vecka för att komma fram till hur jag ville ha det. Experimentera!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-09-18 08:49

Jag har väder i stort format(rektangulärt) högst upp. Sedan har jag kalendern i halvstort format(kvadratisk) under väder till vänster. Den har den stora fördelen att man ser de två kommande aktiviteterna. Jag resonerar som @BlackSmp det stjäl inte yta, det lägger till njutning och användbarhet.

Jag är inte färdig(såklart) med hur jag vill ha det. Det beror på hur apputvecklare kommer anamma detta. Ser framför mig typ SMHI, Netatmo, kalender och batteri som widgetar. Sedan några få eller inga appar utöver Dock på första sidan. Sedan en eller två sidor appar för att ha resten i biblioteket. Jag är mycket förtjust i denna förändring. Jag har också kört sedan försa betan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-18 10:36

Ingen här som kör Widgy eller WidgetPack här? Dessa väntar jag främst på, hade dock gärna tagit emot en länk för att köra dem i TestFlight!

De ger riktigt stora möjligheter till att designa Widgets själv med all möjlig data och en annan grej som kan tyckas liten men ger en stor effekt - möjligheten att ha en tom/genomskinlig Widget. Då kan man ha en trave där ena Widgeten då är genomskinlig och de övriga syns inte förrän man börjar snurra på traven. Ger möjlighet till en riktigt clean homescreen.

Ursprungligen av zinned:

Ingen här som kör Widgy eller WidgetPack här? Dessa väntar jag främst på, hade dock gärna tagit emot en länk för att köra dem i TestFlight!

De ger riktigt stora möjligheter till att designa Widgets själv med all möjlig data och en annan grej som kan tyckas liten men ger en stor effekt - möjligheten att ha en tom/genomskinlig Widget. Då kan man ha en trave där ena Widgeten då är genomskinlig och de övriga syns inte förrän man börjar snurra på traven. Ger möjlighet till en riktigt clean homescreen.

Har widgetpack men fastande inte för den.

Den där idén med en genomskinlig widget lät intressant

Får inte till det med widgetpack men det skulle gå att lösa med lite mer jobb. Nu experimenterar jag på mobilen på promenad från jobbet

Senast redigerat 2020-09-18 13:11
  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-18 13:48
Ursprungligen av BlackSmp:

Har widgetpack men fastande inte för den.

Den där idén med en genomskinlig widget lät intressant

Får inte till det med widgetpack men det skulle gå att lösa med lite mer jobb. Nu experimenterar jag på mobilen på promenad från jobbet

Bra där, jag upptäckte nu att jag ljög lite tidigare.

Det är givetvis inte så att man (vad jag vet iaf) kan skapa en genomskinlig widget men däremot gör man som du gjorde, att man anpassar ett utsnitt av den bakgrundsbild man använder på sin enhet så att den matchar rätt i placeringen jämfört med var widgeten ligger. Då blir effekten att den är "genomskinlig".

Har du möjlighet att ge mig tillgång till WidgetPack eller Widgy? Jag vet inte riktigt hur det funkar, det där med TestFlight.

Btw, ser att du också har tillgång till Menu Box. Funkar det bra?

Sugen på att använda widgets, men vet inte om det snabbar upp mitt liv eller inte.
Är den typen som i princip inte har några notiser påslaget öht, eftersom jag anser att jag själv vill välja när jag t ex ska läsa epost, kolla Facebook, forum osv.
Men widgetar är ju inte bara notiser, det är ju mycket annat, så jag kommer nog hitta något. OmniFocus hade t ex varit najs på något sätt.

Ursprungligen av zinned:

Bra där, jag upptäckte nu att jag ljög lite tidigare.

Det är givetvis inte så att man (vad jag vet iaf) kan skapa en genomskinlig widget men däremot gör man som du gjorde, att man anpassar ett utsnitt av den bakgrundsbild man använder på sin enhet så att den matchar rätt i placeringen jämfört med var widgeten ligger. Då blir effekten att den är "genomskinlig".

Har du möjlighet att ge mig tillgång till WidgetPack eller Widgy? Jag vet inte riktigt hur det funkar, det där med TestFlight.

Btw, ser att du också har tillgång till Menu Box. Funkar det bra?

Widgetpack. Prova här: https://testflight.apple.com/join/gtKCSFrJ

Klicka på lånken och följ instruktionerna så rullar det på. Vet dock inte om länken fortfarande fungerar, jag fick den via deras twitter

Menu box har jag bara provat men eftersom den inte synkar menyerna mellan enheterna så fungerar bara genvägarna på den enheten som jag skapade menyn i och det gjorde det hela ointressant för mig. De har kanske ändrat nu, jag borde kolla. Principen var cool och fungerar bra så jag hoppas verkligen att de fixar icloudsynk

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-18 15:24
Ursprungligen av BlackSmp:

Widgetpack. Prova här: https://testflight.apple.com/join/gtKCSFrJ

Klicka på lånken och följ instruktionerna så rullar det på. Vet dock inte om länken fortfarande fungerar, jag fick den via deras twitter

Det är främst där jag undrar, vilken länk ska jag trycka på? Var finns den?

Ursprungligen av BlackSmp:

Menu box har jag bara provat men eftersom den inte synkar menyerna mellan enheterna så fungerar bara genvägarna på den enheten som jag skapade menyn i och det gjorde det hela ointressant för mig. De har kanske ändrat nu, jag borde kolla. Principen var cool och fungerar bra så jag hoppas verkligen att de fixar icloudsynk

Hoppas det blir bra

Ursprungligen av zinned:

Det är främst där jag undrar, vilken länk ska jag trycka på? Var finns den?

Hoppas det blir bra

Fungerade inte länken (TestFlight) som jag bifogade? Den tar dig till TestFlight och en inbjudan till WidgetPack

https://testflight.apple.com/join/gtKCSFrJ

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-18 16:07
Ursprungligen av BlackSmp:

Fungerade inte länken (TestFlight) som jag bifogade? Den tar dig till TestFlight och en inbjudan till WidgetPack

https://testflight.apple.com/join/gtKCSFrJ

Sorry, aldrig använt TestFlight innan samt satt på en dator och inte iOS-enhet så jag fattade inte det

Gick dock inte att installera, just nu iaf, efter att jag godkänt att beta-testa :

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-19 11:22

@BlackSmp

Ursprungligen av zinned:

Snyggt. Bra idé

  • Medlem
  • 2020-09-19 15:02

Jag ordnade temasidor med matchande widgets. En sida för musik, foto, väder, träning osv.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-09-19 15:35
Ursprungligen av zinned:

Ingen här som kör Widgy eller WidgetPack här? Dessa väntar jag främst på, hade dock gärna tagit emot en länk för att köra dem i TestFlight!

De ger riktigt stora möjligheter till att designa Widgets själv med all möjlig data och en annan grej som kan tyckas liten men ger en stor effekt - möjligheten att ha en tom/genomskinlig Widget. Då kan man ha en trave där ena Widgeten då är genomskinlig och de övriga syns inte förrän man börjar snurra på traven. Ger möjlighet till en riktigt clean homescreen.

Widgetpack var allt annat än intuitivt, men funkar. Frågan är vad man vill göra.
Fick till en Home Screen Contact, och insåg att Siri är(känns) snabbare än att klicka sig fram för att ringa frugan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-19 15:59
Ursprungligen av reboot81:

Widgetpack var allt annat än intuitivt, men funkar.

Ja, det är ju lite trial and error än så länge och man får prova sig fram. Här du få genvägen jag gjorde (se inlägg ovan) för att kunna visa en bild och i mitt fall använder jag då ett utsnitt från bakgrundsbilden jag använder så det ser ut som att den är genomskinlig.

https://www.icloud.com/shortcuts/a05b88ea9848...

Ursprungligen av reboot81:

Widgetpack var allt annat än intuitivt, men funkar. Frågan är vad man vill göra.
Fick till en Home Screen Contact, och insåg att Siri är(känns) snabbare än att klicka sig fram för att ringa frugan.

Jo, det var Inte helt enkelt:)

Ursprungligen av zinned:

Ja, det är ju lite trial and error än så länge och man får prova sig fram. Här du få genvägen jag gjorde (se inlägg ovan) för att kunna visa en bild och i mitt fall använder jag då ett utsnitt från bakgrundsbilden jag använder så det ser ut som att den är genomskinlig.

https://www.icloud.com/shortcuts/a05b88ea9848...

Tack! Ska ta en koll!

Jag har nyss uppdaterat och har väl inte satt mig in i detta ännu. Men spontant känns det lite som Windows Phone och deras Live Tiles:
https://www.theverge.com/2018/4/7/17206174/mi...

Så det kan nog vara en bra idé. Känns lite mer spännande med iOS nu.

Jag har fastnat för att ha två kvadratiska smarta travar längst upp på första hemskärmen. I den ena har jag endast Väder och Påminnelser medan jag i den andra har endast Kartor och Kalender, båda med smart rotering.

Förvalt är att Väder och Kartor visas men pga smart rotering slår de automatisk om till Påminnelser och/eller Kalender när jag har något åtagande som är nära förestående. Riktigt bra uppmärksammandegrad.

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Jag har fastnat för att ha två kvadratiska smarta travar längst upp på första hemskärmen. I den ena har jag endast Väder och Påminnelser medan jag i den andra har endast Kartor och Kalender, båda med smart rotering.

Förvalt är att Väder och Kartor visas men pga smart rotering slår de automatisk om till Påminnelser och/eller Kalender när jag har något åtagande som är nära förestående. Riktigt bra uppmärksammandegrad.

Ungefär samma upplägg som jag har men jag har två avlånga widgettravar högst upp

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-20 21:09
Ursprungligen av BlackSmp:

Ungefär samma upplägg som jag har men jag har två avlånga widgettravar högst upp

Använde du genvägen?

Den funkar självklart lika bra om du väljer den största widget-storleken, bara att mata med rätt bild. Då slipper du också den extra texten med ”WidgetPack”

Ursprungligen av zinned:

Använde du genvägen?

Den funkar självklart lika bra om du väljer den största widget-storleken, bara att mata med rätt bild. Då slipper du också den extra texten med ”WidgetPack”

Nej, faktiskt inte. Här vill jag att widgeten ska synas direkt (ofta bilder samt väder)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-21 09:01
Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, faktiskt inte. Här vill jag att widgeten ska synas direkt (ofta bilder samt väder)

Hur menar du? Hänger inte med

Du kan ju alltid stacka widgets, alltså lägga andra widgets av samma storlek ovanpå varandra så du får en trave. Det kan du göra med denna också där då den "genomskinliga" delen endast blir en bland flera widgets.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-21 14:27

Om topic, så här ser min ut just nu

Ursprungligen av zinned:

Hur menar du? Hänger inte med

Du kan ju alltid stacka widgets, alltså lägga andra widgets av samma storlek ovanpå varandra så du får en trave. Det kan du göra med denna också där då den "genomskinliga" delen endast blir en bland flera widgets.

Jag vet men jag är inte så intresserad av en blank yta helt enkelt.

Jag var det tidigare men intresserat ”försvann” med ios14 konceptet. Däremot så gillade jag idén att det gick att göra

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-21 21:01
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag vet men jag är inte så intresserad av en blank yta helt enkelt.

Jag var det tidigare men intresserat ”försvann” med ios14 konceptet. Däremot så gillade jag idén att det gick att göra

Aha, men det är ju helt fair

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-09-22 14:19
Ursprungligen av theplague:

Ja, vad vad för widgets klämmer ni in på skärmen och var/hur(dvs placering, storlek etc)?

Jag är lite tveksam att jag vill ta upp yta för de vanliga appikonerna och mapparna då jag har rätt många som jag använder sporadiskt. Vill inte att de ska hamna längre bak.

Hur resonerar ni?
Vilka widgets är värda att stjäla sådan plats enligt er?

Så här ser min hemskärm ut numera:

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-09-22 14:20

Gillar att vi äntligen fått widgetar på hemskärmen! Gott steg i rätt riktning av Apple.

Kan självklart bli mycket bättre som folk kommenterat här i tråden. Är inte i närheten av den finess, dynamik och funktionalitet (och faktiskt enkelhet) som fanns hos Live Tiles på Windows Phone för 10 år sedan, men jag är ändå mycket glad för ett bra steg i rätt riktning.

Ser fram emot mer uppdateringar från Apple kring detta.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-09-22 18:30
Ursprungligen av omartint:

Så här ser min hemskärm ut numera:

https://i.imgur.com/wY2u416.png

90 000 olästa mail, du har hela hösten räddad

Bevaka tråden