Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone 12 från Comhem, Tele2 eller hos Apple

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-16 22:07
Ursprungligen av johnh3:

Ska jag betala rakt av utan abonnemang så en officiell Apple butik om man har möjlighet. Men alla har inte nära till dem.
För egen del skulle det nog bli Elgiganten. Tycker rent generellt att de är bra. Har fått bra hjälp vid reklamationer och sånt vid tidigare mobilköp.

Enkelt att köpa på Apple.se och få den levererad. Utan abonnemang.

Ursprungligen av Ljung:

Ja, men det är en produkt från Belkin, inte Apple.

Ganska typiskt Apple. Hade laddaren gjorts av Apple då hade vi sluppit allt tjafs om saken. Dessutom när man försöker få reda på i vilken Appelbutik man kan hämta laddaren då får man bara 3 utlämningsställen att välja på. Hälsingborg, Malmö och Täby.

Rena stenåldern.

Ursprungligen av zinned:

Enkelt att köpa på Apple.se och få den levererad. Utan abonnemang.

De har haft lite konstiga fraktsätt då du måste vara hemma under dagtid på plats för att ta emot varan. Det har inte gått att ha Postnord eller Bring och få den levererat till ett ombud för att hämta ut själv. Vilket gör det krångligt.

Ursprungligen av Pelle80:

Hej.
Min gamla mobil lade av efter tio år. Efter att ha läst en del artiklar bestämde jag mig för iPhone12 Pro som jag lagt en förhandsbeställning på hos Comhem som jag köper kontant, för att slippa att den blir låst hos Comhem. Eftersom jag bor i en comhemfastighet är jag slav under Comhems deal med fastighetsägaren där jag har mitt bredband. Jag köpte min gamla mobil hos dåvarande PhoneHouse som sedan köptes upp av Elgiganten. Abbonnemanget lade dom hos Tele2 som idag har köpts upp av Comhem. Jag har inte varit ett dugg nöjd med varken Comhem eller Tele2, men eftersom jag har bredbandet hos Comhem vore det bra om jag har mobilabbonemanget också hos Comhem för då slipper jag två fakturor. Jag lät därför abbonnemanget hos Tele2 upphöra den 31/10 då nya hos Comhem tar över. Simkortet kom med brev igår, men dom två sakerna är vad jag förstår separerade från varandra. Alltså är inte min blivande iPhone12 Pro låst hos någon eftersom den är köpt kontant. Jag fick en orderbekräftelse från Comhem att mobilen är bokad. Vi vet sedan idag att den går att köpa efter den 6/11.

Eftersom jag inte tror Comhem har den service och kunskap om iPhones och dessutom är kända för sitt strul, i alla sammanhang vore det kanske bättre om jag avbeställer mobilen hos Comhem och gå ner till Applebutik på stan (Sveavägen35) och där köper mobilen kontant, för dom kan allt om Appleprylar och jag är inne på min fjärde 1Mac.

Vad är era råd.

Tack.

Hej du skriver att du behåller comhem för att slippa 2 st fakturor, låter märkligt, du kan få e-faktura hos alla operatörer och det kan inte vara så jobbigt att klicka och godkänna den i din internetbank, sedan, sedan Comhem köpte inte upp Tele2 det var tvärt om, och jag förstår inte vad det fasta bredband har med vilket operatör du använder i din mobil, bara för att din fastighetsägare har comhem i fastigheten där du bor så behöver du ju inte ha Tele2/comhem i mobilen, och du skriver att inte nöjd med Tele2 då förstår jag ännu mindre, byt operatör om du inte är njöd, om det är för att ringa via wifi så så spelar det ingen roll vad för operatör du har på ditt fasta bredband. så mitt tips byt operatör på din abbonemang till din mobil och köp din iphone kontant.

Ursprungligen av snilleblixt:

Hej du skriver att du behåller comhem för att slippa 2 st fakturor, låter märkligt, du kan få e-faktura hos alla operatörer och det kan inte vara så jobbigt att klicka och godkänna den i din internetbank, sedan, sedan Comhem köpte inte upp Tele2 det var tvärt om, och jag förstår inte vad det fasta bredband har med vilket operatör du använder i din mobil, bara för att din fastighetsägare har comhem i fastigheten där du bor så behöver du ju inte ha Tele2/comhem i mobilen, och du skriver att inte nöjd med Tele2 då förstår jag ännu mindre, byt operatör om du inte är njöd, om det är för att ringa via wifi så så spelar det ingen roll vad för operatör du har på ditt fasta bredband. så mitt tips byt operatör på din abbonemang till din mobil och köp din iphone kontant.

Exakt så. Sen kan det hända att Comhem har bra förmåner om man har fler tjänster, men då får man väga det mot att ha mobilabonnemanget hos annan, tex Halebop, Hallon, Vimla etc. som kanske är mer lämpat till de som köper mobilen kontant.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2020-10-18 12:35
Ursprungligen av Pelle80:

Dessutom när man försöker få reda på i vilken Appelbutik man kan hämta laddaren då får man bara 3 utlämningsställen att välja på. Hälsingborg, Malmö och Täby.

Rena stenåldern.

Är ju inte så konstigt när det bara finns dessa tre Apple Store i Sverige.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Exakt så. Sen kan det hända att Comhem har bra förmåner om man har fler tjänster, men då får man väga det mot att ha mobilabonnemanget hos annan, tex Halebop, Hallon, Vimla etc. som kanske är mer lämpat till de som köper mobilen kontant.

Så kan det ju vara, men om man är missnöjd så får det nog vara riktigt bra erbjudande för att man ska stanna kvar.

Ursprungligen av snilleblixt:

Så kan det ju vara, men om man är missnöjd så får det nog vara riktigt bra erbjudande för att man ska stanna kvar.

Precis. Det du inte betalar i pengar får man betala på annat sätt när saker strular.

Ursprungligen av Pelle80:

Ganska typiskt Apple. Hade laddaren gjorts av Apple då hade vi sluppit allt tjafs om saken.

LOL. Ja, det är verkligen fruktansvärt med konkurrens. Tänk vad skönt om Apple hade gjort alla tillbehör, och ingen tredjepartsutveckling fanns. Samma sak med bilar – Endast Mercedes och inga alternativ. Samma med mat, enbart korv med bröd varje dag. Monopol FTW!

Eller?

?

Ursprungligen av zinned:

Inget av det vi talar om nu är on topic, allt är off topic då tråden handlar om köp av telefon från ComHem, Tele2 eller Apple. Det vi talade om nu gällde vad som inte följer med i lådan, dvs laddare. Det du visade var MagSafe-kontakten med dess kabel, inte laddningsadaptern som är den som inte följer med.

Två modeller av MagSafe? Det har jag helt missat i så fall. Vilka är dessa två modeller, kan du visa mig? Vad jag vet så finns det EN, den som kan magnetiskt fästa mot de nya telefonerna (MagSafe) och ladda (som dessutom även är bakåtkompatibel med Qi-laddning) och sedan har du laddkontakten för att ladda en Apple Watch och den är inte en MagSafe-produkt. Det är en traditionell AW-laddare.

De pratade om en Duo-laddare för telefon och klocka men den verkar inte finnas ute än

”Apple will have chargers of its own, though, including a standalone MagSafe iPhone charger and the combo Apple Watch-iPhone charger, called the MagSafe Duo Charger. Both will support 15W of power.

It’s not yet clear what kinds of chargers or cables will be bundled with the four new iPhones, which include the standard iPhone 12, the new iPhone 12 Mini, the iPhone 12 Pro, and the 12 Pro Max. But Apple’s new online store now has a MagSafe section, confirming a price for the MagSafe iPhone charger at $39.99, as well as prices for MagSafe cases but no product listing yet for the Duo Charger.”

https://www.theverge.com/2020/10/13/21509659/...

Ursprungligen av johnh3:

De har haft lite konstiga fraktsätt då du måste vara hemma under dagtid på plats för att ta emot varan. Det har inte gått att ha Postnord eller Bring och få den levererat till ett ombud för att hämta ut själv. Vilket gör det krångligt.

DHL eller UPS. Det är inte alltid så optimalt men jag brukar få ett SMS där jag kan styra om leveransen till ett utlämningsställe - vilket ofta blir DHL-boxen som finns i samma adress som jobbet

Ursprungligen av Pelle80:

Ganska typiskt Apple. Hade laddaren gjorts av Apple då hade vi sluppit allt tjafs om saken. Dessutom när man försöker få reda på i vilken Appelbutik man kan hämta laddaren då får man bara 3 utlämningsställen att välja på. Hälsingborg, Malmö och Täby.

Rena stenåldern.

Det är ju bara om du vill hämta produkten i någon av deras butiker. Den går givetvis att få hemleverans.

Bevaka tråden