Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Store är nere inför förhandsbokningarna som drar igång idag

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag går det äntligen att förbeställa vissa av iPhone 12-modellerna och inför detta har Apple stängt ned sin butik i sedvanlig ordning.

Läs hela artikeln här

Förbokat via Webhallen 14:00!

12 Pro blå 128 giggabitisar

Första gången jag valde till Apple Care, men fy fasiken vad skönt det känns nu!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-16 14:51
Ursprungligen av carlsson:

Första gången jag valde till Apple Care, men fy fasiken vad skönt det känns nu!

Lite nyfiken på hur du har resonerat här, vad ansåg du var fördelarna som gjorde att du köpte AppleCare+ kontra att köra med endast hemförsäkring i ryggen?

Ursprungligen av zinned:

Lite nyfiken på hur du har resonerat här, vad ansåg du var fördelarna som gjorde att du köpte AppleCare+ kontra att köra med endast hemförsäkring i ryggen?

Företagsköp.

Vidare så inbillar jag mig att väntetiden är kortare med AppleCare+, men det är inte befäst med någon form av erfarenhet, bara en gissning.

Ursprungligen av carlsson:

Första gången jag valde till Apple Care, men fy fasiken vad skönt det känns nu!

Den är inte röd ?

Ursprungligen av Ancientdragon:

Den är inte röd ?

Jag vet. Det gick faktiskt inte ens att välja nu längre (det fanns dock igår när jag kollade igenom). Men skönt med färre val.

Ursprungligen av zinned:

Lite nyfiken på hur du har resonerat här, vad ansåg du var fördelarna som gjorde att du köpte AppleCare+ kontra att köra med endast hemförsäkring i ryggen?

Jag har AppleCare+ på alla 10 enheter familjen äger då de har en tendens att gå sönder hela tiden.

Då kommer ju Apple till dörren hemma hos mig med en ny.

Bara det är värt några kronor.

För två år sedan fick vi dessutom en nyare iPhone än den vi hade som gått sönder på grund av att den gamla modellen inte fanns i lager.

Min hemförsäkring vill bara göra en massa åldersavdrag efter självrisken som inte Apple gör. Dock är AC+ dyrare så det kanske jämnar ut sig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-16 15:43
Ursprungligen av carlsson:

Företagsköp.

Vidare så inbillar jag mig att väntetiden är kortare med AppleCare+, men det är inte befäst med någon form av erfarenhet, bara en gissning.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Jag har AppleCare+ på alla 10 enheter familjen äger då de har en tendens att gå sönder hela tiden.

Då kommer ju Apple till dörren hemma hos mig med en ny.

Bara det är värt några kronor.

För två år sedan fick vi dessutom en nyare iPhone än den vi hade som gått sönder på grund av att den gamla modellen inte fanns i lager.

Min hemförsäkring vill bara göra en massa åldersavdrag efter självrisken som inte Apple gör. Dock är AC+ dyrare så det kanske jämnar ut sig.

Ok, olika erfarenheter där då.

Själv har jag använt hemförsäkringen vid de två tillfällen jag behövt för min telefon och vid båda tillfällena har det gått supersmidigt, fått en ny vid båda tillfällena trots den varit kring året gammal. Vid andra tillfället hade de (Länsförsäkringar) börjar med att sköta telefonutbytet på plats och där det då passar mig. Jag ringde till Länsförsäkringar och samma dag blev jag kontaktad av deras samarbetspartner GIAB Godsinlösen Nordic AB som en halvtimme senare var på min arbetsplats och fick den trasiga luren och gav mig en ny i handen. Case closed.

Både Apple store och Telia ballade ut för mig så jag lyckades inte få till en order med leverans den 23/10 på Telia men väl på Apple. Däremot kunde jag ju förlänga abonnemanget via Telia så jag beställde där med lite rabatt. Skulle med andra ord kunna sälja en 12 Pro blå 256 GB till ett schysst pris efter jag får den 2:a luren av Telia.

Ursprungligen av zinned:

Lite nyfiken på hur du har resonerat här, vad ansåg du var fördelarna som gjorde att du köpte AppleCare+ kontra att köra med endast hemförsäkring i ryggen?

Vad jag inte visste var att Apple care på telefonen gör att man får två skärmbyten vad som ens hänt om man råkar spräcka den. Kostnaden för att byta en gång är ju typ vad en apple care kostar så vet man att man är klumpig kan det vara en grej.

Sen om man kan får samma eller billigare på hemförsäkringen vet jag inte.

Ursprungligen av jurassic579:

Vad jag inte visste var att Apple care på telefonen gör att man får två skärmbyten vad som ens hänt om man råkar spräcka den. Kostnaden för att byta en gång är ju typ vad en apple care kostar så vet man att man är klumpig kan det vara en grej.

Det var precis så jag tänkte också. Jag har gjort sönder en (1) iPhone-skärm för några år sedan, trots att jag alltid har skydd och grejer på. Är alltid superförsiktig, men det räcker ju att man slarvar en gång, så är man 4.000,- spänn fattigare. Så nu tänkte jag att jag skiter i skydd öht, och så ser vi hur det går. Känner mig betydligt mer avslappnad redan.
...men det är ju inte gratis.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-16 22:18
Ursprungligen av jurassic579:

Vad jag inte visste var att Apple care på telefonen gör att man får två skärmbyten vad som ens hänt om man råkar spräcka den. Kostnaden för att byta en gång är ju typ vad en apple care kostar så vet man att man är klumpig kan det vara en grej.

Sen om man kan får samma eller billigare på hemförsäkringen vet jag inte.

Ursprungligen av carlsson:

Det var precis så jag tänkte också. Jag har gjort sönder en (1) iPhone-skärm för några år sedan, trots att jag alltid har skydd och grejer på. Är alltid superförsiktig, men det räcker ju att man slarvar en gång, så är man 4.000,- spänn fattigare. Så nu tänkte jag att jag skiter i skydd öht, och så ser vi hur det går. Känner mig betydligt mer avslappnad redan.
...men det är ju inte gratis.

4000 kr? Vad har ni för självrisker? 1500 kr har jag.

AC+ går på 2695 kr, sedan addera 249 kr om man behöver få skärmen bytt eller 849 kr för andra skador. Det landar alltså minst på 2944 kr för om man någon gång under två år behöver få en skadad skärm utbytt, där jag betalar 1500 kr. Behöver man få den utbytt två gånger under samma tidsperiod så kostar det 3193 kr. Det är alltså endast om man behöver få sin skärm utbytt tre eller fyra gånger under endast två års tid som man drar fördel av det

Visst, det sker säkert för någon men visst måste det vara för väldigt väldigt få

Med ett par grova repor i glaset på min X (som jag lyckades göra med min Macbook Pro när jag råkade sätta ner ena hörnet på den) är det självklart att byta nu och i år. Dessutom slipper jag då köpa en nästa år som blir nummer 13...

Jag beställde en blå 12 Pro. Måste ha ett teleobjektiv mer än bara två vidvinkelobjektiv. Dessutom beställde jag ett transparent MagSafe-skal till.

Det jag undrar är om någon sett något om hur många kort man får i MagSafe-plånboken?

Om man beställt direkt vid förköpet, brukar man få sin enhet till release eller kan man räkna med att den kommer senare? Hur har det varit tidigare år?

Ursprungligen av zinned:

4000 kr? Vad har ni för självrisker? 1500 kr har jag.

Självrisk på företag är 10.000,-.
Byta skärm kostar på en iPhone 11 Pro 3.799,- enligt appfix.se. Det räcker med 1 skada på skärmen, och den pengen för AC+ är betald.
Så att köpa den privat känns ju i det hänseendet som en bättre affär.

Nu är det väldigt fokuserat på just om skärmen går sönder, men finns det några andra fördelar med AC+? Snabbhet i lagning/utbytesenhet tänker jag?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-17 13:33
Ursprungligen av carlsson:

Självrisk på företag är 10.000,-.
Byta skärm kostar på en iPhone 11 Pro 3.799,- enligt appfix.se. Det räcker med 1 skada på skärmen, och den pengen för AC+ är betald.
Så att köpa den privat känns ju i det hänseendet som en bättre affär.

Nu är det väldigt fokuserat på just om skärmen går sönder, men finns det några andra fördelar med AC+? Snabbhet i lagning/utbytesenhet tänker jag?

Företagssituation är ju speciell så det är juniorkvartett jag talar om, det som gäller för nästan alla.

Oavsett vad tar man ju alla skador för telefonen på hemförsäkringen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-10-17 20:08
Ursprungligen av zinned:

Företagssituation är ju speciell så det är juniorkvartett jag talar om, det som gäller för nästan alla.

Oavsett vad tar man ju alla skador för telefonen på hemförsäkringen.

Har ta i trä aldrig behövt använda hemförsäkringen, men läst att försäkringsbolag blivit hårdare med telefoner senaste åren.

Vad har du för försäkringsbolag?

Har aldrig heller tyckt att AC är värt det. Tar hellre smällen när det händer än att betala en livstid i onödan. Har haft många Apple-produkter. Enstaka fel byttes på reklamation. Bland annat en två år gammal iPhone X för batteri som svällde. Då fick jag helt ny skärm och helt nytt batteri.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-17 20:50
Ursprungligen av ibish:

Har ta i trä aldrig behövt använda hemförsäkringen, men läst att försäkringsbolag blivit hårdare med telefoner senaste åren.

Vad har du för försäkringsbolag?

Länsförsäkringar. Har bara gott att säga om dem, har inte varit några som helst problem att på ett vettigt sätt lösa saker som har skett.

Ursprungligen av Redaktionen:

Idag går det äntligen att förbeställa vissa av iPhone 12-modellerna och inför detta har Apple stängt ned sin butik i sedvanlig ordning.

Läs hela artikeln här

Bokat på webhallen, lät som på supporten att de inte skulle skicka den förrän på fredag? Vilket alltså innebär att jag får den efter helgen.

Är detta normalt förfarande?

Första gången jag bokar iPhone så tänkte om det är nåt annat tillvägagångssätt än vad det brukar vara då man får sin grej på releasedagen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-10-19 18:59
Ursprungligen av N_Micke:

Bokat på webhallen, lät som på supporten att de inte skulle skicka den förrän på fredag? Vilket alltså innebär att jag får den efter helgen.

Är detta normalt förfarande?

Första gången jag bokar iPhone så tänkte om det är nåt annat tillvägagångssätt än vad det brukar vara då man får sin grej på releasedagen.

Man brukar få telefonen på release-dagen (om man beställt tidigt).

Ursprungligen av ibish:

Man brukar få telefonen på release-dagen (om man beställt tidigt).

Fick igenom beställningen innan det slog över till 14:01 så borde ju vara bland de första.

Lät på supporten förut som att de skulle få in dem på releasedagen vilket inte gör chansen för mig i andra änden Sverige alltför ljus. Men kan ju missuppfattat varandra.

Normala är ju trots allt att man får förbokningar på releasedagen även om det ska skickas.

Återstår att se, världen lär inte gå under om den inte kommer första dagen men såklart hoppas jag ju

1
Bevaka tråden