Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Endast auktoriserade verkstäder kan reparera iPhone 12

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Batteri, skärm och kamera är några av komponenterna som nu kräver auktoriserade verkstäder för att kunna bytas.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-10-30 08:50

Men... var det inte så att Apple införde att i princip vilken liten firma som helst kunde gå med i deras reparationsauktorisering och få tillgång till reservdelar och allt. Isåfall är det inget problem.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2020-10-30 09:06
Ursprungligen av Gäddnos:

Men... var det inte så att Apple införde att i princip vilken liten firma som helst kunde gå med i deras reparationsauktorisering och få tillgång till reservdelar och allt. Isåfall är det inget problem.

Fast villkoren för det avtalet var minst sagt hårda. Typ att Apple får göra oannonserade inspektioner när som helst och om de hittar en enda tredjepartsdel till iPhone så får de beslagta hela lagret. Citera mig inte på det för det är säkert inte helt rätt, men det skrevs en del om det och går att kolla upp. Jag är dessutom tveksam till att avtalet håller juridiskt i Sverige, kan man verkligen avtala om såna villkor här?

Ursprungligen av Gäddnos:

Men... var det inte så att Apple införde att i princip vilken liten firma som helst kunde gå med i deras reparationsauktorisering och få tillgång till reservdelar och allt. Isåfall är det inget problem.

Ja så är det och detta gynnar oss konsumenter tycker jag så vi får originaldelar och inte blir lurade av det billiga priset hos ”Berras Mobilfix”, som tar en femhundring för att sätta i ett batteri från wish. Problemet för ”Berra” är ju att de inte kan vara billiga längre med originaldelar.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-10-30 09:48
Ursprungligen av jonasn:

Fast villkoren för det avtalet var minst sagt hårda. Typ att Apple får göra oannonserade inspektioner när som helst och om de hittar en enda tredjepartsdel till iPhone så får de beslagta hela lagret.

Jag tycker det låter bra. Lämnar du in telefonen till någon auktoriserad så ska det inte stoppas i kinesiska piratkopierade delar.

Det är en nackdel för oss som vill kunna byta delar på telefonen själva.

Sista ordet är nog inte sagt. EU tittar på sånt här:
https://www.theguardian.com/world/2020/mar/11...

Så vi får se vad som händer.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2020-10-30 14:49
Ursprungligen av Gäddnos:

Jag tycker det låter bra. Lämnar du in telefonen till någon auktoriserad så ska det inte stoppas i kinesiska piratkopierade delar.

Visserligen.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2020-10-30 14:50
Ursprungligen av Erik Sjölund:

Det är en nackdel för oss som vill kunna byta delar på telefonen själva.

Det är en fördel för de som vill köpa begagnade telefoner att veta att nån jeppe inte suttit hemma i köket och stoppat i piratbatterier från Aliexpress.

Tvåsidigt mynt kanske.

1
Bevaka tråden